Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums «Lietuvos geležinkeliai» tiks sadalīts trijās atsevišķās kompānijās, kas būs atbildīgas attiecīgi par pasažieru un kravu pārvadājumiem un infrastruktūras pārvaldību.
Lietuvas valdība pirmdien apspriedīs Satiksmes ministrijas ierosinājumu nodalīt publiskās dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību, dzelzceļa kravu pārvadājumu un pasažieru pārvadājumu jomas un izveidot atsevišķas kompānijas, kuru darbību kontrolētu holdings «Lietuvos geležinkeliai».
Kā norādījusi ministrija, apspriežot iespējas efektīvāk pārvaldīt dzelzceļa transporta nozari, izanalizēti trīs iespējamie modeļi - pašreizējais vertikāli integrēta uzņēmuma modelis, daļēji nošķirtas dzelzceļa nozares darbības jomu pārvaldības modelis un pilnīgi nošķirtu darbības jomu modelis.
Satiksmes ministrija iesaka pieņemt otro variantu, kas paredz reorganizēt valsts dzelzceļa uzņēmumu, atsevišķi nodalot pasažieru un kravu pārvadājumus un infrastruktūras pārvaldību. Jaundibinātos uzņēmumus pārvaldītu «Lietuvos geležinkeliai».
Ministrija skaidro, ka šis variants ļautu novērst papildu izmaksas, kas varētu rasties saistībā ar atšķirībām infrastruktūras pārvaldītāja un pārvadātāju interesēs, kā arī palielināt infrastruktūras pārvaldītāja darbības efektivitāti un ietaupīt budžeta līdzekļus.
Eiropas Savienības (ES) dzelzceļa transporta pakete paredz, ka dalībvalstis var izvēlēties šīs nozares pārvaldības modeli. Direktīvas nostādnes par dzelzceļu infrastruktūras pārvaldītāju neatkarību, objektivitāti un finansiālo caurskatāmību Lietuvas tiesību normās jāiekļauj līdz šā gada beigām.
Par konkurences politiku atbildīgā ES komisāre Margrēte Vestagere pērn oktobrī ieteica «Lietuvos geležinkeliai» uzņēmuma darbības jomu nošķiršanu kā vienu no iespējamajiem ceļiem, kā atrisināt konkurences pārkāpumu, kas pieļauts, savulaik demontējot dzelzceļa posmu Mažeiķi-Reņģe, par ko Brisele noteica Lietuvas dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu.