Rīgas brīvosta joprojām nav noslēgusi līgumu ar otru Krievu salas nomnieku - Rīgas Centrālo terminālu (RCT) - un, ja to neizdosies panākt, tad Eiropas Savienības līdzekļi tiks zaudēti un finansiālais slogs gulsies uz ostas pārvaldi, intervijā aģentūrai LETA norāda satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).
Uz jautājumu, vai gatavojas iejaukties šī jautājuma risināšanā, Matīss norāda, ka lietas labā tagad vajadzētu darboties brīvostas pārvaldei un valdei. «Rezultāta pagaidām nav, bet, cik es zinu, sarunas notiek. Grafikā ir paredzēts, ka līgums ir jānoslēdz līdz decembrim. Nav pamata tagad personīgi jaukties šajos procesos iekšā,» skaidro ministrs.
Viņš aicinot brīvostas pārvaldi un attiecīgo uzņēmumu aktīvi turpināt sarunas un līgumus noslēgt. «Nevaram atļauties zaudēt šo projektu naudu, kas ir Eiropas Savienības finansējums. Ja nespēsim apgūt šo naudu, tad šī slodze gulsies uz Rīgas ostas budžetu, kas nebūtu pareizi,» uzsver ministrs.
Abām pusēm nevienojoties, tikšot pārtraukts Eiropas finansējums un projekts. «Ar būvniekiem jau līgums ir noslēgts, un celtnieki Krievu salā būvē. Kā varat pārliecināties, liela daļa jau ir uzbūvēta - gan piestātnes, gan krasta infrastruktūra. Kad šis darbs tiks pabeigts, kādam par to būs jāmaksā,» atzīst Matīss.
Kā iepriekš ziņots, lai Krievu salas vērienīgo projektu varētu pabeigt laikā, Rīgas ostai jāpanāk vienošanās ar stividorkompānijām RCT un Strek, kurām līdz 2016.gada decembrim ir jāpārceļ kravu apkalpošana no Rīgas centra uz Krievu salu. Ostas pārvalde ar Strek līgumu jau ir parakstījusi, bet ar otru kompāniju tas vēl nav paveikts.
Lēmumu par ostas pārcelšanu no pilsētas centra uz Krievu salu Rīgas domes deputāti pieņēma 2009.gada vasarā. Eiropas Komisija 2012.gada 2.aprīlī apstiprināja Latvijas lielo Kohēzijas fonda projektu, kas paredz infrastruktūras attīstīšanu Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no Rīgas centra. Kopējās projekta izmaksas ir 104 miljoni latu (148 miljoni eiro), no tām Kohēzijas fonda finansējums ir 54 miljoni latu (77 miljoni eiro).