Nav noslēpums, ka Igaunija ir maza valsts, tāpēc vienīgais veids, kā paplašināt biznesu, ir eksportēt, tostarp – telekomunikāciju pakalpojumus.
Iepriekšējais gads Igaunijas telekomunikāciju un IT kompānijai Elion Ettevõtted AS bija veiksmīgs. «Esam apmierināti – palielinājām tirgus daļu, eksporta īpatsvaru, saglabājām rentabilitāti. Tomēr, ņemot vērā vispārējo tirgus situāciju, samazinājās ienākumi. Šis gads ir sācies daudzsološi,» saka Kalevs Reiljans (Kalev Reiljan), Elion Ettevõtted AS valdes loceklis un tehnoloģiju direktors.
Elion saknes meklējamas līdz ar pirmajiem telekomunikāciju pakalpojumiem valstī, kad 1882. gadā tika uzstādīta pirmā telegrāfa sistēma. Kompānijas jauno laiku vēsture datējama ar 1992. gadu, kad kompānijas Telia no Zviedrijas un Sonera no Somijas un Igaunijas valdība parakstīja vienošanos dibināt jaunu telekomunikāciju operatoru Igaunijā – Eesti Telefon. 2003. gadā notika zīmola maiņa un kopš tā laika kompāniju sauc Elion. 2009. gadā Igaunijas valsts pārdeva savas kapitāldaļas TeliaSonera, šodien tā ir 100% uzņēmuma īpašniece, tāpat kā māsaskompānijai EMT, kas darbojas mobilo telefonsakaru biznesā. Elion ir daļa no TeliaSonera «ģimenes», kas ir lielākais telekomunikāciju operators Ziemeļvalstīs un Baltijā. TeliaSonera ir arī lielākais LMT īpašnieks Latvijā, un viens no īpašniekiem Lattelecom.
«Nav noslēpums, ka Igaunija ir ļoti mazs tirgus, tāpēc iespējas izplest biznesu šeit ir ierobežotas. Vienīgais veids, kā augt, ir eksportēt, un es redzu labas iespējas pārdot IT pakalpojumus mūsu austrumu kaimiņiem. Tirgus attīstības ziņā esam galvastiesu pārāki un varam izmantot kompetences un zināšanas, ko esam ieguvuši Igaunijā, lai palīdzētu viņiem attīstīt biznesu, infrastruktūru. Augošs eksporta apjoms mums ir Krievijā un Ukrainā, galvenokārt datu centru un mākoņpakalpojumu jomā. Ticu, ka ir vairāki pakalpojumi, ko varam piedāvāt arī saviem ziemeļu kaimiņiem Somijā, Zviedrijā, piemēram, televīzijas jomā, mākoņpakalpojumos,» stāsta K. Reiljans.
Vaicāts, vai Elion eksportā nekonkurē ar māsaskompānijām TeliaSonera grupā, viņš norāda, ka uzņēmuma pamatbizness Igaunijā joprojām ir internets un telefonsakari, un nav reāli attīstīt pamata infrastruktūru telekomunikācijām citās valstīs. Taču ir pakalpojumi, ko viegli ieviest citur. «Tieši ar māsaskompānijām nekonkurējam, jo piedāvātie pakalpojumi citos tirgos neeksistē. Viens no piemēriem – mājas kontroles pakalpojums, kas palīdz vadīt dažādas mājas ierīces, to var piedāvāt ārzemēs,» skaidro K. Reiljans.