Jaunākais izdevums

Lietotu automašīnu vidējā cena šogad deviņos mēnešos bija 8647 eiro, kas ir par 28% vairāk nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš, informē Eiropas transportlīdzekļu datubāzes "autoDNA" pārstāvis Latvijā Agris Dulevičs.

Kopumā deviņu mēnešu laikā Latvijā reģistrētas 37 046 lietotas no ārvalstīm ievestas automašīnas, kas ir par 8,6% mazāk nekā attiecīgā laika periodā pērn. Latvijas iekšējā tirgū notikuši kopumā 166 500 pirkšanas un pārdošanas darījumu, kas ir par 16% mazāk nekā 2021.gada deviņos mēnešos.

Dulevičs skaidro, ka lietoto automašīnu tirgū Latvijā iekšējo darījumu ziņā pirmajos četros mēnešos lietoto automašīnu pirkšanas un pārdošanas darījumu skaits bija līdzīgs, tomēr kopš maija situācija sāka strauji mainīties.

Pērn kopš marta līdz pat gada beigām vidēji mēnesī bija vairāk nekā 20 000 pirkšanas un pārdošanas darījumu, maijā teju sasniedzot pat 30 000. Tikmēr šogad kopš jūnija bija vien 15 000 darījumu.

Dulevičs darījumu skaita samazināšanos skaidro ar diviem faktoriem, kas ietekmēja cilvēku ierasto dzīves ritmu - Covid-19 pandēmija un Krievijas iebrukums Ukrainā. "Tas ļoti ietekmēja darījumu apjomu ar transportlīdzekļiem, un šo ietekmi jutīsim vēl ilgu laiku," norāda "autoDNA" pārstāvis.

Lietoto automašīnu sarakstā Latvijā joprojām pārliecinoši pieprasītākās ir "BMW" markas automašīnas, kas vietējā tirgū šogad deviņos mēnešos pārdotas 27 701 reizi. Tāpat vēl arvien populāras ir "Volkswagen" markas automašīnas, ar kurām veikti 23 093 darījumi. Seko "Audi" ar 20 860 darījumiem un "Volvo" ar 16 176 darījumiem. Vēl vismaz 10 000 darījumu robežu pārsniedzis vien "Mercedes-Benz" ar 10 242 darījumiem. Populārāko automašīnu desmitniekā ir arī "Opel", "Renault", "Nissan", "Ford" un "Toyota".

Dulevičs skaidro, ka deviņos mēnešos lietoto automašīnu tirgū Latvijā vidējā spēkrata cena ir būtiski pieaugusi, ja salīdzina ar attiecīgo periodu pērn. "autoDNA" apkopotie dati liecina, ka šogad vidējā darījumu cena bija 8647 eiro, kas ir pieaugums par 28%.

"Pandēmijas laikā automašīnu komponenšu piegādes ķēdes apstājās vai būtiski kavējās. Tas strauji palielināja pieprasījumu pēc jauniem auto, kas attiecīgi veidoja garās rindas pēc automobiļu pasūtījumiem. Tādēļ tas pakāpeniski arī veicināja cenu pieaugumu starp lietotiem auto. Jau pērn automašīnas cenu pieaugums bija ap 20%," norāda Dulevičs, piebilstot, ka šogad papildu vēl daudzas automašīnas izpirka Ukraina un citas NVS valstis, kas tādējādi būtiski palielināja pieprasījumu pēc lietotiem automobiļiem Eiropā un attiecīgi arī to cenu.

"autoDNA" apkopotie dati par automašīnu vecumu liecina, ka pēdējos gadus kopējā autoparka vidējais vecums nav mainījies, saglabājoties 13-14 gadu vecuma robežās.

Eksperti

Vismaz 90% lietoto auto darījumu Latvijā notiek "no rokas - rokā"

Edgars Cērps, AS Longo Group valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors,27.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai atceraties kā deviņdesmito gadu sākumā kopā ar vecākiem vai vecvecākiem devāties pirmās nepieciešamības produktu meklējumos? Lielākajā daļā gadījumu primārā tirdzniecības vieta bija tirgus, savukārt veikali (nerunājot par lielveikaliem) vēl bija retums. Laiki mainījās un modernā tirdzniecība (modern trading) pārņēma mazumtirdzniecības segmentu. Šobrīd aptuveni tikai 10% no darījumiem mazumtirdzniecībā notiek tirgū (tā saucamais peer – to – peer).

Tikmēr Latvijas lietoto automašīnu tirgū dominē unikāla, bet problemātiska tendence – joprojām aptuveni 90% darījumu notiek formātā "no rokas - rokā"!

Vēsturiski lietoto automašīnu tirgus Latvijā bija ļoti vienkāršs. Deviņdesmitajos gados, kad Rumbulas plači bija teju leģendāra vieta, darījumi notika ar minimālu dokumentāciju un pilnīgi skaidrā naudā. Ģimenēm, kas meklēja jaunu auto, Rumbula bija galamērķis. Tolaik šī vienkāršā sistēma šķita loģiska, jo valsts ekonomika bija attīstības sākumposmā, un tehnoloģijas nebija tik pieejamas kā šodien. Tomēr unikāli ir tas, ka šī pieeja ir saglabājusies arī līdz mūsdienām, kad tehnoloģijas un globalizācija ir mainījušas gandrīz visas mūsu dzīves jomas. Kāpēc Latvijas lietoto auto tirgus tik lēni pielāgojas pārmaiņām?