Nākamgad piena tirgū atsāksies mērena izaugsme un būs vērojama ražošanas uzņēmumu konsolidācija, savukārt nozares izaicinājumi būs augošā piena iepirkuma cena, galaproduktu sadārdzinājums, darbaspēka problēmas, kā arī eksporta iespēju veiksmīga izmantošana, atzina koncerna Food Union grupas biznesa attīstības viceprezidents Normunds Staņēvičs.
Viņš norādīja, ka šis gads nozarei bijis izaicinošs, to raksturoja krasas izmaiņas un lēzena attīstība apjomu ziņā. Gada pirmajā pusē nozares attīstību ietekmēja ļoti zemā piena iepirkuma cena. Tas veicināja negatīvu attīstību zemnieku pusē, kur dominēja jautājumi par finansiālo stabilitāti, tālāko pastāvēšanu un ražošanas pārtraukšanu. Gada otrajā pusē piena iepirkuma cena strauji kāpa, nozare sāka atveseļoties, bet patlaban tirgus ir nogaidošā pozīcijā, iepirkuma cenas ir ļoti augstas, kas attiecīgi ietekmē piena produktu sadārdzināšanos veikalos.
«Ja 2016.gadā Latvijas patērētājs baudīja ļoti lētus piena produktus, nākamajā gadā jārēķinās ar cenu pieaugumu,» atzina uzņēmuma vadītājs.
Viņš arī norādīja, ka nākamgad piena tirgū atsāksies izaugsme, kas gan nebūs strauja - 3%-5% līmenī. «Nozarē sagaidāma tālāka konsolidācija, kas būtu veicinošs faktors ražošanas efektivitātes un produktivitātes uzlabošanai, un attiecīgi - mūsu uzņēmumu konkurētspējas celšanai eksporta tirgos,» sacīja Staņēvičs.
Tāpat viņš prognozēja, ka koncerns 2017.gadā plāno straujāku izaugsmi nekā nozarei kopumā, proti, 5%-7% robežās, salīdzinot ar 2016.gadu.
«Nākamgad plānojam arī investīcijas Latvijas uzņēmumos divu miljonu eiro apmērā. Uzņēmums turpinās orientēties uz augstas pievienotās vērtības piena produktu un saldējuma ražošanu vietējam tirgum, eksporta iespēju paplašināšanu Eiropas, Ķīnas un Vidējo Austrumu virzienā, kā arī Latvijas uzņēmumu sadarbības attīstīšanu ar citiem grupas uzņēmumiem reģionā, lai veicinātu Latvijas kvalitatīvās piena izejvielas izmantošanu. Turpināsim attīstīt attiecības ar mazumtirdzniecības tīkliem un vietējiem piena piegādātājiem, kas ir nozīmīgākie partneri kvalitatīvu piena produktu un saldējuma izstrādē,» sacīja Staņēvičs.
Viņš arī norādīja, ka nākamgad Food Union turpinās šogad sākto piena produktu eksportu uz Šanhaju, kā arī turpinās divu pārstrādes rūpnīcu būvniecību Ķīnā. Rūpnīcas plānots pabeigt 2017.gada nogalē vai 2018.gada sākumā. Tās būtiski paplašinās Food Union industriālo piena produktu eksporta iespējas uz Ķīnu, kur no Latvijas izejvielas tiks ražoti produkti tieši šim tirgum.
Vienlaikus Staņēvičs atzina - lai piena pārstrādes uzņēmumi varētu veiksmīgāk izmantot eksporta iespējas, īpaši valstīs, kur par Latviju daudz nav zināms, nepieciešama ciešāka sadarbība ar valsts institūcijām, kas atbildīgas par Latvijas tēla veidošanu.
«Mums nepieciešams vienots vēstījums par Latviju, kur top augstas kvalitātes gardi un veselīgi piena produkti,» sacīja uzņēmējs.
Viņš arī norādīja, ka šis gads Food Union grupas uzņēmumiem Latvijā - AS Rīgas piena kombināts, AS Valmieras piens un SIA Rīgas piensaimnieks - bijis līdzīgs iepriekšējam gadam, uzņēmumu kopējam apgrozījumam nedaudz pārsniedzot 105 miljonus eiro. Kopējais uzņēmumu darbinieku skaits Latvijā ir 1000 darbinieki, vasaras laikā nodarbināti papildus 300 sezonas darbinieku. 2016.gadā Food Union veica investīcijas viena miljona eiro apmērā ražošanas tehnoloģiju modernizācijā.
Kā ziņots, koncernā Food Union apvienoti Rīgas piena kombināts, Valmieras piens, Rīgas piensaimnieks, kā arī saldējuma ražotāji Premia Igaunijā, Premier Is Dānijā, Isbjørn Is Norvēģijā, Ingman Ice Cream Baltkrievijā un Alpin57Lux Rumānijā.