Edvards Bērnijs – sabiedrisko attiecību pionieris, kas noteica šīs industrijas metodes un filozofiju
«Skatīsim, kā varu līdzēt,» uzklausījis Džordža Vašingtona Hilla problēmas noteica Edvards Bērnijs. Hills, kas pagājušā gadsimta 20. gados bija American Tobacco Company prezidents, gribēja paplašināt noietu Lucky Strike cigaretēm, jaunu tirgus daļu saskatot sievietēs. Bija tikai viens liels «bet» – tolaik smēķējoša sieviete sabiedrības acīs bija gandrīz tas pats, kas palaistuve. Bērnijs, kas jau tolaik bija pazīstams sabiedrisko attiecību konsultants Ņujorkā, solīja lietu labot. Viņš piezvanīja tā laika dārgākajam metropoles psihoanalītiķim, lai par milzīgu honorāru noskaidrotu, ka cigarete asociatīvi ir vīrieša peņa iemiesojums.
Psihoanalītiķim Bērnijs zvanīja pirmo reizi, bet ne pirmo reizi viņš saskārās ar psihoanalīzi. Zigmunds Freids bija viņa onkulis – Bērnija māte bija Freida māsa, bet tēvs savukārt bija Freida sievas brālis. Ar slavenā Ziga darbiem Bērnijs jau bija paspējis iepazīties pirms vairākiem gadiem. Viņu apbūra Freida koncepcija par iracionālo zemapziņu, un Bērnijs jau krietnu laiku bija praksē pārliecinājies, ka var pelnīt daudz naudas, ar to veiksmīgi manipulējot.
Tikmēr sālītais psihoanalītiķis ieteica Bērnijam sasaistīt cigaretes ar vīriešu varas apšaubīšanu. «Mūsdienās sieviešu emancipācija ir apspiedusi daudzas sievišķīgas vēlmes. .. Sievišķība ir maskēta. Cigaretes, kas pielīdzinātas vīriešiem, nu kļūst par brīvības lāpu,» psihoanalītiķis skaidroja. Tā Bērnijs pārliecināja vairākas ietekmīgas jaunas sievietes, ka smēķēšana ir ekvivalents viņu brīvībai. Viņas savukārt apņēmās aizsmēķēt cigareti svarīgā Ņujorkas parādē, bet presi Bērnijs jau mīklaini brīdināja iepriekš, neko neatstājot nejaušībai. Nākamajā dienā ne tikai Ņujorkas, bet arī visas Amerikas avīzes ziņoja par sufražistēm, kas uzdrošinājās aizsmēķēt publiskākajā no vietām – Piektajā avēnijā.
Visu rakstu Ar ko aizsākās PR lasiet 9. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.