Viedierīces

Medicīniskā uzraudzība caur viedtelefonu

Jānis Vēvers,31.03.2017

Jaunākais izdevums

Lattelecom izstrādājis telemedicīnas risinājumu, kas pilotprojektā Jūrmalas slimnīcā ļaus sekot līdzi topošo māmiņu veselībai ar mobilās lietotnes palīdzību. Līdz ar grūtniecības uzraudzību ārsti šādu risinājumu izmantos hipertensijas pacientu uzraudzībai

Gaidības topošajām māmiņām ir skaists un vienlaikus satraucošs dzīves posms. Lai arī internetā informācijas ir pārpārēm, ar ķermeni un emocionālo pasauli notiekošās izmaiņas nodarbina prātu un vienu pēc otra «ražo» jautājumus, ko ļoti gribētos apspriest ar ārstu. Bet katra sīkuma dēļ pie speciālista neaizskriet.

Jau no aprīļa dažām jaunām sievietēm grūtniecības novērošanas posms aizritēs mazliet citādi – daļēji attālināti, bet vienlaikus daudz ciešākā ārsta uzraudzībā. Viņas piedalīsies tehnoloģiju uzņēmuma Lattelecom telemedicīnas risinājuma pilotprojektā Jūrmalas slimnīcā. Grūtnieču un hipertensijas slimnieku uzraudzība ir tikai pirmais solis telemedicīnas risinājuma izstrādnē, kam sekos vēl citas pacientu grupas, kuriem nepieciešama novērošana vai uzraudzība, drīzumā – arī dažādām rehabilitācijas programmām.

Prasmīgas viedtelefonu lietotājas

«Pacientu novērošana modernā veidā mūs interesē jau sen. Esam pētījuši dažādu ārvalstu slimnīcu pieredzi un nu nolēmām pamēģināt arī paši. Attālinātā novērošana noder daudzās medicīnas nozarēs, un mēs ar Lattelecom vienojāmies, ka pirmo izmēģinājumu vislabāk veikt ar grūtniecēm. Tas tādēļ, ka novērošanai jāizmanto mobilā lietotne, un topošo māmiņu vidū ir jaunas sievietes, kuras lieliski prot apieties ar viedtelefoniem,» Jūrmalas slimnīcas Diagnostiskā bloka vadītājs Juris Hlevickis sarunā ar DB atminas, kā dzimusi ideja par pacientu attālināto novērošanu.

Interesi par šādu pakalpojumu lielā mērā veicinājusi medicīnas attīstība un dzīves temps, kā rezultātā vienam cilvēkam veltāmais laiks sarūk.

«Grūtnieces ierodas uz apskatēm un izmeklējumiem, bet starplaikos attālinātā novērošana ir lieliska iespēja ārstiem uzturēt ilgstošāku saikni ar pacientu un sekot līdzi viņa veselības stāvoklim,» stāsta J.Hlevickis.

Pie ārsta caur telefonu

Lattelecom risinājums ļauj ārstam izveidot personalizētu pacienta uzraudzības programmu, kas sastāv no dažādiem uzdevumiem – jautājumiem par pacienta pašsajūtu, individuāli veicamiem mērījumiem un atgādinājumiem par zāļu lietošanu. Tas dod iespēju iegūt informāciju par cilvēka veselības stāvokli un rādījumu izmaiņām visu uzraudzības laiku, nevis tikai tajās reizēs, kad pacients ierodas uz pārbaudi vai vizīti pie ārsta. Lietotne pacientam atgādina par nepieciešamajām darbībām un veicamajiem uzdevumiem, piemēram, nepieciešamību izmērīt asinsspiedienu vai iedzert medikamentus, savukārt ārstam ļauj operatīvi reaģēt nepieciešamības gadījumā – aplikācija uzreiz ziņo, ja kāds no rādījumiem ir ārpus gaidītās normas.

Tāpat telemedicīnas risinājums ir integrēts ar gudrajām ierīcēm – asinsspiediena mērītāju un svariem –, kas automātiski datus ievada aplikācijā, kur tie uzreiz ir redzami telefonā un pieejami ārstam.

Jūrmalas slimnīcas pilotprojektā mobilās lietotnes anketai nepieciešamos jautājumus grūtniecēm ir izstrādājuši Jūrmalas slimnīcas mediķi. Pilotprojekts ilgs trīs mēnešus, un tajā būs iesaistīti četri mediķi. Šajā laikā ārstiem jāgūst apliecinājums, ka attālinātā novērošana darbojas un dod rezultātus tieši tā, kā iecerēts.

Telemedicīna attīstīsies

Uzraudzības programmas var pilnībā personalizēt atbilstoši pacienta veselības stāvoklim un vajadzībām, tādēļ Lattelecom plāno attīstīt telemedicīnas pakalpojumu dažādos virzienos, ieskaitot pacientu uzraudzīšanu rehabilitācijas procesā un hronisko slimību gadījumos.

«Telemedicīnas risinājums ir platforma, kas ļauj lietot plašas papildu iespējas pacientu uzraudzībai un novērošanai. Piemēram, risinājums jau šobrīd iekļauj čata iespēju ar ārstu, ko drīzumā papildinās arī videovizītes. Turklāt lietotni var izmantot gan ārsta un pacienta komunikācijai, gan arī ārstu savstarpējai saziņai, lai konsultētos ar speciālistu par specifiskiem saslimšanas gadījumiem,» DB stāsta Lattelecom pakalpojumu vadītājs Krišjānis Šimis, uzsverot, ka šādas tehnoloģijas ļauj valstij un pacientam efektīvāk izmantot finanšu resursus un padara mediķus cilvēkiem pieejamākus, kā arī veido plašāku informatīvo bāzi par pacienta veselības stāvokli. Tas savukārt palīdz piemeklēt efektīvāku ārstēšanas metodi un ātrāk reaģēt uz izmaiņām veselības stāvoklī.

Telemedicīna attīstās visā pasaulē. Piemēram, Somijas galvaspilsētā Helsinkos seniori tiek apgādāti ar risinājumu, kas vienlaikus pilda medicīnisko un arī sociālo funkciju – ļauj sekot līdzi, vai seniors dzer zāles, kāda ir viņa pašsajūta.

«5-10 gadu laikā attālinātā novērošana būs diezgan izplatīta parādība arī pie mums. Šobrīd gan mēs Latvijā esam tādi kā pionieri un mēģinām parādīt ārstniecības iestādēm un medicīnas personālam, ka šādas lietas strādā, turklāt ar labiem rezultātiem,» rezumē J.Hlevickis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Samsung pirmajā ceturksnī atguvis pasaulē lielākā viedtelefonu ražotāja titulu

LETA--AFP,16.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dienvidkorejas elektronikas uzņēmums "Samsung Electronics Co." šogad pirmajā ceturksnī atguvis pasaulē lielākā viedtelefonu ražotāja titulu, apsteidzot ASV informācijas tehnoloģiju gigantu "Apple Inc.", liecina tirgus izpētes kompānijas "International Data Corp." (IDC) apkopotā informācija.

"Samsung" pirmajā ceturksnī piegādāja 60,1 miljonu viedtelefonu, salīdzinot ar "Apple" piegādātajiem 50,1 miljonu viedtālruņu.

Tādējādi "Samsung" viedtelefonu tirgus daļa veidojusi gandrīz 21%, bet "Apple" - mazliet virs 17%.

"Apple" piegādāto viedtelefonu skaits ceturkšņa salīdzinājumā samazinājies par 9,6%, bet "Samsung" uzrādījis kritumu mazāk nekā 1% apmērā.

"Lai arī "Apple" pērnā gada beigās izdevās iegūt pasaulē lielākā viedtelefonu ražotāja statusu, "Samsung" pirmajā ceturksnī veiksmīgi to atguva," norāda analītiķi.

Tikmēr attiecīgi trešo un ceturto vietu ieņem Ķīnas uzņēmumi "Xiaomi" un "Transsion". "Xiaomi" piegādāto viedtelefonu skaits pirmajā ceturksnī kāpis par aptuveni 33% un veidojis 40,8 miljonus vienību, bet "Transsion" reģistrējis aptuveni 85% izaugsmi, piegādājot 28,5 miljonus viedtelefonu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV tehnoloģiju uzņēmums "Apple" pērn pirmo reizi vēsturē apsteidzis Dienvidkorejas elektronikas kompāniju "Samsung Electronics Co." un kļuvis par lielāko viedtelefonu ražotāju pasaulē, liecina tirgus izpētes kompānijas "International Data Corp." (IDC) apkopotā informācija.

"Apple" pagājušajā gadā piegādājis 234,6 miljonus viedtelefonu, salīdzinot ar "Samsung" piegādātajiem 226,6 miljoniem viedtālruņu.

Tādējādi "Apple" viedtelefonu tirgus daļa veidojusi 20,1%, bet "Samsung" - 19.4%.

IDC norāda, ka "Samsung" šī saraksta augšgalā pēdējoreiz nebija pirms 13 gadiem - 2010.gadā, kad "Apple" pat neatradās starp pieciem lielākajiem viedtelefonu ražotājiem pasaulē. Tolaik pirmo vietu ieņēma "Nokia", "Samsung" atradās otrajā vietā, bet "LG Electronics" trešajā.

Lai gan IDC vēstī, ka tās apkopotie dati par pagājušo gadu ir sākotnēji un varētu tikt koriģēti, tirgus izpētes uzņēmums "Canalys" arī atzinis "Apple" par pasaulē lielāko viedtelefonu ražotāju priekšā "Samsung".

Komentāri

Pievienot komentāru
Mobilie sakari

Par spīti ASV noteiktām sankcijām, Huawei saglabā pasaulē otra lielākā viedtelefonu tirgotāja statusu

LETA/AFP,01.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas telekomunikāciju gigants «Huawei» šā gada otrajā ceturksnī saglabājis pasaulē otra lielākā viedtelefonu tirgotāja statusu, neskatoties uz ASV uzņēmumam noteiktajām sankcijām, liecina tirgus izpētes kompānijas «Strategy Analytics» apkopotā informācija.

Jaunākie dati liecina, ka «Huawei» spējis palielināt tirdzniecības apjomu, lai arī tirgū kopumā novērojama lejupslīdi, minot uz papēžiem tirgus līderim «Samsung» un apsteidzot «Apple».

Pasaulē šā gada otrajā ceturksnī kopumā piegādāts 341 miljons viedtelefonu, kas ir par 2,6% mazāk nekā attiecīgajā laika periodā pērn.

Dienvidkorejas elektronikas uzņēmums «Samsung Electronics Co.» palielinājis savu tirgus daļu līdz 22%, pateicoties viedtelefonu pārdošanas apjoma kāpumam par 7%. «Huawei» tirgus daļa pagājušajā ceturksnī veidojusi 17%, bet ASV informācijas tehnoloģiju giganta «Apple Inc.» tirgus daļa bijusi 11%.

«»Huawei» visus pārsteidzis un palielinājis viedtelefonu pārdošanas apjomu pasaulē par 8%. «Huawei» ceturksnī uzrādījis izaugsmi Ķīnā, uzņēmumam cenšoties kompensēt regulatoru izraisītas neskaidrības citos lielos reģionos, tostarp Ziemeļamerikā un Rietumeiropā,» skaidro «Strategy Analytics».

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Huawei atņem Apple pasaulē otra lielākā viedtelefonu ražotāja titulu

LETA--AFP,01.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas uzņēmums «Huawei» šā gada otrajā ceturksnī apsteidzis ASV informācijas tehnoloģiju gigantu «Apple Inc.» un kļuvis par otru lielāko viedtelefonu ražotāju pasaulē, liecina tirgus izpētes kompānijas «International Data Corp.» (IDC) apkopotā informācija.

Līderpozīcijas pagājušajā ceturksnī saglabājis Dienvidkorejas elektronikas uzņēmums «Samsung Electronics Co.», piegādājot 71,5 miljonus viedtelefonu, bet ar 54,2 miljoniem piegādāto tālruņu otrajā vietā nonācis «Huawei».

Tikmēr «Apple» ceturksnī piegādājis 41,3 miljonus telefonu, tā tirgus daļai veidojot 12,1%. «Samsung» tirgus daļa otrajā ceturksnī veidoja 20,9%, bet «Huawei» - 15,8%.

IDC norāda, ka šī ir pirmā reize kopš 2010.gada sākuma, kad «Apple» globālajā viedtelefonu tirgū neatrodas vienā no pirmajā divām pozīcijām.

«Nepārtrauktā «Huawei» izaugsme ir iespaidīga, lai neteiktu vairāk, jo uzņēmums ir spējis iekļūt tirgos, kur vēl pavisam nesen šis zīmols bija visai maz pazīstams,» skaidro IDC.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

TomTom sporta aprocei Touch piemīt ļoti reti sastopama spēja «ielīst» zem lietotāja ādas, lai izmērītu muskuļu un tauku daudzumu ķermenī

Jau neskaitāmas reizes piedzīvots, ka daudzsološās, «revolucionārās» jomās ātri vien sarodas tik vērienīgs piedāvājums, ka patērētājiem par lielāko izaicinājumu kļūst piemērotākā produkta izvēlēšanās. Līdzīgi noticis arī ar valkājamajām tehnoloģijām – dažu gadu laikā tirgū nonākušas tik daudzas un dažādas fizisko aktivitāšu mērīšanas aproces, ka kādai izcelties uz citu fona kļūst aizvien grūtāk. Tad nu ražotājam jāliek lietā visu iztēli un jāizdomā, kā padarīt produktu pamanāmu.

Ar navigācijas sistēmām atpazīstamību ieguvušā uzņēmuma TomTom fizisko aktivitāšu aproce Touch konkurentu vidū diez vai būtu ļoti pamanāma, ja vien tai nepiemistu kāda «īpašā spēja». Paralēli soļu un sirdspukstu skaitīšanai tā prot izmērīt lietotāja ķermeņa muskuļu un tauku īpatsvaru. Šāds reti sastopams piedāvājums ir gana interesants, lai papētītu ierīci mazliet tuvāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Multipakalpojumu uzņēmuma “Tele2” veiktā aptauja liecina, ka pēdējo trīs gadu laikā būtiski pieaudzis mobilo tālruņu lietošanas laiks ikdienā.

Par 46% pieaudzis to iedzīvotāju skaits, kas telefonu lieto 3 – 4 stundas dienā, par 73% palielinājies to cilvēku daudzums, kas lieto 5 – 7 stundas dienā, bet 86% – kas lieto vairāk nekā 7 stundas dienā.

Vienlaikus vairāk nekā trešdaļa jeb 38% aptaujāto atzīst, ka vēlētos mainīt savus telefona lietošanas paradumus, jo uzskata, ka telefonu lieto par daudz. Visvairāk cilvēki vēlas mainīt paradumu ilgu laiku pavadīt telefonā pirms gulēt iešanas (57%), tālāk seko vēlme samazināt to laiku, kas tiek pavadīts spēlējot spēlītes vai sēžot sociālos tīklus (42%), kā arī atteikties no ieraduma pirmo aplūkot telefonu, no rīta pamostoties, (36%) un pārbaudīt telefonu ziņojumus arī tad, ja neko konkrētu negaida (29%). Tāpat cilvēki vēlas mainīt paradumu ēst un paralēli pavadīt laiku telefonā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Viedtelefonu tirdzniecībai pasaulē pirmajā ceturksnī rekordstraujš kritums

LETA--AFP,02.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viedtelefonu pārdošanas apjoms pasaulē šā gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn, samazinājies par 20,5%, tādējādi reģistrēts visu laiku straujākais kritums, liecina tirgus izpētes kompānijas "Gartner" apkopotie dati.

Gada pirmajos trīs mēnešos pasaulē pārdoti 299 miljoni viedtelefonu, salīdzinot ar 375 miljoniem ierīču pirms gada.

Kritumu galvenokārt veicinājuši koronavīrusa izplatības ierobežošanai paredzētie pasākumi, kuru laikā tika slēgti veikali.

Tāpat šī lejupslīde skaidrojama ar viedtelefonu rūpnīcu slēgšanu, galvenokārt Ķīnā, norāda "Gartner".

Jaunākie dati liecina, ka Dienvidkorejas "Samsung" pirmajā ceturksnī ar 18,5% tirgus daļu saglabājis līderpozīcijas globālajā viedtelefonu tirgū, lai arī uzņēmuma pārdošanas apjoms sarucis par vairāk nekā 22%.

Ķīnas "Huawei" ar 14,2% tirgus daļu saglabājis otro vietu, bet ASV tehnoloģiju gigants "Apple" ierindojas trešajā pozīcijā, tā tirgus daļai veidojot 13,7%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

TOP5 pirktākie viedtelefonu zīmoli pirmajā pusgadā ir "Samsung", "Huawei", "Apple", "Nokia" un "Xiaomi", liecina mobilo sakaru operatora "Tele2" dati.

Salīdzinot ar aizvadītā gada pirmo pusgadu, visstraujāko izaugsmi piedzīvojis "Xiaomi" zīmols. Savukārt vidējā summa, ko klienti tērē par telefona iegādi, palielinājusies par aptuveni 15%.

TOP5 populārākie modeļi ir "Samsung Galaxy A51", "Huawei P30 Lite", "Huawei P Smart", "Samsung Galaxy A20e" un "Apple iPhone 11".

Visbiežāk telefonus izvēlas melnā, zilā un baltā krāsā.

"Kopumā ir novērojams, ka turpina palielināties viedtelefonu lietošanas laiks. Ja gadu iepriekš klienti viedtelefonu lietoja aptuveni pusotru gadu un pēc tam iegādājās jaunu, tad šobrīd tie ir jau divi gadi. Vispieprasītākie ir vidējās klases telefoni un vidējā summa, ko šā gada pirmajā pusgadā klients iztērēja par telefona iegādi, bija 361 eiro. Klienti mobilos tālruņus galvenokārt pērk, izmantojot nomaksas iespēju," informē "Tele2" komercdirektors Raivo Rosts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV informācijas tehnoloģiju gigants «Apple Inc.» šogad otrajā ceturksnī turpinājis zaudēt savu viedtelefonu tirgus daļu, un Ķīnas konkurents «Oppo» to izspiedis no pasaulē trīs lielāko viedtālruņu tirgotāju saraksta, liecina tirgus analīzes uzņēmuma «IHS Markit» apkopotā informācija.

«Apple» otrajā ceturksnī pasaulē piegādājis 35,3 miljonus «iPhone», starp lielākajiem viedtelefonu tirgotājiem ieņemot ceturto vietu.

ASV uzņēmumu ar 36,2 miljoniem piegādātu viedtelefonu apsteidzis «Oppo».

Tikmēr pirmo pozīciju saglabājis Dienvidkorejas elektronikas uzņēmums «Samsung Electronics Co.», kas ceturksnī piegādājis 75,1 miljonu viedtelefonu, tā tirgus daļai veidojot 23%.

Ķīnas telekomunikāciju aprīkojuma ražotājs «Huawei» ar 58,7 miljoniem pārdotu viedtālruņu un 18% tirgus daļu ieņem otro vietu, norāda «IHS Markit».

Analītiķi skaidro, ka «Apple» piedāvātajiem pašreizējās paaudzes «iPhone» tālruņiem ir augstas cenas, un dažus gadus vecākie modeļi arī ir dārgāki salīdzinājumā ar cenu ziņā pieejamākām «Android» ierīcēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Nodokļu nemaksātāji varēs saņemt ģimenes ārsta aprūpi un neatliekamo palīdzību

LETA,16.06.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc veselības aprūpes reformām sociālo iemaksu nemaksātāji Latvijā varēs saņemt tikai ģimenes ārsta aprūpi, neatliekamo palīdzību un ārstēšanu dažu slimību gadījumā, liecina Veselības ministrijas (VM) publiskotā informācija par precīziem valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu groziem nodokļu maksātājiem un nemaksātājiem.

Kā aģentūru LETA informēja ministrijā, pilnu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu grozu saņems personas, kas veic sociālās iemaksas un pacientu grupas, kuras būs atbrīvotas no šo iemaksu veikšanas, piemēram, bērni līdz 18 gadu vecumam, pensionāri, Nodarbinātības valsts aģentūrā reģistrējušies bezdarbnieki, trūcīgās personas un citas grupas, kuru precīzs saraksts tiks definēts likumā.

Ņemot vērā, ka noteiktās nodarbinātības jomās strādājošie, piemēram, mikrouzņēmumi, individuālie komersanti, autoratlīdzību saņēmēji un citi, nav sociālo iemaksu maksātāji, tiks paredzēta iespēja viņiem, veicot noteiktu ikmēneša maksājumu, saņemt pilno valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu grozu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kopš Latvijas pievienošanās eirozonai piedzīvotas fundamentālas pārmaiņas finanšu stabilitātes jomā

Latvijas Bankas ekonomiste Dace Antuža,18.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apritējuši pieci gadi, kopš Latvija ir pievienojusies eirozonai, un ir vērts atskatīties, kas kopš tā laika eirozonā mainījies finanšu stabilitātes jomā.

Jāteic, ka tieši pēdējos piecos gados eiro zonas un līdz ar to arī Latvijas finanšu sektora stabilitātes nodrošināšanas jomā notikušas iespaidīgas, fundamentālas pārmaiņas.

Šīs pārmaiņas eiro zonā galvenokārt saistāmas ar Banku savienības izveidi. Banku savienība nozīmē, ka tās dalībvalstīs tiek īstenota:

  1. vienota banku uzraudzība (sākot ar 2014. gada novembri);
  2. vienots banku noregulējums un atveseļošana banku finanšu grūtību gadījumā (pilnā apmērā, sākot ar 2016. gada janvāri);
  3. vienota noguldījumu garantiju sistēma (vēl nav ieviesta).

Vienotā banku uzraudzība, atveseļošana un noregulējums balstās uz vienotu regulējošo prasību kopumu[2] (Single rule book), kurā ietverti:

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Tehnoloģiju apskats: Kazene atdzimst vēsturiskajā izskatā

Jānis Vēvers,15.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

BlackBerry KEYOne piedāvā lietotājiem sen aizmirstu lietu – no reāli sataustāmām pogām veidotu pilnu qwerty klaviatūru

Pārcietis kritienu no viedtelefonu tirgus pašām virsotnēm, balansējis uz bankrota robežas, līdz beidzot nonācis Ķīnas kompānijas TCL īpašumā, BlackBerry zīmols apņēmīgi stutējas kājās. Patērētāju intereses atgūšanai sagatavotais KEYOne ļoti atgādina zīmola populārākos modeļus no desmitgades sākuma – pilna fizisku taustiņu qwerty klaviatūra zem ekrāna, ierastais aizmugurējā vāka dizains un tikai «kazenei» raksturīgās lietotnes un servisi. Vienīgi tagad atmesta pašu operētājsistēma, un ierīce darbojas ar Android.

Dizains

Lai arī BlackBerry ziedu laiks globālajā viedtelefonu tirgū nebija ilgs, savu nospiedumu tas noteikti atstāja. Izdzirdot šo nosaukumu, daudziem lietotājiem pirmās asociācijas ir ar sataustāmo klaviatūru. Lai arī šodien valda tendence izstiept ekrānu pa visu pieejamo virsmu un atbrīvoties no pogām, BlackBerry palikuši uzticīgi sev. KEYOne no jebkura cita telefona veikala plauktā var atšķirt pēc četrām pogu rindām zem ekrāna. Tās aizņem aptuveni piekto daļu no pieejamā laukuma. Un, lai arī tālrunis nav mazs, virs pogām vietas pietiek tikai 4,5 collu ekrānam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Cat S42" viedtālruņa lielākā vērtība ir triecienizturīgais korpuss un ietilpīga baterija, bet uz visu pārējo ir krietni ietaupīts.

Gludo, spīdīgo viedtelefonu pasaulē ir pavisam maz citādāko produktu. Un vēl mazāk ir tādu atšķirīgo, kam izdevies noturēties tirgū vairākus gadus. Viens no veiksminiekiem ir zīmols "Cat", kas atradis savu nišu un nostiprinājies tajā ar triecienizturīgām ierīcēm.

Nesenākais – "S52" - gan iznāca diezgan pasen, pērnā gada nogalē. Un, kad ieilgušais klusums no "Cat" zīmola turētāja "Bullit Group" kļuva aizdomīgi ilgs, Lielbritānijas uzņēmums paziņoja par diviem jaunumiem – "S42" un flagmani "S62 Pro". Pirmais līdz Db.lv nonāca vienkāršākais modelis ar traktora riepas protektora rakstu.

Dizains

(Raksta autora vērtējums: 8 punkti no 10)

Kopš pirmo eksemplāru nonākšanas veikalu plauktos "Cat" telefonu "firmas zīme" bijusi masīvais, industriālais dizains. Lai kā ražotāji cenšas gadu gaitā nocirpt pa kādam biezuma milimetram un aktīvi par to komunicē mārketinga materiālos, izturīgie tālruņi uz pārējo fona joprojām ir biezi. "S42" gadījumā tie ir 1,27 centimetri. Tas gan nav jāvērtē kā mīnuss. Ja krekla kabatā biezu tālruni patiešām nav ērti nēsāt, tad, piemēram, cimdotā rokā ērtāk noturēt tieši šādu "pusķieģeli" ar neslīdošu gumijotu apdari un uz āru izvirzītu rakstu, kas vēl vairāk samazina izslīdēšanas risku. Interesanti, ka par spīti prāvajiem gabarītiem, tālrunis nebūt nav smags. Tuvu 220 gramiem šodien sver arī daudzi gludie, stiklotie tālruņi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Tehnoloģiju apskats: Samsung kamera Gear 360

Teksts – Jānis Vēvers, Foto – publicitātes materiāli,04.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2017. gada Samsung kamera Gear 360 sniedz lietotājam iespēju svarīgos notikumus bez piepūles iemūžināt 360 grādu video un izdzīvot tos vēlreiz virtuālās realitātes brillēs

Pašreizējo pusaudžu bērnība dāsni dokumentēta tūkstošiem digitālās fotogrāfijās, šajā desmitgadē dzimušie bērni kādu dienu varēs atcerēties pirmos soļus, skatoties video un GIF failus, bet nākamās desmitgades mazuļu piedzīvojumi, visticamāk, jau tiks iemūžināti 360 grādu ierakstos un atskaņoti virtuālās realitātes brillēs. Scenārijs ir diezgan ticams, ņemot vērā jaunākās tendences un ražotāju, jo īpaši Samsung, apņemšanos sagādāt klientiem šādu iespēju. Korejiešus var saprast. Viņi ar pilnu krūti metušies virtuālās realitātes jomas attīstīšanā, taču tajā saturs neaug tik ātri, kā gaidīts. Tādēļ atliek tā veidošanā iesaistīt pašus lietotājus, iedodot viņiem attiecīgu instrumentu. Un tā ir 360 grādu leņķī filmējoša kamera Gear 360, kas šogad piedzīvo jau otro paaudzi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Centrālā banka (ECB), ņemot vērā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) priekšlikumu, ir pieņēmusi lēmumu pārņemt tiešajā uzraudzībā Latvijas komercbanku AS «PNB Banka» (bijusī «Norvik Banka»), informē FKTK.

Turpmāk Eiropas Banku savienības Vienotā uzraudzības mehānisma (VUM) ietvaros ECB tiešajā uzraudzībā būs trīs Latvijas komercbankas. ECB, pārņemot AS «PNB Banka» tiešajā uzraudzībā, ir klasificējusi šo banku kā nozīmīgu saskaņā ar ES Regulas Nr. 1024/2013 6(4). pantu.

ECB lēmums pieņemts, sekojot FKTK pieprasījumam, kurš savukārt saistīts ar starptautiskās tiesvedības procesu pret Latvijas valsti.

Jau ziņots, ka prasību iesniegusi «Norvik banka» un tās īpašnieki - Aglaja Guseļņikova, Aleksandrs Guseļņikovs, Grigorijs Guseļņikovs, Pjotrs Guseļņikovs un Jūlija Guseļņikova. Prasību par šķīrējtiesas procesa sākšanu ICSID reģistrēja 2017.gada 28.decembrī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Start-up

Redz iespēju krietni samazināt ar skolēnu ēdināšanas apmaksu saistītās izmaksas Rīgā

Zane Atlāce - Bistere,06.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atsaucoties uz medijos izskanējušo informāciju, ka rīdzinieki Rīgas Satiksmes personā privātajam uzņēmumam Rīgas Karte maksā 60 eiro īri mēnesī jeb 720 eiro gadā par ierīcēm, kas maksā 485 eiro katra, lai veiktu skolēnu pusdienu tēriņu uzskaiti, jaunuzņēmums Motivio rosinājis pāriet uz modernāku risinājumu.

Motivio Latvijā nodrošina digitālu ēdināšanas apmaksas sistēmu Motivio Meal. Uzņēmuma līdzdibinātājs Ansis Līpenītis uzskata, ka minētās izmaksas Rīgā iespējams samazināt vismaz trīs reizes.

Motivio risinājums kā norēķinu termināli izmanto viedtelefonu. Atbilstošu viedtelefonu mazumtirdzniecības cena šobrīd ir 150-200 eiro un vairums tālruņu tirgotāju, nepieciešamības gadījumā, nodrošina arī maksājumu sadalīšanu. Risinājuma abonēšanas ikmēneša maksa ir atkarīga no kopējā maksājumu pieņemšanas punktu skaita, bet tā būtu simboliska, salīdzinot ar līdzšinējām izmaksām.

Lai norēķinātos par pusdienām, skolēni varētu izmantot gan savu viedtelefonu, gan ar NFC aprīkotu aksesuāru, piemēram – karti vai aproci.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaulē pērn piegādāti 1,4 miljardi viedtelefonu, kas ir par 4,1% mazāk nekā pirms gada, tādējādi reģistrēts visu laiku straujākais kritums, liecina tirgus izpētes kompānijas «International Data Corp.» (IDC) apkopotā informācija.

Kritums galvenokārt tiek skaidrots ar to, ka patērētāji pirms savu telefonu maiņas šobrīd nogaida krietni ilgāk. Tāpat aizvien vairāk pieaug patērētāju neapmierinātība ar augstākā līmeņa ierīču cenu kāpumu, kā arī palielinās politiskā un ekonomiskā neskaidrība.

IDC norāda, ka Ķīnas tirgus, kas nodrošina aptuveni 30% no viedtelefonu kopējā tirdzniecības apjoma pasaulē, pērn ietekmēts jo sevišķi smagi, tam samazinoties par 10%.

Jaunākie dati liecina, ka Dienvidkorejas elektronikas uzņēmums «Samsung Electronics Co.» pagājušajā gadā saglabājis līderpozīcijas, tā tirgus daļai veidojot 20,8%.

Otro vietu spējis atgūt «Apple» ar 14,9% tirgus daļu, bet uz trešo vietu noslīdējis Ķīnas uzņēmums «Huawei», tā tirgus daļai veidojot 14,7%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāji vēlas ieguldīt naudu jaunos, inovatīvos produktos, tādēļ uzņēmumiem ātrā tempā jāspēj izstrādāt iespējām aizvien bagātākas elektroierīces, rāda pētījumi.

Tuvākajos gados elektronikas ražotāji sadarbosies aizvien ciešāk, apvienos prasmes, lai kopīgi radītu inovatīvus produktus. Šādu nākotnes tendenci šā gada aprīļa nogalē Andalūzijā notikušajā patērētāju elektronikas un sadzīves tehnikas izstādes IFA globālajā preses konferencē ieskicēja tās rīkotāji.

Lai arī IFA Berlīnē tradicionāli notiek septembra pirmajās dienās, globālajā preses konferencē jau pavasarī masu mediji tiek iepazīstināti ar nozares aktuālajām tendencēm. Un šogad svarīgākā ir kopīga inovāciju ražošana.

Nauda no blakus produktiem

Kompetenču apvienošana kopīga mērķa īstenošanai gan nav jauna. Uzņēmumi jau desmitgadēm ilgi atsevišķos projektos sadarbojušies pat ar konkurentiem, lai radītu tehnoloģijas vai produktus, kas vienatnē nav bijis pa spēkam. Taču tagad šī tendence tehnoloģiju nozarē pieņemšoties spēkā, un tam ir loģisks pamatojums. Daudzās jomās pamatprodukti, kā viedtelefoni, televizori, biroja tehnika, sadzīves tehnika, ir noslīpēti ļoti augstā līmenī. Patērētāji ar tiem ir apmierināti un iegādājušies visu nepieciešamo. Šī iemesla dēļ tirgus aug ļoti lēni, un ražotājiem jāmeklē jauni veidi, kā padarīt produktus pievilcīgākus. Piesaistot citu jomu uzņēmumus, ražotāji meklē iespējas, kā padarīt produktus interesantākus vai kā izstrādāt labākus aksesuārus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Glītajā, spīdīgajā Samsung planšetē Galaxy Tab S3 var vērties savā atspulgā gluži kā spogulī, turklāt uz tās ekrāna var rakstīt ar digitālo irbuli

Bēdīgi slaveno atgadījumu ar uzliesmojošiem Samsung lielizmēra viedtelefonu Note 7 akumulatoriem dēļ digitālo pierakstu blociņu cienītāji pērnajā rudenī palika ar garu degunu. Daudzās valstīs Note tika izņemti no tirdzniecības, vēl pat nepagūstot nonākt veikalos. Tagad lielākais mobilo tālruņu ražotājs cenšas kompensēt šo iztrūkumu, Pasaules mobilajā kongresā Barselonā februāra nogalē prezentējot Samsung «augšējā gala» sērijas Tab S 3. paaudzes planšetdatoru, kas saprotas ar S Pen digitālo irbuli.

Dizains

Gaumīgu lietu cienītāji noteikti nebūs vīlušies. Lai arī galvenajās dizaina līnijās Tab S3 no sava priekšteča Tab S2 būtiski neatšķiras, dažas nianses tam liek izskatīties elitārāk. Tab S3 no abām pusēm klāj tik spīdīgs stikls, ka tajā tīri labi var spoguļoties. Savukārt abas plāksnes savieno matēta, glīti noslīpēta metāla līste, veidojot stingru viengabala korpusu. Planšetes ārieni var diezgan viegli iztēloties, iedomājoties krietni piepūstu Galaxy S7 viedtelefonu ar visām tā labajām un sliktajām pusēm. Pie pēdējām jāpieskaita ļoti labi redzamie pirkstu nospiedumi uz spīdīgās virsmas. Tomēr jaunāko viedtelefonu var noskalot ūdenī, bet «plāksni» no šķidrumiem jātur pa gabalu un jāizlīdzas ar lupatiņu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Rasmusens izglābj PNB Banku. Kas glābs pārējās?

Sandris Točs, speciāli DB,09.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušais NATO ģenerālsekretārs Anderss Fogs Rasmusens izglābj PNB Banku (bijušo Norvik Banku), kuras padomes loceklis viņš ir. Kas glābs pārējās? Šāds jautājums rodas, redzot valdības ieplānotās pārmaiņas banku uzraudzībā, kas faktiski nozīmē FKTK pakļaušanu politiskajam tirgum.

Vai nav skaidrs, kāpēc premjera padomnieks Imants Parādnieks, sēžot Saeimas komisijā, pēta vīriešu modi? Parādniekam līdz rudenim nav īsti ko darīt. Tikai rudenī sāksies īstais darbiņš, kad ir paredzēts «nomest» FKTK esošo vadību, lai varētu «ķerties pie lietas». Kādas lietas? Ne jau nu demogrāfijas jautājumiem, bet bankām! Oficiāli Parādnieks gan ir premjera padomnieks demogrāfijas jautājumos. Taču atcerēsimies, ka tieši deputāts Imants Parādnieks pagājušogad bija autors FKTK likuma grozījumiem, kas paredzēja, ka visus tās locekļus ieceļ Saeima.

«Mēģinājums uzlabot banku pārraudzību vai lobēt maksātnespējas administratoru intereses?» – šādu jautājumu toreiz uzdeva arī sabiedriskās televīzijas ziņu dienests. Premjers Kučinskis, atsaucoties uz ASV lūgumu, šo grozījumu virzību lūdza atlikt. Zīmīgi, ka tagad šādus pašus grozījumus virza Kariņa valdība, kurā Parādnieks ir premjera padomnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules uzņēmējdarbības vidē aizsākusies interesanta tendence - lai pievērstu uzmanību sociālās distancēšanās nozīmībai, uzņēmumi to atspoguļo arī savos logo.

"McDonald's", "Coca-Cola", "Audi" un "Volkswagen" ir tikai daži no korporatīvajiem konglomerātiem, kas līdz ar koronvīrusa Covid-19 uzliesmojumu ieviesto sociālo distancēšanos ietvēruši savos logo, vēsta "CNN".

Sociālā distancēšanās nozīmē ievērot distanci vienam no otra, lai samazinātu saslimšanas risku.

Vienlaikus, pēc ekspertu domām, logotipiem, kas izveidoti, lai veicinātu sociālo distancēšanos, ir gan plusi, gan mīnusi.

"Pašreizējā globālā situācija nav joks. Tas jāuztver ar nopietnību," akcentē Duglass Sellers, uzņēmuma "Siegel + Gale" pārstāvis. "Un zīmoliem, kas veido ar šo tēmu saskaņotus logotipus, ir potenciāls mazināt tā, ko mēs piedzīvojam, nozīmību," viņš norāda, tajā pašā laikā piebilstot, ka novērtējama zīmolu kreativitāte un vēlme palīdzēt izglītot sabiedrību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

KP: Atsevišķās Rīgas apkaimēs būtu veicināma konkurence ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecībā

Db.lv,11.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome noslēgusi uzraudzību par konkurenci ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecībā laika posmā no 2018. līdz 2022.gadam, vienlaicīgi iezīmējot tendences arī 2023.gadā.

Tirgus uzraudzībā tika secināts, ka kopumā Latvijā konkurence starp mazumtirdzniecības ķēdēm pastāv, taču atsevišķās Rīgas apkaimēs konkurence ir ierobežota un tā būtu veicināma. Būtiskas izmaiņas tirgū iezīmēja LIDL zīmola ienākšana Latvijas tirgū 2021.gadā, veidojot konkurenci tādiem tirgus spēlētājiem kā RIMI un MAXIMA.

Pēc 2017.gada savas tirgus pozīcijas Latvijas tirgū nostiprināja RIMI un MAXIMA, ko ietekmēja arī "Prisma Latvija" lēmums pamest Latvijas tirgu, tādējādi atstājot brīvu vietu vairākos multifunkcionālajos iepirkšanās centros. RIMI un MAXIMA 2018.gadā sāka paplašināt savu darbību arī mazo veikalu (Express veikalu) sektorā, tādējādi saasinot konkurenci tieši lokālā teritorijā. Savukārt COVID-19 krīzes laikā patērētāji aktīvi sāka izmantot e-veikalu priekšrocības. Abu divu lielāko mazumtirdzniecības ķēžu kopējā tirgus daļa 2022.gadā būtiski samazinājās tirgus struktūras izmaiņu dēļ, kopā veidojot ap 50%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

KP: Sistēmiskas problēmas zāļu izplatīšanā un sadales kārtībā ietekmē to pieejamību

Zane Atlāce - Bistere,28.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pastāv sistēmiskas problēmas gan zāļu izplatīšanā, gan to sadales kārtībā, kas ietekmē zāļu pieejamību patērētājiem, tirgus uzraudzībā par kompensējamo zāļu izplatīšanu konstatējusi Konkurences padome (KP).

KP 2018. gada pavasarī veiktās patērētāju aptaujas dati liecina, ka 87 % respondentu ir bijušas grūtības saņemt aptiekās kompensējamās zāles, kas kopsakarā ar citiem uzraudzībā izdarītajiem secinājumiem liecina, ka patērētājiem Latvijā pastāv problēmas zāļu fiziskajā pieejamībā.

KP izpēte liecina, ka zāļu vairumtirdzniecībā pieaug tirgus koncentrācija – 83 % tirgus aizņem četri lielākie vairumtirgotāji, kas rada augstus konkurences riskus. Tāpat abos zāļu izplatīšanas līmeņos – ražotāju un lieltirgotavu – pastāv apstākļi, kas kavē patērētājiem kompensējamo zāļu pieejamību. Ražotāju līmenī tās ir grūtības ieplānot piegāžu apjomus, ko ietekmē informācijas nepieejamība par zāļu faktisko pieprasījumu valstī, krājumiem lieltirgotavās un eksportu, ko veic lieltirgotavas, savukārt lieltirgotavu līmenī – caurskatāmas sistēmas neesamība zāļu sadalē. Tas savukārt nozares uzraugiem neļauj efektīvi kontrolēt, vai aptiekas tiek nodrošinātas ar zālēm 24 stundu laikā un vai netiek diskriminētas konkurējošās aptiekas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikdienā lietojam apzīmējumus: banku sektors, Lielais četrinieks, ārvalstu un vietējās bankas, banku filiāles. Piemēram, Rietumu Bankas vadība sociālajos tīklos min terminu Lielais piecinieks, bet Signet Bank un citas nereti retorikā izmanto apzīmējumu vietējās bankas.

Vai lietotie termini ir pašizdomāti, un kāds ir to pamats, uz šiem jautājumiem Dienas Bizness mēģināja rast atbildes, konsultējoties ar Latvijas Bankas speciālistiem.

Šādi jautājumi radās, lasot, piemēram, Rietumu Bankas ierakstus sociālajos tīklos Facebook un LinkedIn, kur bankas valdes priekšsēdētāja Jeļena Buraja lieto apzīmējumu Lielais piecinieks. “Esmu gandarīta, ka Rietumu Banka pārstāv Latvijas kapitālu banku lielajā pieciniekā, turklāt ar būtisku atrāvienu no citiem tirgus dalībniekiem,” tā Jeļena Buraja pauda pērn, 8. decembrī, soctīkla Facebook Rietumu Bankas vietnē. Signet Bank valdes priekšsēdētājs Roberts Idelsons, kā arī jau pieminētā Jeļena Buraja plaši lieto vārdu salikumu vietējās bankas arī intervijās, tostarp Dienas Biznesā publicētajās. Līdztekus seko, ka tā sauktais Lielais četrinieks ir ārzemju kapitāla bankas, tomēr vai izteikumi ir precīzi un pamatoti ilgtermiņā – tas ir jautājums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pulsometrs Fitbit Charge 3 bagātīgi uzskaita fiziskās aktivitātes, bet sniedz maz iespēju iedarboties uz piesaistīto viedtelefonu

«Īstās un vienīgās» fitnesa aproces meklējumi var izvērsties mokošā murgā. Jo vairāk variantu izskata, jo skaudrāk pārņem apziņa, ka svarīgākajām prasībām atbilstošas tirgū nemaz nav. Vismaz pagaidām. Viena ir viedāka, cita retāk jālādē, vēl kāda apveltīta ar neordināru funkciju. Netīkamo apziņu pastiprina arī viens no Fibit jaunākajiem veikumiem Charge 3, ko uzņēmums prezentācijā pieteica kā savu «līdz šim viedāko pulsometru». Vai tiešām tas tāds ir?

Dizains

Tīri subjektīvi Charge 3 izskatās sievišķīgs. Gan tā forma, gan izmērs, gan standarta siksniņas veido aksesuāra koptēlu, kas labāk piestāv sievietes rokai. 29 gramu svars ir gana daiļrunīgs, lai saprastu, par cik lielu ierīci ir runa. Pat 1,18 centimetru biezums neliek pulsometram izskatīties masīvam. Faktiski visu ūdensdrošā korpusa virsmu klāj 0,72 collu melnbalts OLED ekrāns ar 100x150 pikseļu izšķirtspēju un plankumus atgrūdošu pārklājumu, bet apakšā izvietoti četri sensori un lādētāja pieslēgvieta. Atšķirībā no līdzīgām aprocēm Charge 3 malās nav pogu, bet gan skārienjutīga iedobe kreisā sāna metāla līstē. Tā jāizmanto, lai izietu no atvērtās lietotnes vai pakāptos vienu soli atpakaļ izvēlnē. Pretēji bažām iedobe darbojas labi pat mitrā un aukstā laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru