Partizānu mārketings šobrīd attīstās digitālajā vidē, taču, tā kā tur šādas aktivitātes notiek teju vai katru dienu, tās vairs nav tik skandalozas
T.s. partizānu mārketings pasaulē tiek plaši izmantots, arī Latvijā ir bijušas vērā ņemamas aktivitātes, piemēram, Mazsalacā it kā nokritušais meteorīts, kam uzmanību pievērsa arī daudzi ārvalstu mediji, arī puskailās meitenes Zemenes skrējiens futbola laukumā Pasaules čempionāta kvalifikācijas spēles laikā starp Latvijas un Portugāles izlasēm. Tā kā cilvēki vairāk laika pavada sociālajos tīklos, tas šobrīd attīstās tieši digitālajā vidē un ir būtiska tīklu mārketinga sastāvdaļa.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Mazsalacas «meteorīts» un Zemenes skrējiens ir bijušas Latvijā skaļākās partizānu mārketinga aktivitātes, tās spēja pievērst plašu sabiedrības uzmanību un rosināt diskusijas, tostarp par ētikas jautājumiem, un tās līdz šim nav pārspētas, uzskata komunikāciju jomas eksperte Teika Lapsa.
Galvenā partizānu mārketinga priekšrocība ir iespēja salīdzinoši neliela budžeta ietvaros gūt zīmola atpazīstamību un veicināt pārdošanas rezultātus. Piemēram, sporta preču zīmols Adidas sadarbībā ar Berlīnes sabiedriskā transporta sistēmu Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), kura šogad svin 90 gadu jubileju, izveidoja jaunu sporta apavu modeli ar BVG transportlīdzekļu pasažieru krēsliem raksturīgās apdrukas elementiem un paziņoja, ka šo apavu nēsātāji Berlīnes sabiedrisko transportu varēs veselu gadu izmantot bez maksas. Šie unikālie apavi, uz kuru mēlītes ir uzdrukāta BVG biļete, tika saražoti tikai 500 eksemplāros, un tie izsauca gan ažiotāžu veikalos, gan plašu atspoguļojumu masu medijos un sociālajos tīklos.
Partizānu mārketinga aktivitātes izmanto dažāda kalibra uzņēmumi, taču visbiežāk tas tiek uzskatīts par instrumentu maziem uzņēmumiem un jaunuzņēmumiem, kuriem nav ievērojamu līdzekļu tradicionālām reklāmas kampaņām. Daudzi no partizānu mārketingā izmantotajiem instrumentiem ir interaktīvi un var notikt pavisam negaidītās vietās – visur tur, kur pulcējas lieli cilvēku pūļi.
Partizānu mārketings piesaista uzmanību, ir vienkāršs, liek brīnīties un ir aizraujošs – to vēlas īstenot gan mazi, gan lieli uzņēmumi, piebilst Biznesa augstskolas Turība Komunikācijas fakultātes dekāns, profesors Andris Pētersons. «Partizāns ar pretinieku cīnās tā okupētajā teritorijā. Arī partizānu mārketings var notikt jebkur un jebkad. Ir jāprot iespraukties starp citiem. Partizānu mārketinga vietas ir publiski pieejamas gan virtuālajā, gan reālajā vidē – sociālie tīkli, mājaslapas, emuāri, ielas, parki, lauki, lielveikali, stacijas ir vieta dažādiem objektiem, attēliem, sarunām, īsfilmām, spēlēm, ziņām, sacensībām. Tādējādi mazie uzņēmumi var pārsteigt un savā nišā pārspēt lielos, kuri dominē tirgū. Partizānu mārketings ir pretošanās tradicionālajam. Tās zivtiņas, kuras izlec virs ūdens lielā straumē, pamana vislabāk. Taču tās būs tikai dažas. Tāpēc ir vērts sasaistīt partizānu mārketinga kampaņas ar visu mārketinga komunikāciju,» uzsver A. Pētersons. Izdevumiem vajadzētu būt nelieliem, taču lielā mērā tie ir atkarīgi no tā, kas un kādas aktivitātes veic un cik likumīgi to vēlas darīt. «Tiesu darbi būs dārgi. Tāpēc ir jāievēro likumi un noteikumi un jārēķinās ar sabiedrības vērtībām. Ir jāsaņem atļauja no pašvaldības vai notikuma vietas īpašnieka, aktivitātes nedrīkst paust rasismu, traucēt naktsmieru un tos, kuri nevēlas piedalīties, tāpat nedrīkst pārkāpt autortiesības. Lai arī tādējādi savā ziņā pazūd daļa partizānu mārketinga garšas, ir labāk, ja viss notiek likuma rāmjos un ir droši. Līdzīgi kā reklāmas speciālists Gatis Mūrnieks, kurš savulaik, demonstrējot, ko, viņaprāt, nozīmē bezpridjel, lekcijas laikā auditorijā izsita logu, pirms tam uzvilcis brilles un cimdus un visus apkārtējos pabrīdinājis, bet pēc tam to iestiklojis par savu naudu,» klāsta A. Pētersons.
Visu rakstu Šaudās vairāk, lielu sprādzienu mazāk lasiet 27. novembra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!