Vēstniecība, kā zināms, ir institūcija, kas pārstāv valsts intereses citas valsts teritorijā. Latvijas vēstniecības ārvalstīs cilvēkiem parasti asociējas ar politisko diplomātiju, konsulārajiem jautājumiem un valsts reprezentāciju. Mūsdienās pieaugoši lielu lomu vēstniecību darbā iegūst ekonomiskās sadarbības sekmēšana jeb palīdzība Latvijas uzņēmējiem eksporta veicināšanā.
Ņemot vērā Latvijas stratēģisko mērķi veicināt ekonomisko sadarbību un eksportu un it īpaši šī brīža situāciju, Ārlietu ministrija par vienu no savām prioritātēm ir noteikusi ekonomisko interešu aizstāvību. Mūsu diplomātiskā dienesta iespējas palīdzēt Latvijas uzņēmējiem ir pietiekami plašas, un svarīgākais jautājums ir tas, lai uzņēmēji zinātu par atbalsta iespējām, ko mūsu valsts ārējo pārstāvniecību tīkls var piedāvāt.
Vispirms par "pārklājumu". Latvijai ir 35 vēstniecības, kuru uzdevums ir attiecību veidošana starp Latviju un savu rezidences valsti gan politiski, gan ekonomiski, kā arī veicinot starpnozaru kontaktus, t.sk. kultūras sakarus un nodrošinot konsulārās funkcijas. Papildus tam Latvijai ir 125 goda konsuli 60 pasaules valstīs (tuvāka informācija: www.mfa.gov.lv), tāpat 10 valstīs darbojas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras pārstāvniecības (tuvāka informācija: www.liaa.gov.lv). Katra no tām ir "maza Latvija" svešā valstī, un tā var sniegt ievērojamu atbalstu uzņēmējiem. Te īpaši jāatzīmē, ka Latvijas goda konsuli paši bieži vien ir uzņēmēji ar plašu kontaktu tīklu, kas Latvijas biznesam var būt noderīgs - viņi darbojas daudzās valstīs, kur nav atvērtas Latvijas vēstniecības.
Ekonomiskās sadarbības jomā Ārlietu ministrija mūsu vēstniecībām ir devusi uzdevumu strādāt divos virzienos:
Pirmkārt, tiešs atbalsts uzņēmējiem. Tas saistās gan ar atbalsta sniegšanu uzņēmējdarbības sākšanai ārvalstīs, uzņēmēju interešu aizsardzību, Latvijas pakalpojumu popularizēšanu, konsultāciju sniegšanu par administratīvajiem šķēršļiem un etiķeti, kā arī politisko lobiju.
Eiropas Savienības telpā eksporta barjeru ir vismazāk, taču svarīga vēstniecību funkcija ir vēršanās pret protekcionismu, ko valstis - it īpaši pēdējā laikā - nereti praktizē pretēji brīvā tirgus nosacījumiem. Eksportētājiem uz citām Eiropas Savienības valstīm mēdz noderēt vēstniecību palīdzība, iepazīstinot ar vietējo uzņēmējdarbības vidi, veidojot kontaktus ar vietējiem komersantiem un uzņēmējdarbības asociācijām un organizējot preču un pakalpojumu piedāvājuma mārketingu, ņemot vērā konkrētās valsts specifiku. Tāpat iespēju robežās mūsu uzņēmējiem ir pieejamas Latvijas vēstniecības telpas prezentācijas vajadzībām.
Tuvo un tālo Austrumu valstīs būtisks jautājums ir administratīvās barjeras uzņēmējdarbības uzsākšanai un attīstībai. Šajos reģionos vēstniecības var palīdzēt noskaidrot, kāda ir sadarbības partnera reputācija, tāpat te par nozīmīgu ir uzskatāma vietējo tradīciju pārzināšana, "mentalitātes" jautājumi, kuros vēstniecība parasti ir kompetenta.
NVS valstīs un Centrālāzijā - nav noslēpums - ļoti svarīgs ir politiskais atbalsts ekonomiskajai sadarbībai. Tieši tāpēc augstāko valsts amatpersonu vizītes cenšamies plānot arī atbilstoši uzņēmēju interesēm. Jau nākamajā nedēļā Valsts prezidents dosies valsts vizītē uz Tadžikistānu, savukārt augustā vizītē uz Azerbaidžānu, katrā no šīm vizītēm kopā ar uzņēmēju delegāciju. Latvijas uzņēmēju dalība valsts amatpersonu vizītēs ļauj īsā laikā un augstā līmenī nodibināt noderīgus kontaktus biznesa un valsts pārvaldes aprindās.
Pieaugoša uzņēmēju interese ir par līdz šim Latvijas uzņēmējam diezgan netradicionāliem tirgiem, piemēram, arābu valstīs. Ņemot vērā vairāku uzņēmēju pausto interesi par uzņēmējdarbības iespējām Apvienotajos Arābu Emirātos un Kuveitā, rudenī plānoju savu vizīti šajā reģionā un aicinu ieinteresētos uzņēmējus pievienoties.
Tāpat ir iespēja, ka vēstnieks vai kāds vēstniecības darbinieks var doties līdzi uzņēmējam pie kādas nozīmīgas amatpersonas, šādā veidā parādot, ka uzņēmējs ir Latvijai būtisks. Kā liecina informācija no uzņēmējiem, it īpaši NVS reģiona valstīs diplomātiskā pārstāvja dalība uzņēmēja vizītē mēdz labvēlīgi ietekmēt sadarbību un palīdz kāpināt eksporta apjomu.
Otrs virziens, kuros vēstniecība darbojas, ir maksimāli labvēlīgas vides radīšana ekonomiskajai sadarbībai. Tas ietver starpvalstu sadarbības līgumus gan politiskajos, gan ekonomiskajos jautājumos, tostarp par investīciju aizsardzību, dubulto nodokļu neaplikšanu, sadarbību gaisa satiksmē un autopārvadājumos, kā arī konsulārajos, iekšlietu un tieslietu jautājumos.
Atsevišķs jautājums ir Latvijas tēls, ko pēdējā laikā ietekmē ziņas par valsts cīņu ar ekonomiskās krīzes ietekmi. Vēstniecības popularizē Latviju kā biznesam pievilcīgu valsti, skaidro Latvijas ekonomiskās politikas jautājumus un veicina politisko sadarbību, taču valsts tēls veidojas gan no mediju, gan biznesa, gan ikviena cilvēka ieguldījuma, jo faktiski katrs Latvijas iedzīvotājs ir mūsu valsts vēstnieks pasaulē. Tādēļ mums visiem ir jāmācās uzsvērt savas stiprās puses un panākumus, un diplomātiski skaidrot savus trūkumus.
Es aicinu ikvienu uzņēmēju, kura plānos ir ārvalstu tirgu apgūšana, kontaktēties ar mūsu vēstniecībām, lai informētu par savu eksporta potenciālu un biznesa iecerēm - vēstniecība tieši tam ir domāta, lai sniegtu atbalstu un palīdzību Latvijas iedzīvotājiem, tostarp uzņēmējiem, viņu interešu aizstāvībā! Pats par sevi saprotams, ka Latvijas pārstāvniecība vai goda konsuls var palīdzēt tiem uzņēmējiem, kuriem pašiem ir skaidri biznesa plāni un pietiekama kapacitāte to īstenošanā.
Šajā Dienas Biznesa sadaļā turpmāk varēsiet izlasīt mūsu diplomātiskā dienesta pārstāvju blogus jeb emuārus, kuri būs veltīti ekonomiskajai dimensijai mūsu ārpolitikā un diplomātijā, balstoties uz konkrētiem piemēriem un mudinot izmantot iespējas, ko mūsu vēstniecības saredz. Domāju, uzņēmēji te varēs gūt daudz vērtīgas un interesantas informācijas.
Novēlu uzņēmējiem sekmes un apliecinu ārlietu dienesta gatavību aktīvi iesaistīties uzņēmēju panākumu veidošanā!
Māris Riekstiņš
LR ārlietu ministrs