Lai gan ekonomikas stabilizācijai optimisma mazināšanās bija nepieciešama, strauja ieslīgšana pesimismā atsevišķos ekonomikas sektoros jau pašlaik varētu būt pārspīlēta un izraisītu pārāk strauju un nepamatotu iekšzemes pieprasījuma un tādējādi arī IKP pieauguma tempu kritumu, norādīts Latvijas Komercbanku asociācijas (LKA) Latvijas makroekonomikas apskata otrajā numurā.
LKA apskatā prognozē pakāpenisku ekonomikas izaugsmes tempu samazināšanos, cikla zemāko punktu sasniedzot gada beigās/nākamā gada pirmajā pusē. LKA uzskata, ka Latvijas Bankas lēmums samazināt obligāto rezervju normu banku piesaistītajiem līdzekļiem ar termiņu virs 2 gadiem ir svarīgs solis, lai palīdzētu ekonomikai īstenot mīkstās piezemēšanās scenāriju. Šāds lēmums ļauj cerēt uz turpmāku proaktīvu stabilizējošu monetāro politiku, kas ir būtisks drošības signāls arī ārvalstu investoriem.
Darba samaksas pieaugums ir paredzams mērenāks, tas būs atšķirīgs dažādās nozarēs atkarībā no darba ražīguma un iepriekš sasniegtās bāzes. Pārkarsušajās nozarēs (piem., būvniecībā, komercpakalpojumos) darba samaksa kritīsies, ja tā ir bijusi nepamatoti uzpūsta.
Līdz ar ekonomikas izaugsmes tempu mazināšanos ir palielinājies kredītu maksājumu kavētāju skaits. Tomēr LKA uzsver, ka šis īpatsvara pieaugums ir no ļoti zemas bāzes un, salīdzinot ar starptautiskiem standartiem, vēl arvien ir ļoti zems. Arī vēsturiskā salīdzinājumā kavētāju īpatsvars nav augsts – 2007.gada beigās pat mazliet zemāks nekā 2004.gada beigās, kas bija samērā labs gads ekonomikas attīstībā. Neapšaubāmi, zemstandarta kredītu īpatsvars pieaugs, ekonomikai bremzējoties, tomēr tā pieaugums neradīs ievērojamus riskus banku sistēmai.
LKA gada vidējās inflācijas prognoze ir 13%.
LKA ieteikumu sadaļā Ko darīt? pauž uzskatu, ka valdībai nepieciešams izstrādāt pamatotu un pārdomātu rīcības plānu ekonomikas sabalansētai un ilgtspējīgai attīstībai un to nekavējoties īstenot.
LKA aicina:
Valsts ekonomikas politiku maksimāli orientēt uz konkurētspējas palielināšanu.
Izveidot efektīvāko uzņēmējdarbības vidi un nodokļu politiku reģionā.
Nekavējoties ieviest eksporta atbalsta instrumentus, piem., kredītu garantijas,nodokļu atlaides tiem uzņēmumiem, kuri var palielināt vai uzsākt savas produkcijas vai pakalpojumu eksportu.
Atbalstīt Latvijas Bankas iniciatīvu efektivizēt valsts budžeta izdevumu struktūru.
Izvērtēt nepieciešamību un lietderību saglabāt pretinflācijas plāna kreditēšanas tempu ierobežojošos pasākumus.
Valdībai būt gatavai savlaicīgi reaģēt uz iespējamo valsts budžeta izdevumu daļas korekciju, budžetam nepildoties plānotajā apjomā ekonomikas izaugsmes zemāku tempu dēļ.
Plašāk: Latvijas makroekonomikas apskats Nr.2 (.pdf)