Piena produktu tirgošanā tirdzniecības izdevumu dēļ nekāda krējuma nosmelšana nesanāk un paši piensaimnieki patiesībā to apzinās, uzsver Maxima Latvija pārstāvis Ivars Andiņš.
«Tāpēc viņi gadiem ilgi to nesāk darīt, tikai noklusējot un kritizējot tirgotājus. Pietiek ielūkoties arī lielāko tirgotāju un ražotāju uzņēmumu rentabilitātes rādītājos, lai secinātu, ka tie ir visai līdzīgi, kas arī atklāj patieso situāciju,» skaidro Andiņš.
«Ja pārstrādātāji piena tirdzniecību uzskata par iespēju nosmelt krējumu, tad jājautā - kāpēc viņi paši ar to praktiski nenodarbojas, savus kādreizējos ražotāju firmas veikalus likvidējot, nevis attīstot un nosmeļot šo krējumu paši sev?» retoriski vaicā Andiņš.
Tāpat viņš arī atzīmē, ka piensaimnieku teiktais par cenām veikalos neatbilst patiesībai, jo lētākais Latvijā ražotais un visvairāk Maxima tīklā pirktais piens maksā 44 santīmus litrā - pretēji piensaimnieku apgalvotajam, ka Maxima tīklā neviens importa piens lētāk nemaksā. Arī Igaunijā ražotais piens tāpat maksā 44 santīmus litrā.
«Turklāt Latvijas piena produktiem blakus veikalu plauktos piedāvājam arī importa produktus un pircēju izvēle ir tāda, ka 70% gadījumu - pēc apgrozījuma - pircēji dod priekšroku Latvijas piena produktiem,» stāsta Andiņš.
Vienlaikus Maxima pārstāvis arī norāda, ka piensaimnieku minētais par mēģinājumu ietekmēt ražotāju lai paliek uz viņu sirdsapziņas.
«Vai, viņuprāt, pircējiem patiks cenu kāpums veikalos? Arī zemkopības ministres paziņojums, ka, viņasprāt, cenu kāpums būtu nepamatots, mums nav palicis nepamanīts. Tāpēc arī diskutējam par piensaimnieku prasību celt cenas, bet ko atļaut vai aizliegt viņiem nav mūsu spēkos, un piensaimnieki to labi apzinās,» atzīst Andiņš.
Jau ziņots, ka mazumtirdzniecības veikalu tīkli Rimi un Maxima ir saņēmuši atsevišķus cenu paaugstinājuma pieprasījumus no dažādiem piena ražotājiem, atklāj Rimi Latvia un Maxima pārstāvji.
Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības priekšsēdētājs Jānis Šolks sacīja, ka piena produktu cenas tuvākajā laikā kāps par 8%, savukārt piena nozares izdzīvošana atkarīga no lielveikalu ķēžu nostājas maiņas.
Jautāts par piena produkcijas cenas veidošanos tirdzniecībā, Šolks norādīja, ka pašreizējo augsto cenu nosaka lielveikalu ķēžu diktāts, kas nosmeļ krējumu. «Viena piena litra cena veikalā ir 0,70 lati, no kā līdz pat 45% veido veikala uzcenojums. Veikali nosmeļ krējumu. Protams, pircējs var nopirkt arī pienu par 45 santīmiem - lietuviešu vai igauņu ražojumu.»
Viņš arī prognozēja, ka, turpinoties lielveikalu diktātam un līdzšinējai cenu politikai, sliktākajā gadījumā Latvijas zemnieki pārtrauks piena piegādi, jo tas nav rentabli, ražotāji slēgs ražošanu un pārorientēsies uz piena pulveri, veikali importēs piena produkciju no kaimiņvalstīm un Latvijas piena nozare beigšot eksistēt.
Maxima Latvija ir viens no lielākajiem mazumtirgotājiem Latvijā, kuram patlaban ir 144 Maxima veikali. Saskaņā ar provizoriskiem datiem aizvadītajā gadā palielinājies apgrozījums par 10,1%, sasniedzot 442 miljonus latu. Savukārt uzņēmuma māteskompānijas Maxima Grupe UAB kopējais apgrozījums Latvijā, Lietuvā, Igaunijā, Polijā un Bulgārijā 2012.gadā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, palielinājies par 5,8%, sasniedzot 1,66 miljardus latu.