Auto

Latvieši regulāri "iegrābjas" lietotos auto ar 700 000 km nobraukumu

Db.lv,09.09.2021

Jaunākais izdevums

Nīderlande popularitātes ziņā ir TOP 5 valstu vidū, no kurām uz Latviju ved lietotus auto. Nīderlandē tiek iegādāti auto ar vidēji 326 000 km lielu nobraukumu, taču, nonākot Latvijā, tie "pazaudē" vidēji 59 000 km, secinājis auto vēstures pārbaudes uzņēmums autoDNA.

Salīdzinoši nelielā Eiropas Savienības dalībvalsts ir labi zināma lietotu auto pārdevējiem. Izvēle ir pietiekoši liela gan “plačos”, gan arī dažādās auto izsolēs. Uz Latviju dažādos veidos atceļo vidēji 13,5 gadus veci dīzeļi, kuriem vidējais nobraukums ir 326 000 km, taču teju pusē gadījumu nobraukums ir stipri lielāks.

Latvijā šie transportlīdzekļi nonāk jau ar mums visiem pieņemamo 200 000 – 250 000 km lielu nobraukumu. Labā ziņa ir tā, ka koriģēto automobiļu skaits turpina Latvijā samazināties, norāda autoDNA.

Saskaņā ar autoDNA datiem par vairāk nekā 2 000 lietotu automašīnu no Nīderlandes, visintensīvākā koriģēšana ir notikusi pavasara mēnešos. Martā, aprīlī un maijā 48% automašīnu ir melots par patieso nobraukumu. Marta mēnesī negodprātīgie auto pārdevēji atļaujas nodzēst arī lielāku kilometru skaitu– vidēji 74 000 kilometru.

Visdrošāk ir iegādāties automobiļus, kas Latvijā ievesti no izsoļu namiem. Izsoļu namos lielākoties nonāk automobiļi pēc operatīvā līzinga beigām, kas parasti ir labi kopti un ar caurskatāmu ekspluatācijas vēsturi.

"Ja vēlaties iegādāties lietotu auto, tad visdrošāk to ir pirkt no auto izsoļu lapām. Saskaņā ar mūsu datiem tikai 5% gadījumu ir melots par auto patieso stāvokli, tai skaitā arī nobraukumu. Šīm automašīnām ir pieejama detalizēta informācija un pārdevēji tikai retos gadījumos cenšas par kaut ko samelot," norāda autoDNA vadītājs Agris Dulevicš.

Viņš norāda, ka savu artavu ir devusi arī Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), kas no 2014. gada piedāvā iespēju pārbaudīt ikviena Latvijā reģistrēta automobiļa nobraukuma vēsturi. Tāpat CSDD ikvienam piedāvā iespēju bez maksas pārbaudīt Nīderlandes automobiļu nobraukuma vēsturi, ja šis auto jau ir reģistrēts Latvijā.

Protams, ka neiztrūkst arī antirekordisti un tādu nav mazums. Ja Latvijā reti, kad redzēsiet auto sludinājumu, kurā būtu norādīti 500, 600 vai 700 tūkstoši kilometru liels nobraukums, tad ārvalstīs to neslēpj.

Pirmo vietu antirekordistu topā ieņem 2003. gada Volvo S80, kuram Nīderlandē tika reģistrēti 742 187 km, savukārt šā gada maija mēnesī kāds to ir piereģistrējis CSDD ar 246 037 km lielu nobraukumu. Tas ir nepilnu 500 000 km liels deficīts, kas ir nodzēsts no automašīnas ekspluatācijas vēstures.

Otrajā vietā ierindojas 2002. gada Audi A6 Avant, kuram Nīderlandē bija respektabli 713 102 kilometru, savukārt Latvijā kāds to ir iegādājies un piereģistrējis ar 265 274 km. Nodzēsti 447 828 kilometru.

Trešo vietu noslēdz 2005. gada Volvo V70, kurš Nīderlandi pameta ar 620111 km un aprīļa beigās kāds to iegādājās un reģistrēja CSDD ar “nieka” 218 511 km.

Teju divas trešdaļas no auto reālās ekspluatācijas ir koriģēta.

"Apkopojot šos statistikas datus ir teju vai jābrīnās, ka cilvēki joprojām tic pasakām par automobiļiem no Eiropas. Ir jābūt ļoti pasīvam autovadītājam, lai Vācijā, Francijā, Beļģijā, Itālijā vai Nīderlandē 19 gadu laikā nobrauktu 200 000 kilometru," skaidro A. Dulevicš.

Pavisam Latvijā ir reģistrēti 34 000 automobiļu no Nīderlandes. Šā gada pirmajos astoņos mēnešos, automašīnām no Nīderlandes vien, ir izgaisuši 61 019 418 kilometru. Tas ir pietiekoši daudz, lai apbrauktu apkārt zemei 1 552 reizes.

Uzņēmumam autoDNA pieder viena no lielākajām transporta līdzekļu datubāzēm Eiropā par automašīnu tehnisko stāvokli, piedāvājot transportlīdzekļu vēstures pārbaudi tiešsaistē, izmantojot vienīgi katram spēkratam unikālo VIN kodu. Kopumā autoDNA datu bāzē ir informācija par vairāk nekā 500 miljoniem automašīnu, tai skaitā arī ASV.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietotu automašīnu vidējā cena šogad deviņos mēnešos bija 8647 eiro, kas ir par 28% vairāk nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš, informē Eiropas transportlīdzekļu datubāzes "autoDNA" pārstāvis Latvijā Agris Dulevičs.

Kopumā deviņu mēnešu laikā Latvijā reģistrētas 37 046 lietotas no ārvalstīm ievestas automašīnas, kas ir par 8,6% mazāk nekā attiecīgā laika periodā pērn. Latvijas iekšējā tirgū notikuši kopumā 166 500 pirkšanas un pārdošanas darījumu, kas ir par 16% mazāk nekā 2021.gada deviņos mēnešos.

Dulevičs skaidro, ka lietoto automašīnu tirgū Latvijā iekšējo darījumu ziņā pirmajos četros mēnešos lietoto automašīnu pirkšanas un pārdošanas darījumu skaits bija līdzīgs, tomēr kopš maija situācija sāka strauji mainīties.

Pērn kopš marta līdz pat gada beigām vidēji mēnesī bija vairāk nekā 20 000 pirkšanas un pārdošanas darījumu, maijā teju sasniedzot pat 30 000. Tikmēr šogad kopš jūnija bija vien 15 000 darījumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdevniecība Dienas Bizness sadarbībā ar Circle K Latvia, Latvijas Auto asociāciju un SIXT Leasing Latvija 19. maijā rīko ikgadējo auto nozares forumu AUTO 2021.

Eiropa šobrīd mērķtiecīgi dodas Zaļā kursa virzienā, pieņemot arvien jaunus izaicinājumus CO2 nospieduma mazināšanai. Latvija, kā viena no ES dalībvalstīm, kura arī ir apņēmusies sasniegt izvirzītos mērķus Klimata plāna 2030 ietvaros, šobrīd aizvien meklē piemērotāko stratēģiju, jo šķēršļu ne mazums.

Vai ar atbalsta pasākumiem, kuri realizēti līdz šim, iecerētie mērķi ir sasniegti? To jautāsim nozares ekspertiem. Katrā ziņā, jauda auto nozares transformēšanai ir krietni jāpalielina, ja vēlamies tikt līdz pārējām Eiropas valstīm. Šajā ziņā, mums ir gan citu valstu piemēri, no kuriem paņemt labāko, gan ES atvēlētie finanšu līdzekļi dažādu programmu ietvaros, ar kuriem soli pa soli doties uz priekšu.

Eksperti

Vismaz 90% lietoto auto darījumu Latvijā notiek "no rokas - rokā"

Edgars Cērps, AS Longo Group valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors,27.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai atceraties kā deviņdesmito gadu sākumā kopā ar vecākiem vai vecvecākiem devāties pirmās nepieciešamības produktu meklējumos? Lielākajā daļā gadījumu primārā tirdzniecības vieta bija tirgus, savukārt veikali (nerunājot par lielveikaliem) vēl bija retums. Laiki mainījās un modernā tirdzniecība (modern trading) pārņēma mazumtirdzniecības segmentu. Šobrīd aptuveni tikai 10% no darījumiem mazumtirdzniecībā notiek tirgū (tā saucamais peer – to – peer).

Tikmēr Latvijas lietoto automašīnu tirgū dominē unikāla, bet problemātiska tendence – joprojām aptuveni 90% darījumu notiek formātā "no rokas - rokā"!

Vēsturiski lietoto automašīnu tirgus Latvijā bija ļoti vienkāršs. Deviņdesmitajos gados, kad Rumbulas plači bija teju leģendāra vieta, darījumi notika ar minimālu dokumentāciju un pilnīgi skaidrā naudā. Ģimenēm, kas meklēja jaunu auto, Rumbula bija galamērķis. Tolaik šī vienkāršā sistēma šķita loģiska, jo valsts ekonomika bija attīstības sākumposmā, un tehnoloģijas nebija tik pieejamas kā šodien. Tomēr unikāli ir tas, ka šī pieeja ir saglabājusies arī līdz mūsdienām, kad tehnoloģijas un globalizācija ir mainījušas gandrīz visas mūsu dzīves jomas. Kāpēc Latvijas lietoto auto tirgus tik lēni pielāgojas pārmaiņām?