Degvielas cenu un kopējās kapacitātes kāpums neko spožu nozarei šogad nesola.
Pērnais gads jūras konteinerpārvadājumu jomā bijis visai turbulents, taču tā varētu būt bijusi tikai iesildīšanās 2019. gadam, prognozē AlixPartners analītiķi. Šogad nozari varētu sašūpot tirdzniecības kari, kas beigtos ar jauniem tarifiem, un mazākā mērā arī Brexit. Flotes paplašināšana turpinās pasliktināt līniju finanšu rādītājus, turklāt jaunu spiedienu radīs izmaksas saistībā ar tīrākas degvielas prasībām no nākamā gada (skat. DB 30.10.2018.). Kombinācijā ar ierobežotajiem panākumiem izmaksu samazināšanā šie faktori būs pamatā tam, lai kompānijas vēl vairāk kļūtu atkarīgas no aizņemtās naudas.
Saskaņā ar Alphaliner datiem, kopējā konteinerlīniju kapacitāte patlaban ir 6134 kuģi ar 22,85 milj. TEU (20 pēdu konteinera ekvivalents). Pirmo piecinieku veido: APM-Maersk (4,04 milj. TEU ar 17,7% no kopējā apjoma), MSC (3,3 milj. TEU, 14,5%), Cosco (2,78 milj. TEU, 12,2%) CMA CGM (2,6 milj. TEU, 11,4%) un Hapag-Lloyd (1,68 milj. TEU, 7,3%). Pirms 10 gadiem kopējā līniju kapacitāte bija nedaudz virs 12 milj. TEU, atgādina starptautiskā jūrniecības asociācija BIMCO.
Kopējās kuģu kapacitātes pieaugums liek samazināt frakts likmes vairumā galveno tirdzniecības maršrutu, līdz ar ko 2019. gadā nav pamata sagaidīt būtisku apgrozījuma pieaugumu. Vienīgais izņēmums pērn bijuši pārvadājumi maršrutā Āzija‒ASV rietumkrasts, kad ASV kompānijas steidza veidot uzkrājumus pirms tarifu spēkā stāšanās. Taču šobrīd arī šīs frakts likmes krītas. Savukārt pāreja nākamgad no flotes degvielas (IFO 380) uz tādu, kam zemāks sēra saturs (LSFO), vai skruberiem (izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmām) konteinerlīnijām izmaksās apmēram 10 miljardus ASV dolāru 2018. gada cenās, lēš AlixPartners. Atklāts gan ir jautājums, vai un kādā mērā šajos tēriņos vēlēsies līdzdalīties kravu nosūtītāji.
BIMCO norāda, ka gadījumā, ja šīs papildu izmaksas nevarēs uzlikt klientiem visā piegāžu ķēdē, konteinerlīniju peļņas procents mazināsies, un tas savukārt var novest pie līniju bankrotiem. Neziņa par to, kas maksās par tīrāko degvielu, pat aizēnoja visas pārējās tēmas Journal of Commerce organizētajā ikgadējā konferencē Longbīčā, kur parasti konteinerlīnijām un kravu nosūtītājiem notiek sarunas par frakts likmēm, vēstīja Theloadstar.com. Tiek pieļauts, ka papildu izmaksas varētu sasniegt pat 15 miljardus ASV dolāru gadā. Konferencē arī minēts, ka tīrāka degviela, pieņemot, ka tā ir par 200 ASV dolāriem tonnā dārgāka, papildus izmaksās 65,8 ASV dolārus par konteineru kuģim ar 8500 TEU kapacitāti un 49,5 ASV dolārus kuģim ar 13,1 tūkst. TEU kapacitāti, raksta Americanshipper.com.
Lai uzlabotu savas stratēģiskās pozīcijas, konteinerlīnijas pievēršas t.s. trešās puses loģistikas pakalpojumu (3PL ‒ loģistikas pakalpojumu sniegšana citiem uzņēmumiem) jomai, kas ir pretēja tendence šī gadsimta pirmajā dekādē piedzīvotajai, novērojuši analītiķi. Vairākas līnijas iegādājas 3PL kompānijas vai vēlas to darīt par spīti tam, ka pēdējos gados peļņas procents šajā jomā mazinās. Daži lielākie jūras pārvadātāji izrādījuši interesi par autopārvadājumiem un noliktavu saimniecību. Lai paplašinātu klientiem piedāvājamo pakalpojumu klāstu, Maersk, piemēram, nesen iegādājās muitas brokeru kompāniju Vandegrift Inc., vēstīja Ajot.com. Savukārt CMA CGM izteicis piedāvājumu šveiciešu loģistikas kompānijai CEVA, lai kļūtu par vienu no pasaules līderiem transporta un loģistikas jomā ar kopējo apgrozījumu 30 miljardi ASV dolāru. Tikmēr ķīniešu Cosco Shipping Lines un Francijā bazētā Bollore Transport & Logistics (agrāk SDV) parakstījuši nodomu protokolu par sadarbību, jo īpaši digitalizācijas jomā, lai intensificētu kravu plūsmu, tostarp Āfrikā.
Visu rakstu lasiet 7. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!