Eksperti

Latvijas patērētāja tiesības uz godīgu cenu un privātumu

Evita Vaivode-Šulte, SIA Creditinfo Latvija Klientu apkalpošanas vadītāja,06.06.2012

Jaunākais izdevums

Kredītinformācijas apmaiņa vienmēr cenšas sabalansēt divas, savā ziņā pretējas, patērētāju tiesības:

1) patērētāja tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību, kas maksimāli ierobežo jebkādu personas datu vākšanu un apstrādi;

2) patērētāju tiesības uz godīgu cenu jeb iespēju saņemt finanšu pakalpojumus, kredītresursus uz maksimāli izdevīgiem nosacījumiem, kas paredz efektīvu un pilnīgu datu izvērtēšanu.

Par tiesībām uz privātās dzīves neaizskaramību Eiropā runāts ļoti daudz un sen, tādēļ Eiropā šis jautājums ir visai labi sakārtots: to regulē ES Direktīva (95/46/EK), un Latvijā saskaņā ar šo direktīvu izstrādāts Fizisko personu datu aizsardzības likums. Tajā galvenais, kas nodrošina šo tiesību ievērošanu, ir nosacījums, ka datu apstrādi var veikt tikai ar pašas privātpersonas piekrišanu.

Par otru minēto - patērētāju tiesībām saņemt finanšu pakalpojumus, kredītresursus uz maksimāli izdevīgākiem nosacījumiem - diemžēl runāts tiek daudz mazāk. Te jārunā arī par sabiedrības kopējo interesi jeb tiesībām uz stabilu un efektīvu kreditēšanas vidi: tā maksimāli samazinātu aizdošanas/aizņemšanās riskus, kā arī to, ka negodprātīgu maksātāju aizņemšanās rezultātā tiek radīti zaudējumi visiem sabiedrības locekļiem.

Nodrošināt kreditoriem/kredītdevējiem kontrolējamas, bet pilnīgas un efektīvas izvērtēšanas iespējas būtībā ir visu to patērētāju interesēs, kuri godprātīgi attiecas pret savām saistībām. Turklāt tas ļauj lētāk iegūt nepieciešamos resursus (naudas līdzekļus, pakalpojumus u.c.). Kopējā sabiedrības interese ir ļaut kreditētājiem iegūt nepieciešamo informāciju, lai tie pieņemtu atbildīgus lēmumus un neveiktu nepamatotu kreditēšanu, kas rezultātā nelabvēlīgi ietekmē visu valsts ekonomiku un, protams, iedzīvotāju labklājību.

Šis raksts skata jautājumus par patērētāju tiesībām un interesi Latvijas tirgū, kas ekonomiskās krīzes, stingrās fiskālās politikas, politiskās nestabilitātes, dažādu regulatīvo šķēršļu un citu iemeslu dēļ ir palikuši novārtā. Rakstā minētie citāti ir kā pierādījums tam, ka šie jautājumi ir jau iztirzāti Eiropas Savienībā un secinājumi, manuprāt, arī Latvijā būtu jāņem vērā, domājot par mūsu iedzīvotāju dzīves kvalitāti un iespējām.

Patērētāja tiesības uz privātumu un godīgu cenu

Privātpersonai vienmēr ir izvēle: dot vai nedot piekrišanu savu datu apstrādei, šādā veidā nodrošinot tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību. Gadījumā, ja tā nedod savu atļauju, kredītvērtēšana netiek veikta, un kreditors drīkst atteikt kredītpakalpojumu. Savukārt, ja persona šādu atļauju dod, tad vērtēšanai ir jābūt maksimāli ātrai, efektīvai un lētai, lai privātpersona saņemtu pareizu kredītlēmumu un maksimāli precīzu pakalpojuma (naudas) cenu.

Efektīva risku novērtēšana ievērojami samazina nemaksāšanas gadījumus un to radītos zaudējumus. Turklāt daudziem kredītņēmējiem tas nozīmē: nebūs jāmaksā augstie kredīta procenti. Augstā cena kredītiem veidojas gan no nespējas pietiekami kvalitatīvi novērtēt potenciālo aizņēmēju, gan arī no citu kredītņēmēju radītiem zaudējumiem, kas veidojas, izsniedzot kredītus nepamatoti . Šeit atkal runa ir par godprātīgo maksātāju tiesībām dot iespēju kreditoriem novērtēt viņu datus, lai pierādītu: manis kreditēšanai risks ir minimāls, tāpēc Jūs varat man piedāvāt ievērojami labākus nosacījumus.

Patērētājam ir tiesības nemaksāt par citu patērētāju nenokārtotajām saistībām jeb to bezatbildīgo rīcību, kas vienmēr netiešā veidā tiek pievienotas viņa gala produkta cenai. Šajā jautājumā ir svarīgi, lai valsts tiesiskais regulējums būtu sakārtots tā, ka kreditori spētu saņemt pilnīgu informāciju risku novērtēšanai un atbildīga lēmuma pieņemšanai, kā arī nodrošinātu visiem pakalpojumu sniedzējiem vienādas risku vērtēšanas iespējas, tādējādi veicinot brīvā tirgus konkurenci, kas arī ir patērētāju interesēs.

Eiropas Kredītu izpētes institūts (Europe Credit Research Institute) to vērtē: «Viens būtisks konkurences raksturlielums ir iespēja piekļūt kredītinformācijai. Patērētājs var saņemt augstāku cenu vai tam var tikt atteikts finanšu pakalpojums, jo pakalpojuma sniedzējam ir liegta piekļuve visaptverošai informācijai par patērētāju. Šī neefektivitāte rada ne tikai šķēršļus ienākšanai tirgū, bet arī mazina patērētāja mobilitāti un iespēju izvēlēties. Tādējādi Eiropas politikas veidotāji vēlas veicināt kredītinformācijas vienmērīgu plūsmu, ņemot vērā nepieciešamo datu aizsardzību.»1

Šobrīd Latvijā patērētāju iespējas izvēlēties ir ļoti ierobežotas, jo vērtēšanas iespējas kreditoriem nav vienlīdzīgas, tādēļ pakalpojuma sniedzējs, kas klientu nepazīst, ir spiests prasīt augstāku maksu riska nosegšanai. To pierāda arī Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) Klientu skolā sniegtie padomi patēriņa kredītu ņēmējiem: «Izdevīgāk ir ņemt šādu aizdevumu bankā, kurā Tu saņem algu, jo visticamāk Tev tiks piedāvāti izdevīgāki nosacījumi un mazāki procenti nekā citur.»2

Eiropas Komisija, runājot par kreditēšanas tirgus problēmām, kā vienu no sekām nosauc «patērētājiem nodarītā kaitējuma risku»: «Patērētāji, kuriem pārdoti nepiemēroti produkti, bieži piedzīvo finansiālas grūtības, kā rezultātā viņiem ir pārlieku lieli parādi, kā arī viņi nepilda savas saistības vai zaudē tiesības ieķīlātā īpašuma izpirkšanai. Patērētājus var negatīvi ietekmēt regulatīvie šķēršļi, kas kavē kreditorus pienācīgi izvērtēt kredītspējas un piemērotību, vai kreditoriem, kuri veic pārrobežu uzņēmējdarbību, uzliktās papildu izmaksas. Šādiem patērētājiem varētu tikt nodarīts tiešs finansiāls kaitējums (piemēram, maksājot augstāku cenu par tādu ražojumu, kas varētu būt pieejams par zemāku cenu) vai potenciāls sociālais kaitējums (piemēram, nespēja saņemt hipotekāro kredītu, neskatoties uz to, ka tie spētu šo kredītu atmaksāt). Visbeidzot patērētāji var zaudēt uzticību kreditoriem un kredīta starpniekiem.»3

Novērtēšanas nepieciešamība un atbildība kreditēšanas tirgū

Kreditēšanas tirgū abām darījuma slēdzēja pusēm ir savi pienākumi un savas tiesības, jo jebkurš kredītlēmums tiek pieņemts divpusēji – no patērētāja ir lēmums aizņemties, savukārt no kreditora ir lēmums aizdot. Tas, cik šie lēmumi ir atbildīgi, ietekmē gan konkrēto darījumu un tajā iesaistītās puses, gan pārējos pakalpojuma saņēmējus un sabiedrību kopumā.

Eiropas Komisija izvērtējot finanšu krīzes cēloņus, secināja: «Kaut arī šiem citiem faktoriem nepārprotami ir nozīme, tomēr dažu tirgus dalībnieku bezatbildīga rīcība bija viens no finanšu krīzi izraisošiem faktoriem. Tāpēc ir skaidrs, ka bezatbildīgas aizdošanas un aizņemšanās problēmas ir jārisina, lai izvairītos no atkārtotas finanšu krīzes.»4

Par to, kas ir atbildīga rīcība kreditēšanas tirgū, Eiropas Komisija skaidro: «Atbildīgu aizdošanu definē kā kreditoru rūpes par to, lai patērētāji varētu atļauties aizņemties to aizdotās summas, un tiktu apmierinātas patērētāju vajadzības un ņemti vērā konkrētie apstākļi. Tāpat arī atbildīga aizņemšanās nozīmē, ka patērētājiem jāsniedz atbilstīga, pilnīga un precīza informācija par savu finanšu stāvokli, un tie tiek aicināti pieņemt apzinīgus un ilgtspējīgus lēmumus.»4

Patērētājam jeb kredītu ņēmējam gan Latvijā, gan visur citur pasaulē ir tendence pārspīlēt kā savus ienākumus, tā arī noklusēt esošās saistības, lai saņemtu jaunus kredītus. Tādējādi viņi nereti uzņemas pārmērīgi lielu saistību slogu. Turklāt novērtēt savu spēju uzņemties saistības ilgtermiņā ir visai sarežģīti, jo jāspēj izvērtēt arī makroekonomikas tendences. Tādēļ šajā brīdī atbildīgs lēmums ir jāpieņem jau kredītu izsniedzējiem, bet, lai spētu to izdarīt, ir nepieciešams maksimāli precīzi novērtēt risku.

Sabiedrības interešu degpunktā: «visi» maksā par «dažiem» pārdrošajiem

Nereti iedzīvotājiem rodas iespaids, ka uz tiem, kas kredītus neņem, šis jautājums neattiecas, bet tā nu gluži nebūs patiesība. Kredītus ņem citi mūsu sabiedrības locekļi un kaimiņi, un ja šī kreditēšana ir nepamatota, tad šie nenomaksātie parādi jau nekur nepazūd: tie tāpat kādam ir jānomaksā, un to dara pārējie patērētāji. Šeit uzskatāms piemērs ir komunālo pakalpojumu sektors, kur lielā nemaksāšanas problēma atstāj negatīvas sekas arī uz tiem, kas regulāri savus rēķinus apmaksā. Kaimiņu parādi liedz mūsu apsaimniekotājam līdzekļus ieguldīt māju uzturēšanā un citās nepieciešamās jeb iedzīvotājiem vēlamās labiekārtošanas lietās vai pat sadārdzina kopējos pakalpojumus.

Savukārt visuzskatāmākais piemērs ir nesen pārdzīvotā finanšu krīze. Pirms krīzes mūsu ekonomikā bija vērojama it kā milzīga izaugsme, taču labos rādītājus veidoja nepamatota jeb bezatbildīga kreditēšana. Krīzes rezultātā Latvijas kritums arī bija dziļāks kā citām valstīm. Bezatbildīgi uzņemtās kredītsaistības maksājām mēs visi - visa sabiedrība kopumā. Mūsu dziļais kritums, uzskatāmi redzams Ekonomikas Ministrijas materiālā5:

IKP Dinamika pa ceturkšņiem

Sezonāli izlīdzināti dati, 2005.g. IV cet. = 100

Arī šeit būtu jārunā par patērētāju tiesībām, lai kreditēšanas politika valstī būtu atbildīga un tiem, kas neuzņemas nepārdomātas saistības, nebūtu par tām jāmaksā. Tieši nesakārtotā kreditēšanas vide bija tā, kas šo kritienu Latvijā radīja tik dziļu un Latvijas ekonomiku no šī dziļas bedres ir izvilkuši tieši mūsu pašu iedzīvotāji, kas visu smagumu bija spiesti nest uz saviem pleciem.

Eiropas Komisija ir izstrādājusi jaunas direktīvas priekšlikumu, kur sacīts: «Finanšu krīze ir parādījusi, ka tirgus dalībnieku bezatbildīga rīcība var graut finanšu sistēmas pamatus, izraisot visu iesaistīto personu, it īpaši patērētāju, neuzticēšanos un, iespējams, radot smagas sociālās un ekonomiskās sekas. Daudzi patērētāji ir zaudējuši uzticību finanšu sektoram un kredītņēmēji aizvien vairāk piedzīvo grūtības, atmaksājot savus aizņēmumus, kā arī pieaug saistību nepildīšanas un piespiedu pārdošanas gadījumu skaits.»

«Apzinātās problēmas, iespējams, var radīt ievērojamus makroekonomiskos blakusefektus, izraisīt kaitējumu patērētājiem, darboties kā ekonomiski vai juridiski šķēršļi pārrobežu darbībām un radīt nevienlīdzīgus konkurences apstākļus iesaistīto dalībvalstu vidū.»6

Droša un efektīva datu apstrāde

Lai informācijas apmaiņa būtu droša, kontrolējama un riska novērtējums būtu ticams, nepieciešams noteikts datu apjoms, plašas zināšanas risku novērtēšanā un efektīvi tehniskie risinājumi, tādēļ attīstītajās valstīs šo funkciju veic specializēti uzņēmumi – kredītbiroji. Tas nozīmē, ka:

1) jebkura datu kustība un apstrāde ir vieglāk kontrolējama un datu apstrādes drošība ir lielāka, nekā situācijā, kad katrs kreditors pats piekļūst visiem vērtēšanas datiem dažādās datubāzēs un novērtēšanu veic pats;

2) risku izvērtēšana ir profesionāla un novērtējums uzticams;

3) kreditori būtiski ietaupa gan laiku, gan naudas līdzekļus izvērtēšanai, ja tiem ir iespēja saņemt profesionālu vērtējumu kredītbirojā, kas arī ļauj samazināt kredītresursu cenu gala patērētājam;

4) pats patērētājs ir informēts par savu kredītspējas vērtējumu (scoringu), tā veidošanās principiem, kā arī faktoriem, kas to ietekmē: tas ļauj patērētājam mainīt savu rīcību tā, lai uzlabotu scoringu un iegūtu iespēju saņemt lētākus kredītresursus un izdevīgākus nosacījumus nākotnē;

5) patērētājam ir iespēja pilnībā kontrolēt vērtēšanai pieejamos datus, to pareizību un kļūdas gadījumā veikt datu labošanu, kā arī kontrolēt jebkādu savu datu izmantošanu un tiesību ievērošanu (vai ir devis atļauju);

6) paaugstinās patērētāja mobilitāte pakalpojuma sniedzēja izvēlē;

7) uzlabojas konkurences vide starp kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem, kas pozitīvi ietekmē gan pakalpojumu cenu, gan kvalitāti (servisu).

Kredītbiroja mērķis ir nodrošināt iespēju kreditoriem pieņemt atbildīgus lēmumus, kas šajā gadījumā ir arī visas sabiedrības kopējs mērķis.

Mācoties no kļūdām, ES plāno šos pamatjautājumus kredītspējas vērtēšanai atrunāt jaunajā direktīvā par mājokļu kreditēšanu. Šo jautājumu sakārtošanas mērķis ir radīt stabilitāti kreditēšanas tirgū, lai neatkārtotu iepriekšējās kļūdas un veicinātu atbildīgas kreditēšanas attīstību. Tādēļ šajā jautājumā vienmēr jāmeklē labākais balanss starp: patērētāja tiesībām uz privāto dzīvi (saviem datiem) un patērētāju tiesībām uz godīgu cenu, kā arī sabiedrības interesi un tiesībām nodrošināt stabilu un efektīvu kreditēšanas vidi un ekonomiku kopumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Zem cīņas pret "naudas atmazgāšanu" karoga privātums tiek "izbradāts"

Zvērināts advokāts, Eiropas datu aizsardzības speciālists un augstskolas "Turība" lektors Ivo Krievs,10.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā brīža situāciju saistībā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanu (NILLTFN) banku sektorā raksturo pārmērība, un to uz savas ādas izjūt kā uzņēmēji, tā arī iedzīvotāji, kuriem bieži jāsniedz neadekvāti daudz informācijas, kaut arī personas riska profils ir samērā zems.

Nesamērīgas interpretācijas datu apstrādes jautājumos

Bankas šobrīd atrodas ķīlnieka lomā. Tām, no vienas puses, būtu jārūpējas par klientu komfortu, bet, no otras puses, tām dažādus pienākumus uzliek valsts un starptautiskās institūcijas, kuru izpilde rada klientu neapmierinātību.

Finanšu nozare un, īpaši, banku sektors, šobrīd nepiedzīvo mierīgākos laikus. Banku sektorā no valsts puses ir sacelta pietiekami liela panika. Nozare ir iebiedēta ar dažādu sankciju draudiem, sodiem, dažādu krāsu sarakstiem. Lai bankas no sevis noņemtu jebkādas šaubas un riskus NILLTFN jomā, tās visu šobrīd dara nevis uz 100%, bet gan uz 150%. Rezultātā no tā cieš privātpersonu privātums, jo bankām ir jāizdara izvēle starp savu biznesu un klientu privātuma aizsardzību, kur biznesa eksistence noteikti ņem pārspēku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Alternatīvās finanses

EM: Nebanku kredīta portfeļa kvalitāte Latvijā uzlabojas, bet aug pagarināto kredītu skaits

Db.lv,18.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nebanku kreditēšanas nozares darbības aktuālie dati, kā arī Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) veiktās pārbaudes liecina, ka kopumā nebanku kredīta portfeļa kvalitāte Latvijā pakāpeniski uzlabojas, līdz ar to secināms, ka iepriekš veiktie uzlabojumi nozares darbības regulējumā devuši rezultātus, informē Ekonomikas ministrija (EM).

Tajā pašā laikā šobrīd strauji pieaug pagarināto kredītu skaits - apmēram 25 % kredītu tiek kavēti un 64 % kredītu tiek pagarināti, savukārt klātienes pārbaudēs nereti konstatēti pārkāpumi patērētāja maksātspējas vērtēšanā. Tomēr PTAC veiktais darbs uzraudzībā liecina, ka vēl aizvien problēmas rada patērētāju maksātspējas vērtēšana.

Līdz ar to EM uzskata, ka nepieciešams rast efektīvāku risinājumu un veikt grozījumus esošajā nozares darbības regulējumā, lai nodrošinātu rūpīgāku patērētāja maksātspējas vērtēšanu pirms kredīta izsniegšanas.

Tāpēc EM atbalsta normatīvajā regulējumā iekļaut normas, kas pastiprinātu un precīzāk definētu maksātspējas vērtēšanas procesu, un ļautu dažādiem kreditētājiem operatīvi apmainīties ar informāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Nemaina Skupka24.lv īpašniekam piemēroto sodu par nelegālā lombarda darbību

Žanete Hāka,19.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas apgabaltiesa atstājusi negrozītu 2014.gada 11.septembra spriedumu par SIA Alls un Ko (darbojas ar zīmolu Skupka24.lv) valdes locekļa administratīvo pārkāpumu par patērētāju kreditēšanu bez licences jeb tā saukto nelegālā lombarda darbību, informē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

PTAC 2014.gada 10.aprīlī pieņēma lēmumu, sodot SIA Alls un Ko valdes locekli ar maksimālo 700 eiro naudas sodu un atņemot tiesības ieņemt padomes vai valdes locekļa amatus komercsabiedrībās finanšu pakalpojumu jomā uz 2 gadiem.

PTAC situācijas izpēti uzsāka pēc patērētāja sūdzības, kurš pie komersanta bija noslēdzis līgumu par naudas līdzekļu izsniegšanu pret zelta izstrādājumu ar noteikumu, ka pēc noteikta laika termiņa varēs to atpirkt, tomēr, ierodoties pēc zeltlietas, to vairs nav varējis saņemt, jo tā tikusi pārdota. Patērētājs bijis pārliecināts, ka pakalpojuma sniegšanas vietā tiek sniegti lombarda pakalpojumi. Komersants formāli saimniecisko darbību veic kā komisijas veikals un noslēdz pirkšanas-pārdošanas, atpakaļpirkuma līgumus, kas būtībā ir nelicencēti lombarda pakalpojumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Būs stingrākas prasības ātro kredītu reklāmām un uzraudzībai

Žanete Hāka,25.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nebanku kreditētāji tiks stingrāk uzraudzīti, liecina Ministru kabineta sēdē otrdien apstiprinātie grozījumi divos noteikumos.

Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) būs tiesības pieprasīt plašāku informāciju no nebanku kreditēšanas pakalpojuma sniedzējiem, lai nodrošinātu pilnvērtīgāku tirgus uzraudzību un spētu labāk sekot līdzi kreditēšanas tirgus izmaiņām. Tāpat noteiktas precīzākas un stingrākas prasības kreditēšanas pakalpojumu reklāmām, nosakot gadījumus, kuros reklāma vienmēr būs uzskatāma par tādu, kas veicina bezatbildīgu aizņemšanos.

Ekonomikas ministrija kopā ar nozares komersantiem un PTAC kopš gada sākuma ir diskutējusi par dažādiem priekšlikumiem nebanku kreditēšanas nozares darbības pilnveidošanai un efektīvākai patērētāju tiesību aizsardzībai. Darba grupa strādājusi pie vairāku normatīvo aktu pilnveides saistībā ar kreditēšanas pakalpojumu reklāmas noteikumiem, maksimālo gada procentu likmju, līgumsodu un nokavējuma procentu regulēšanu, maksātspējas izvērtēšanas pienākumu, un uzraudzības iestādēm iesniedzamo datu apjomu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Papildināta - EM atbalsta rosinājumu samazināt slieksni maksātspējas vērtēšanai; uzņēmumi rosina to paaugstināt

Žanete Hāka,23.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija šobrīd aktīvi strādā pie principa konsultē vispirms ieviešanas gan vispārīgajos valsts pārvaldes darbu regulējošajos normatīvajos aktos (sadarbībā ar Valsts kanceleju), gan uzraudzības iestāžu ikdienas darbā, tai skaitā Patērētāju tiesību aizsardzības centra darbībā, portālam db.lv norāda ministru prezidenta biedrs, ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens.

Vadlīniju un citu skaidrojošo materiālu izdošana ir atzīts par vienu no instrumentiem, kā iestāde var konsultēt uzņēmējus un palīdzēt tiem saprast tiesību normās rakstīto. Tāpēc PTAC iniciatīva, izstrādājot vadlīnijas, atbilst konsultē vispirms principam un mērķim – sekmēt vienotu uzņēmēju informētību un izpratni par tiesību aktu prasībām. Bet tā noteikti nav vienīgā aktivitāte uzņēmēju konsultēšanai, ministrija aicinājusi PTAC līdz ar citām uzraudzības iestādēm, ejot pārbaudēs, uzņēmumus vispirms konsultēt par normatīvo aktu prasībām un to ieviešanu, un tikai pie atkārtotiem pārkāpumiem izvērtēt sodu piemērošanu, uzsver ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma operators SIA "Impro ceļojumi" iekļauta Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) "melnajā sarakstā", liecina PTAC Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmums.

Attiecīgajā sarakstā uzņēmums iekļauts, jo nav izpildījis PTAC Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu par naudas atmaksu patērētājai 400 eiro apmērā par atceltu ceļojumu.

Komisijas lēmumā norādīts, ka 2020.gada 19.februārī patērētāja iegādājās pie tūrisma aģenta tūroperatora "Impro ceļojumi" organizētu ceļojumu uz Toskānu un Elbas salu no 2020.gada 29.marta līdz 5.arpīlim. Patērētāja samaksāja tūrisma aģentam 400 eiro avansu. Tā kā ceļojums tika atcelts, patērētāja vēlējās atgūt samaksāto naudu. Ņemot vērā, ka nauda netika atmaksāta, patērētāja vērsās PTAC.

Patērētāju tiesību uzraugi pieprasīja skaidrojumu no aģenta, kurš PTAC informēja, ka ir panākta vienošanās ar patērētāju, ka nauda tiks atmaksāta pa daļām. Tomēr tūrisma aģents nepildīja savu solījumu, tādējādi tika iesniegts iesniegums PTAC Patērētāju strīdu risināšanas komisijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Patērētāju tiesības, veicot pirkumus ārpus veikaliem – piecas galvenās lietas, ko atcerēties

Baltijas Tiešās tirdzniecības asociāciju ģenerālsekretārs Gintautas Zaleckas,15.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiešā tirdzniecība ir kļuvusi par izplatītu pārdošanas metodi, un ar interneta un sociālo mediju sniegtajām priekšrocībām mēs piedzīvojam tās popularitātes stabilu pieaugumu, un mūsdienu patērētājiem ir svarīgi spēt orientēties šis strauji augošās nozares noteikumos.

15. martā tiek atzīmēta Eiropas Patērētāju diena, un tā ir lieliska iespēja atsaukt atmiņā patērētāju tiesības, veicot pirkumus ārpus veikaliem, proti, iepērkoties attālināti (tiešsaistē, telefoniski, ar pasta pasūtījumu) vai iegādājoties preces tiešās tirdzniecības ceļā – mājās, darbavietās, tirgotāja organizētās ekskursijās vai produktu demonstrācijās. Ir vērts pieminēt, ka šīs patērētāju tiesības ir vienādas visās Eiropas Savienības dalībvalstīs.

1. Tiesības atteikties no pirkuma 14 dienu laikā vai 12 mēnešu laikā

Svarīgi zināt, ka iepērkoties attālināti un ārpus veikala telpām, patērētāji ir tiesīgi 14 kalendāro dienu laikā no preču piegādes dienas atteikties no pirkuma un saņemt naudas atmaksu pilnā apjomā. Ja patērētājs ir iegādājies vairākas preces vienā pasūtījumā, bet preces tiek piegādātas atsevišķi, atteikuma termiņš beidzas 14 dienas pēc datuma, kurā patērētājs ir fiziski saņēmis pēdējo pasūtīto preci. Turklāt tirgotājiem jānodrošina patērētājiem pirkuma atteikuma veidlapa, ko patērētājs var (bet tam nav pienākums) izmantot, ja pārdomā un vēlas atteikties no darījuma, kas ir noslēgts attālināti vai sliekšņa tirdzniecības ceļā. Ne visi zina, ka sākotnējs maksimālais 14 dienu termiņš automātiski tiek pagarināts līdz 12 mēnešiem gadījumā, ja tirgotājs nav pienācīgi informējis patērētājus par tiesībām atkāpties no līguma. Tāpat ir vērts atcerēties, ka Ministru kabineta noteikumi Nr. 254 un Nr.255 ietver sarakstu ar precēm, uz kurām atteikuma tiesības neattiecas, piemēram, preces, kas ir izgatavotas atbilstoši patērētāja sniegtai specifikācijai vai ir nepārprotami personalizētas, preces, kas ātri bojājas vai kurām ir īss derīguma termiņš, aizzīmogotās (un pēc piegādes atvērtas) preces, kuras nav paredzētas atdot atpakaļ veselības aizsardzības vai higiēnas apsvērumu dēļ u.c..

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātro kredītu maksimālā gada likme nākotnē varētu būt 100%, liecina Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavotie grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, ko pirmdien, 21.oktobrī, izskatīs Ministru kabineta komitejas sēdē.

Regulējuma mērķis ir aizsargāt patērētāja intereses nenonākt pārlieku lielās parādu saistībās, nodrošināt kredīta kopējo izmaksu samērīgumu, veicināt patērētāja maksātspējas izvērtēšanu.

Regulējums paredz izņēmumus attiecībā uz patērētāju kreditēšanas līgumu veidiem, uz kuriem to specifikas dēļ nebūs attiecināmas prasības par gada procenta likmes ierobežojumu 100% apmērā. Vērtējot gada procentu likmes ierobežojuma 100% apmērā ietekmi, tika secināts, ka Latvijas patērētāju kreditēšanas tirgū varētu kļūt nerentabla kredīta līgumu piedāvāšana ar termiņu no 1-14 dienām un maza apmēra (no Ls 1 - Ls 70) kredīti. Lai nodrošinātu iespēju saņemt maza apmēra kredītus, izstrādātais regulējums paredz, ka gada procents likmes ierobežojums attieksies uz kredītiem, kuru summa pārsniedz 100 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir saņēmis patērētāju sūdzības par nekustamo īpašumu (pārsvarā dzīvokļu) attīstītāju un pārdevēju rīcību, prasot maksāt nekustamā īpašuma nodokļa kompensāciju.

Proti, pirkuma līgumos tiekot iekļauti un praksē pret patērētājiem piemēroti pušu neapspriesti līguma noteikumi, kas paredz patērētāja pienākumu maksāt nekustamā īpašuma nodokļa kompensāciju, sākot ar nākamo dienu pēc īpašuma tiesību reģistrācijas Zemesgrāmatā, informē PTAC.

Tādejādi līgumslēdzējpušu, kur viena no pusēm ir patērētājs (ekonomiski un juridiski vājākā puse), neapspriestos līguma noteikumos iekļauts patērētāja pienākums kompensēt nekustamā īpašuma pārdevējam samaksāto nekustamo īpašuma nodokli par tekošo taksācijas gadu ir atzīstams par pretēju līgumslēdzēju pušu tiesiskās vienlīdzības principam. Proti, šāds līguma noteikums rada būtisku neatbilstību līgumā noteiktajās līgumslēdzēju pušu tiesībās un pienākumos par sliktu patērētājam, īpaši, ņemot vērā faktu, ka praksē šie noteikumi līgumos netiek izcelti, tie tiek iekļauti līguma vispārīgo līguma noteikumu sadaļā un tajos netiek uzrādīta konkrēta summa. Tādejādi patērētājam tiek paslēpta un noklusēta būtiska informācija, kas nepamatoti palielina kopējo nekustamā īpašuma pirkuma maksu, norāda PTAC.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv,03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Komersanti mēdz nelikumīgi piemērot atsevišķu maksu par skaidras un bezskaidras naudas norēķiniem

Zane Atlāce - Bistere,08.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atsevišķi komersanti, pārdodot preces un pakalpojumus, kā arī piedāvājot par tiem norēķināties skaidrā naudā vai izmantojot konkrētus maksājumu instrumentus, tai skaitā norēķinu kartes vai internetbankas, pieprasa papildu maksu, tā secinājis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), veicot tirgus uzraudzību.

Piemēram, situācijā, kad pakalpojuma sniedzējs patērētājam piedāvā iespēju apmaksāt kārtējo rēķinu, no patērētāja papildu rēķinā norādītajai summai, pakalpojuma sniedzējs pieprasa arī «transakcijas maksu», «komisijas maksu» vai tml. par konkrētās internetbankas apmaksas veida izmantošanu.

Līdzīga situācija konstatēta internetveikalos, kur pārdevējs saistībā ar norēķināšanos par preces iegādi, patērētājam pieprasa «pirkuma apstrādes apkalpošanas maksu» vai tml. papildu maksu. Piemēram, norādot, ka «Pie pirkuma summas tiks pieskaitīta apstrādes apkalpošanas maksa 0,99 % apmērā.» Minētā papildu maksa tiek pieprasīta arī gadījumos, kad norēķins tiek veikts, tiešā veidā veicot pirkuma apmaksu pārdevējam un izmantojot skaidras naudas apmaksas veidu.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB projekti

Vai, tavuprāt, Latvijā ir augsta tolerance pret nodokļu nemaksāšanu?

Ilze Zeltkalne, rokasgrāmatu redaktore,13.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedomājies, ka stāvi rindā savā iecienītākajā veikalā, lai samaksātu par izvēlētajām precēm. Rinda ir gara, lēnām virzās uz priekšu. Visiem pašsaprotami, ka rinda jāizstāv un jāsamaksā par izvēlēto preci. Bet pāris kases tālāk ir rinda, kurā katram pircējam ir 20% atlaide. Šī rinda ātri virzās uz priekšu. Ātrā rinda nav paredzēta visiem, bet tikai tiem pircējiem, kuriem šādas tiesības piešķirtas pēc neizpaustiem un slēptiem kritērijiem, ko nezina pārējie veikalā esošie klienti. Vai, tavuprāt, šāda situācija ir godīga? Vai apzinies, kurš samaksā par ātrās rindas 20% atlaidi?

Ja vien veikals nenodarbojas ar labdarību, par 20% atlaidi samaksās tie, kas stāv lēnajā rindā. Godīgi nodokļi un godīgu nodokļu nomaksa būs tikai tad, ja, pēc analoģijas piemērojot veikala dažādo kasu principu, visi veikala pircēji stāvēs vienā rindā

Šim vienkāršajam piemēram fonā ir daudz sarežģītu jautājumu, bet galvenais fakts paliek nemainīgs. Otrās rindas pircējiem atlaidi un iespēju ātrāk izstāvēt rindu ir nodrošinājuši visi, kas par izvēlētajām precēm norēķinās pirmajā rindā. Nedrīkst aizmirst par godīguma iedzīvināšanu nodokļu iekasēšanas procesos. Ar godīgu un caurskatāmu nodokļu administrēšanu var sasniegt ne mazāk ambiciozus mērķus, kā ar veiksmīgu nodokļu sistēmas reformu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Kredītiestādēs pamatkonta pakalpojuma sniegšanā ir vieta būtiskiem uzlabojumiem

Db.lv,19.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopumā Latvijas kredītiestādes ievēro Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā noteikto pamatkonta regulējumu, tomēr šajā jomā ir vieta arī būtiskiem uzlabojumiem - to Latvijas Banka secinājusi, apkopojot Latvijas kredītiestādēs veiktā patērētāja pamatkonta atvēršanas un uzturēšanas neklātienes novērtējuma rezultātus.

Pamatkonts ir maksājumu konta veids, kurš paredz nodrošināt patērētājam - fiziskai personai, kurai ir tiesisks pamats uzturēties Eiropas Savienības teritorijā, kā arī personai, kurai nav uzturēšanās atļaujas, bet kuras izraidīšana no Latvijas atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem nav iespējama, - piekļuvi pamata maksājumu konta pakalpojumu klāstam.

Latvijas Banka ir izvērtējusi kredītiestāžu un dalībvalstu kredītiestāžu Latvijas filiāļu sniegtā pamatkonta pakalpojuma atbilstību Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā noteiktajam. Kopumā secināts, ka kredītiestādes pamatkonta pakalpojumā iekļauj tādus pakalpojumus, kādi konkrētajā kredītiestādē ir pieejami. Maksa par patērētāja pamatkonta uzturēšanu ir noteikta atbilstoši likumam, un kredītiestādes informāciju par pamatkontu ir izvietojušas savās tīmekļvietnēs un klientu apkalpošanas centros. Papildus minētajam kredītiestādes nodrošina patērētājam iespēju ierosināt, grozīt vai atsaukt maksājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

PTAC aicina uzmanīties, slēdzot līgumus par nekustamā īpašuma iegādi

LETA,26.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina patērētājus būt vērīgiem, slēdzot līgumu par nekustamā īpašuma iegādi, liecina šodien PTAC interneta mājaslapā publicētais paziņojums.

PTAC informē, ka vairāki ar nekustamo īpašumu tirdzniecību saistīti banku meitasuzņēmumi patērētājiem piedāvātajos līgumos par nekustamā īpašuma iegādi iekļauj līguma noteikumus, kas ierobežo patērētāja tiesības pieteikt prasījumu par preces neatbilstību līguma noteikumiem.

Piemēram, līgumos tiek iekļauts apliecinājums, ka līguma slēdzējiem «nekas nav zināms par īpašuma un tā piederumu trūkumiem (tostarp slēptiem trūkumiem), tādēļ pārdevējs atsakās no atbildības par trūkumiem Civillikuma (CL) 1617.panta izpratnē», un apliecinājums tam, ka visi nekustamā īpašuma trūkumi, kas tiks konstatēti pēc īpašuma atsavināšanas un kas nav ietverti paša pircēja pasūtītā tehniskā slēdzienā, tiek uzskatīti par trūkumiem, kas radušies pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas un par kuriem pārdevējs nav atbildīgs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Uzlabo patērētāju aizsardzība interneta un citos distances līgumu darījumos

Žanete Hāka,30.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabineta 30. augusta sēdē atbalstīti grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kas pastiprina patērētāja tiesību aizsardzību darījumos, kas tiek veikti ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas, vai gadījumos, kad tiek slēgts tā saucamais distances līgums, informē Ekonomikas ministrija.

MK noteikumu mērķis ir nodrošināt efektīvu patērētāju tiesību aizsardzību, nosakot prasības distances līgumiem un līgumiem, kas noslēgti ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas. Tajos detalizēti atrunāta pirms līguma noslēgšanas patērētājam sniedzamā informācija, līgumos ietveramā informācija, kā arī definētas atteikuma tiesības. Vienlaikus regulējums paredz, kādos gadījumos patērētājs nevar izmantot atteikuma tiesības, piemēram, prece tiek izgatavota pēc patērētāja norādījumiem, ātri bojājas, preci, kuru veselības vai higiēnas dēļ nevar atdot atpakaļ.

Šodien apstiprinātie grozījumi MK noteikumos precizē to noteikumu daļu, kas paredz izņēmumus, uz ko neattiecas noteikumi – finanšu pakalpojumiem, līgumiem, ko sagatavojis notārs, tiesu izpildītājs vai tam pielīdzināma valsts amatpersona, kā arī azartspēlēm, izlozēm vai loterijām. Minētie izņēmumi ir noteikti, jo katru minēto nozari regulē speciālie normatīvie akti, kuros ir paredzētas daudz detalizētāks prasības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Patērētāju strīdu risināšanas komisijā pērn saņemti 25 patērētāju iesniegumi

Žanete Hāka,02.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju strīdu risināšanas komisijā pērn saņemti 25 patērētāju iesniegumi, 12 gadījumos notikušas komisijas sēdes, kurās 11 gadījumos komisija konstatēja, ka patērētāja prasība ir pamatota, informē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

Izvērtējot komisijas pirmo darbības gadu, PTAC secina, ka patērētāji un komersanti pietiekami neizmanto ārpustiesas strīdu risināšanas mehānismu, jo pilnībā vēl nav informēti par strīda risināšanas komisijā priekšrocībām, tāpat ir jāpalielina komisijas darbības jomu skaits.

2016.gadā saskaņā ar grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (PTAL) un Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumu tika izveidota Komisija. Tās darbību nodrošina Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Komisija izveidota, lai atvieglotu un paātrinātu patērētāju strīdu izskatīšanu.

Komisija ir izveidota 16 patērētājiem aktuālās jomās - mobilie telefoni; datortehnika; distances līgumi; apavi; tekstilizstrādājumi; auto tirdzniecība un autoremonts; avio pakalpojumi; tūrisms; telekomunikācijas; elektroniskie sakari; kokapstrāde un mēbeles; optika un optometrija; koferi; somas; kažokādas, tai skaitā šūšana un labošana; logi un durvis, tai skaitā montāža; būvizstrādājumi un jumiķa pakalpojumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Noteikta gada procentu likmes aprēķināšanas kārtība arī hipotekārās kreditēšanas līgumiem

Žanete Hāka,25.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veicot būtiskas izmaiņas šobrīd spēkā esošajā patēriņa kredītu tirgus regulējumā, turpmāk tiks nodrošināta augstāka patērētāju tiesību aizsardzība kreditēšanas darījumos, informē Ekonomikas ministrija.

Ministru kabineta sēdē 25. oktobrī atbalstīts Ekonomikas ministrijas izstrādātais Ministru kabineta noteikumu projekts par patērētāja kreditēšanu.

Lai patērētājs varētu izdarīt pamatotu izvēli par kredīta ņemšanu vienā vai otrā kredītiestādē, viņam rūpīgi jāizvērtē kredītiestāžu sniegtie piedāvājumi. Gada procentu likmes norāde un standartizētās informācijas veidlapas ieviešana dod iespēju patērētājiem precīzāk salīdzināt dažādu kredītu devēju piedāvājumus un izvēlēties ekonomiski visizdevīgāko piedāvājumu.

Jaunajos MK noteikumos noteikta gada procentu likmes aprēķināšanas kārtība arī nekustamā īpašuma iegādes kreditēšanas līgumiem, kā arī līgumiem, kuru atmaksa ir nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku (hipotekārās kreditēšanas līgums).

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Mūsu brīvība kļūst par mūsu vājību?

Ivo Krievs, Latvijas sertificēto personas datu aizsardzības speciālistu asociācijas valdes loceklis,06.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēs dzīvojam interesantā un mazliet dīvainā laikmetā. No vienas puses mēs datus metam pakaļ jebkuram, kurš mums tos pat nelūdz, lai kļūtu populāri un «uzlabotu» savu ikdienu, bet no otras puses arvien vairāk šausmināmies, ka brīva datu plūsma ietekmē mūsu iedomāto privātumu.

Diemžēl nekas nav melns vai balts un arī datu apstrāde pati par sevi nav nedz laba, nedz slikta, bet tas ir efektīvs «ierocis» kādas sabiedrības daļas rokās. Un to var pavērst vai nu par labu sabiedrībai, vai arī pret sabiedrību.

Lielo datu laikmets

Arvien vairāk mēs iegūstam elektroniskās ierīces, kas spēj radīt impulsus un mūsu dzīvi pārveidot vieniniekos un nullītēs, piemēram, gudri pulksteņi, kas saglabā mūsu asinsspiediena un pulsa izmaiņu dinamiku; viedie tālruņi, kuri piefiksē katru mūsu soli GPS koordinātēs, katru mūsu elpas dziļumu miega stadijas noteikšanā, katru mūsu nosūtīto vēstuli jebkurā no programmām, katru mūsu nopūtu par to, ka gribētos aizbraukt atvaļinājumā uz Tibetu; putekļusūcēji «Robīši», kuri piefiksē telpu izkārtojumu; televizori ar kamerām, kuri vēro arī mūs un telpu izkārtojumus, kuri piefiksē, ko mēs skatāmies; attālināti vadāmas apkures sistēmas, kuras piefiksē, cikos mums vajag siltāku un vēsāku telpu; ledusskapji, kuri kontrolē ledusskapja saturu, kā arī uzskaita mūsu iecienītākos ēdienus un dzērienus; tenisa raketes, kuras fiksē cik stipri un pareizi mēs sitam pa bumiņu un kurās dienās to darām; mājas videonovērošanas sistēmas, kuras atpazīst kaimiņu un piefiksē, kad tas pārvietojas gar mūsu māju; navigācijas sistēma, kura piefiksē, cikos mēs braucam uz māju un cikos uz darbu, kā arī zina, ka katru otro nedēļu ceturtdienās mēs braucam uz sporta nodarbību un, piemēram, meklētāju programmatūras, kuras atceras, ka esam meklējuši grūtniecības testus, zāles depresijas ārstēšanai vai kā kļūt par veģetārieti (..). Uzskaitījums nav pat pusē. Parasti mums jau pietiek ieskatīties sociālo tīklu kontā, lai izdarītu savus secinājumus par to – vai jaunais kolēģis ir labs cilvēks, vai nē. Tad iedomājaties, ko par mums var noskaidrot kāds, kurš kontrolē visu augstāk minēto datu kopu. Turklāt lielos datus nav iespējams pat apmānīt, jo tie nepēta mūsu domas, bet gan mūsu darbības, kuras ilgākā periodā mēs pat gribot noslēpt nespēsim.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

ES rosina veikt datu aizsardzības reformu, lai nostiprinātu tiesības uz privātumu tiešsaistē

Žanete Hāka,29.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija ierosinājusi visaptverošu ES datu aizsardzības noteikumu reformu, lai nostiprinātu tiesības uz privātumu tiešsaistē un stimulētu Eiropas digitālo ekonomiku, informē Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā.

Tehnoloģiskais progress un globalizācija ir dziļi mainījuši veidu, kādā tiek vākti dati, kā notiek piekļuve tiem un kā tie tiek izmantoti. Turklāt 27 ES dalībvalstis 1995. gada noteikumus ir īstenojušas atšķirīgi, kā rezultātā arī izpilde ir notikusi dažādi, norāda EK. Ar vienotu tiesību aktu tiks novērsta pašlaik pastāvošā sadrumstalotība un ar lieliem izdevumiem saistītais administratīvais slogs, ļaujot uzņēmumiem ietaupīt apmēram 2,3 miljardus eiro gadā. Šī ierosme palīdzēs nostiprināt patērētāju uzticēšanos tiešsaistes pakalpojumiem, sniedzot tik ļoti nepieciešamo stimulu izaugsmei, darbavietu izveidei un inovācijām Eiropā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kurp dodas klientu lojalitātes programmas?

Anda Batraga, ekonomikas zinātņu doktore, Latvijas Universitātes profesore un senatore,19.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirgotājiem un pakalpojumu sniedzējiem allaž ir bijis izaicinājums ne tikai piesaistīt jaunus klientus, bet arī noturēt esošos, veidojot piederības sajūtu konkrētam zīmolam jeb lojalitāti.

Daudzo lojalitātes programmu pamata ideja ir sniegt savam pastāvīgajam klientam papildu labumus un iespējas. Viena monētas puse ir šo programmu saturs – labumi, ko uzņēmums piedāvā saviem klientiem, bet otra puse ir tehnoloģiskie risinājumi. Tiem jānodrošina klientam maksimālas ērtības un komforts, savukārt uzņēmumam – iespēja labāk iepazīt savus klientus un veidot mūsdienīgus, individualizētus piedāvājumus. Kā veidojas un ko sniedz digitālā lojalitāte? Vai digitāla lojalitātes karte strādā labāk nekā plastikāta?

Lojalitātes maigā vara

Līdzšinējie pētījumi par lojalitātes karšu izmantošanu ikdienas produktu mazumtirdzniecības sektorā pierāda, ka lojalitātes programmas ir ļoti būtisks darbības elements. Tās saglabā klientus, nodrošina klientu lojalitāti, veicina atkārtotu pirkumu veikšanu, uzlabo klientu apmierinātību, kā arī sniedz klientiem piederības sajūtu un vilina potenciālos klientus kļūt par klientiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Augstākās tiesas revolucionārās atziņas par priekšlīgumu: būtiski jaunumi darījumu slēdzējiem

Sergejs Rudāns, ZAB COBALT zvērināts advokāts,28.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās priekšlīguma slēgšana ir visai izplatīta parādība. Kā piemēru var minēt dzīvokļa pirkuma priekšlīguma parakstīšanu pirms daudzdzīvokļu mājas uzbūvēšanas, nomas priekšlīgumu, kad komersants vēlas rezervēt tiesības lietot telpas vēl neuzceltajā biroju ēkā, priekšlīgumu, ar kuru puses grib rakstiski nostiprināt panākto vienošanos par topošā kapitāla daļu pirkuma būtiskiem noteikumiem un atrunāt iepriekš veicamās sagatavošanās darbības.

Runājot ar klientiem par priekšlīgumu, daudzos gadījumos atklājas, ka viņiem ir nepareiza izpratne par šī darījuma būtību un tā radītām tiesiskām sekām. Bieži vien cilvēki kļūdaini uzskata, ka priekšlīgumam nav tāds pats saistošs spēks kā citiem darījumiem (piemēram, pirkumam vai nomai), proti, puse var atteikties no priekšlīguma izpildes (t.i., tajā norādītā līguma noslēgšanas) un vainīgajai pusei būs vienīgi jāatlīdzina ar priekšlīguma sagatavošanu saistītie izdevumi (piemēram, jurista, finanšu konsultanta vai tulka pakalpojumi). Tātad otra puse nevarēs prasīt priekšlīguma piespiedu izpildi un pilnu savu zaudējumu atlīdzināšanu (ieskaitot atrauto peļņu). Jāsaka, ka šādam aplamam viedoklim vēl pirms nesena laika bija zināms pamats, jo tas atbilda juridiskajā literatūrā izteiktajām atziņām un pat dažiem Augstākās tiesas spriedumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāji biežāk kritiski nekā pozitīvi vērtē Saeimu, un, runājot par korupciju, kā negodīgu to raksturo 38,8% iedzīvotāju, bet kā godīgu – 20,3%, liecina SKDS veiktā aptauja pēc Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pasūtījuma.

Muitu kā negodīgu raksturojuši 36%, kā godīgu – 20,3% respondentu, bet Ceļu policija minēta kā trešā negodīgākā institūcijā – atbildējuši 36%, bet kā godīgu – 22,2%.

Latvijas privātos uzņēmumus par negodīgiem uzskata 31,9% gadījumos, kā godīgus tos minējuši 18,6%, bet Latvijas valdību kā negodīgu raksturo 34,4%, kā godīgu – 22,6%.

Aptaujā iedzīvotāji par visgodīgāko institūciju nodēvējuši Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, baznīcu, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, valsts un pašvaldības iestādes, kā arī prezidentu.

Kā liecina veiktais pētījums, lielākā daļa no šīm institūcijām saglabājušas savu vietu un palielinājušas reitingu, divu gadu laikā gan pasliktinājies baznīcas novērtējums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Patēriņa cenu līmeni 2023.gadā visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums pakalpojumiem un cenu tendences pasaulē

Db.lv,12.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2023.gada decembrī, salīdzinot ar 2023.gada novembri, patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,8%, kas bija straujākais cenu kritums decembra mēnesī kopš 1991.gada jeb datu publicēšanas uzsākšanas.

Precēm vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,2%, bet pakalpojumiem pieauga par 0,4%. Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām bija cenu kritumam degvielai, elektroenerģijai, apģērbiem un apaviem, kā arī cenu kāpumam pasažieru aviopārvadājumiem un alkoholiskajiem dzērieniem.

2023.gadā kopumā patēriņa cenas stabilizējās, katru mēnesi sarūkot, salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo mēnesi - no 21,5% šā gada sākumā līdz 0,6% decembrī. To turpināja ietekmēt pasaules cenas un nestabilā ģeopolitiskā situācija. Ņemot vērā inflācijas dinamikas bāzes efektu, 2023.gadā vidējā gada inflācija saglabājās augsta - 8,9%.

Lielākā palielinošā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni gada laikā bija pakalpojumu cenu kāpumam. Pakalpojumu cenas kopumā pieauga par 5,3%, kas kopējo patēriņa cenu līmeni palielināja par 1,3 procentpunktiem. Lielākā palielinošā ietekme bija ambulatorajiem pakalpojumiem, galvenokārt sadārdzinoties ārstu speciālistu un zobārstniecības pakalpojumiem, cenas ievērojami palielinājās arī ēdināšanas pakalpojumiem, pasažieru aviopārvadājumiem un pārvadājumiem pa autoceļiem, atpūtas un kultūras pakalpojumiem (ieskaitot televīzijas abonēšanas maksu, atpūtas un sporta pasākumus, muzeju, kinoteātru, teātru, koncertu apmeklējumu), mājokļa īres maksai, atkritumu savākšanai un citiem ar mājokli saistītiem pakalpojumiem, kā arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt cenas būtiski samazinājās kanalizācijas pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Sūdzas par uzņēmumu, kas uzstāj uzreiz pieņemt lēmumu par matrača iegādi

Žanete Hāka,14.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņēmis vairākas patērētāju sūdzības par ortheomed.lv īstenoto praksi, piedāvājot iegādāties ortopēdiskos matračus, kuras ietvaros tiek uzstāts uz tūlītēja lēmuma pieņemšanu iegādāties matraci.

Tādējādi PTAC aicina patērētājus būt uzmanīgiem un, saņemot telefoniskus piedāvājumus, noskaidrot informāciju par pārdevēju, preci, preces cenu un rūpīgi izvērtēt pirkuma nepieciešamību.

No PTAC saņemtajām patērētāju vēstulēm izriet, ka komersanta pārstāvji telefoniski informē patērētāju par faktu, ka patērētājs iekļauts īpašā valsts veselības aprūpes programmā, tādēļ viņam pienākas ortopēdiskais matracis. Sarunas gaitā atklājas, ka matracis tiek piedāvāts ar īpašu atlaidi un patērētājam jāsniedz tūlītēja atbilde par pieņemto lēmumu iegādāties preci.

PTAC atgādina, ka, iegādājoties preces ar distances saziņas līdzekļu starpniecību, tajā skaitā tālruni, tiek slēgts distances līgums. Izmantojot tālruni, pārdevēja pienākums ir sarunas sākumā informēt patērētāju par savu identitāti un zvana komerciālo nolūku un patērētājam ir tiesības atteikties uzklausīt piedāvājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Iegādājos standartu un sakopēju visiem paziņām. Štrunts ar autortiesībām

Valdis Blome, Standartizācijas, akreditācijas un metroloģijas centra vadītājs,22.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kādu brīdi plašsaziņas līdzekļos aktuāls jautājums ir intelektuālā īpašuma tiesības. Iedvesmojoties no tā, atgriezīšos pie tēmas, kas skar ne tikai sabiedriskajā transportā un restorānos izmantojamās mūzikas autortiesības, bet arī manā darba vidē aktuālu problēmu- par (ne)godīgu standartu lietošanu. Publiskajā telpā visbiežāk uzdotie jautājumi, kurus dzirdam, saskaroties ar autortiesību problemātiku, ir – Vai? Kāpēc? Cik? Kurš? Kam? Un galvenais – Maksās!

Amatpersonu «pērles» sabiedriskā transporta apskaņošanas sāgā sniedza atbildi par to, kāda ir mūsu sabiedrības izpratne par autortiesību aizsardzību. Un jāsaka, aina nav visai glaimojoša. Visvairāk mani sajūsmina svaigais un pirmreizējais izbrīns par lietām, kas sakņojas 19. gadsimtā!!! Nerunāsim šoreiz par Bernes, Ženēvas, Romas un Briseles konvencijām, par 20. gadsimta vidū dibināto Pasaules intelektuālā īpašuma organizāciju — World Intellectual Property organisation (WIPO), bet uzšķirsim mūsu pašu Satversmes 113. pantu «Valsts atzīst zinātniskās, mākslinieciskās un citādas jaunrades brīvību, kā arī aizsargā autortiesības un patenttiesības». Ņemot vērā problēmas senumu, izbrīna periodam (Vai? Kāpēc?) būtu jābeidzas. Tā vietā vajadzētu meklēt atbildes uz jautājumu - kā nodrošināt taisnīgu atlīdzību par intelektuālā īpašuma izmantošanu?

Komentāri

Pievienot komentāru