Bērnu apavu bizness ir ļoti sarežģīts - cieši saistīts ar sezonalitāti, demogrāfijas rādītājiem valstī, iedzīvotāju pirktspēju, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Bērnu apavu bizness nav tik ienesīgs kā pieaugušo, bet konkurence ir spēcīga abos segmentos, atzīst DB aptaujāti mazumtirgotāji. Vieglāk klājas tiem veikaliem, kas ir nomnieki tirdzniecības centros, bet izdzīvot un pastāvēt ir iespējams arī tiem, kuru veikali atrodas citviet Rīgas ielās un arī reģionu pilsētās. Lielākoties bērnu apavus kā atsevišķu preču grupu piedāvā tirgotāji, kuru plauktos atrodamas preces arī pieaugušajiem. Tādi veikalnieki, kuri specializējušies tikai un vienīgi bērnu apavu tirdzniecībai, Latvijā ir maz.
1. septembra sindroms
Savulaik atsevišķi bērnu apavu veikali Rīgā ir bijuši Euroskor un Ecco, bet tagad tie ir aizvērti, jo šajā biznesā ir grūti nodrošināt normālus un vienmērīgus pārdošanas apjomus visu gadu. Pašlaik Euroskor viens specializēts bērnu apavu veikals ir Valmierā. «Tirgotājiem bērnu apavi ir daļa no kopējā sortimenta, kura īpatsvars svārstās no 15 līdz 20%. Tā ir salīdzinoši neliela daļa no kopējā veikala pārdošanas apjoma, bet, lai nodrošinātu bērnu produkcijas klāstu, ir jāiegulda liels darbs,» stāsta SIA Euroskor valdes loceklis Aldis Lūsis.
Kopumā pasaulē nav daudz ražotāju, kas specializētos tikai bērnu apavu ražošanā, kurā jāiegulda vienlīdz liels darbs kā pieaugušo apaviem, bet finansiālais ieguvums pēc tam ievērojami atšķiras. «Var jau teikt, ka materiāls spēlē lomu, un bērnu apaviem tiek izmantots mazāk ādas vai gumijas, bet kopumā šai niansei nav noteicošā loma,» viņš turpina. Apavu mazumtirgotājam SIA Euroskor Latvijā pieder zīmolu Euroskor, Ecco, LLoyd, Tamaris un Clarks veikali; kopumā ir 31 tirdzniecības vieta, bet bērnu apavi ir 24 no tiem, kā arī internetveikalā.
Šajā biznesa niša sezonalitāte ir īpaši jūtama. Bērnu apavus visvairāk iegādājas mācību gada sākumā, kad mainās gadalaiki.
Visu rakstu Mazajām pēdām lielas izmaksas lasiet 1. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.