Iepakojuma ražotāji ir pirmie, kuri redz ekonomikas attīstību valstī. Tendence ir augšupejoša. Mainot stratēģiju, pieprasījums pēc iepakojuma arvien pieaug, pauž SIA Smurfit Kappa Baltic izpilddirektors Jānis Vilmanis.
«Mēs attīstāmies līdz ar citiem uzņēmumiem. Daudziem uzņēmumiem pieaug eksporta apjomi. Mēs to jūtam, jo mēs ražojam iepakojumus viņiem. Ja citiem aug pieprasījums, arī mums tas pieaug,» skaidro J. Vilmanis.
Kopumā visa Smurfit Kappa grupa saražo aptuveni 9,2 miljardus kvadrātmetru iepakojuma katru gadu, aptuveni 87% no tiem Eiropā un 13% Latīņamerikā. Kopumā Smurfit Kappa grupai ir vairāk nekā 370 ražotnes Eiropā, Dienvidamerikā, Ziemeļamerikā un vairāk nekā 95% no uzņēmuma produktiem tiek izgatavoti ekskluzīvi klientiem un atbilst to konkrētajām prasībām.
«Mēs pārsvarā ražojam gofrētā kartona iepakojumus. Mūsu uzņēmuma mērvienība ir kvadrātmetri. Ja, piemēram, skatāmies, kā tieši mums ir veicies kopš 2007. gada, kad tika atklāta Smurfit Kappa Baltic ražotne Jelgavā, tad redzam, ka no 250 tūkstošiem kvadrātmetru mēnesī 2017. gadā mēs spējam saražot jau 900 tūkstošus. Šis skaitlis būtiski ir pieaudzis, un mēs ar to lepojamies,» pastāstīja J. Vilmanis.
Maina stratēģiju
Pieprasījums šobrīd ir ļoti liels, tāpēc, lai uzņēmums spētu efektīvāk strādāt, biznesa stratēģija tiek mainīta. Tiks palielināta ražošanas jauda un samazināta pašizmaksa. «Šobrīd mēs mainīsim stratēģiju, jau esam sākuši to darīt, bet process nav tik ātrs – Latvijā ražosim daudzpunktu līmējamās kastes. Šeit vairāk būs roku darbs, un vairāk strādāsim ar dārgā kartona ražošanu, kur nepieciešama īpaša uzmanība, jo katru kasti līmēs ar rokām. Ražošana būs mazāk autorizēta. Šobrīd mēs apkalpojam 50% pārtikas uzņēmumu, 20% mēbeļu piegādātāju, 20% elektronikas uzņēmumu un 10% ietilpst viss pārējais. Lai gan mēs mainām stratēģiju, milzīgas investīcijas nākotnē nav plānotas. Ik gadu mēs ieguldām pāris simtus tūkstošus eiro, lai atjaunotu tehniku,» komentē J. Vilmanis.
Ir ekskluzīvi risinājumi
Konkurence iepakojumu tirgū ir liela gan cenu, gan piegāžu jomā. «Galvenais, ar ko mēs atšķiramies, ir ekskluzīvie iepakojumi. Mēs ražojam dārgo un laikietilpīgo produktu mazākos apjomos, jo nevienam citam nepatīk saražot, piemēram, 10 vai 20 kastes. Mēs savukārt to darām, pielāgojamies klientiem un to vēlmēm. Bieži vien klienti ir arī ļoti steidzīgi, un ir dzirdēts, ka konkurenti nespēj izpildīt pēkšņus pasūtījumus, kuri jāveic nekavējoties. Mēs to varam, bet, protams, par attiecīgu cenu,» teic J. Vilmanis. Vēl par svarīgu faktoru Smurfit Kappa Baltic izpilddirektors sauc efektivitāti, it īpaši kartona, piemēram, 3 punktu lieces (TPB), malu bojājumi (ECT) un plaknes bojājumi (FCT).
Videi draudzīgi
Uzņēmumam ir svarīga arī vide un ilgtspēja. Ļoti svarīgs aspekts, kā tiek iegūtas izejvielas. Pārsvarā iepakojumi tiek ražoti, izmantojot papīru un kartonu, kas sastāv gan no celulozes šķiedrām, gan otrreizējā pārstrādē iegūtām šķiedrām, kas tiek ražotas Smurfit Kappa. «Neviena no kastēm nav jānodod izgāztuvē, jo visu ir iespējams pārstrādāt. Viss gofrētais kartons, presētais kartons un salokāmais kartona iepakojums var tikt savākts, atkārtoti attīrīts un pārstrādāts,» skaidro J. Vilmanis.
85% izejmateriālu Smurfit Kappa izmanto no otrreiz pārstrādātas šķiedras, 15% tiek izmantots no svaiga koka.
«Visu koksnes ieguves veidu pamatā mums ir videi atbilstoša meža apsaimniekošanas sistēma. Kopš 2007. gada mēs esam uzsākuši programmas ierobežojumu ķēdes (Chain of Custody) sertifikācijas uzraudzību, par pamata prioritāti izvirzot to, kā mūsu darbība ietekmē mežus. Ļoti būtiski ir minēt, ka mums ir dažādas sertifikācijas shēmas, piemēram, Forest Stewardship Council (FSC), meža sertifikācijas apstiprināšanas programma (Programme for the Endorsement of Forest Certification (PEFC)),» komentē J. Vilmanis.