Tādā formā kā Holivudas filmās veiksme neeksistē – tā nāk tikai pie tiem, kuri daudz strādā
Tā uzskata Jānis Endele, zivju pārstrādes uzņēmuma SIA Karavela līdzīpašnieks un mārketinga direktors. Nereti pēc kāda nozīmīga līguma parak- stīšanas arī viņam galvā raisās domas par to, kā uzņēmumam ir paveicies, bet pēc kāda laika, rūpīgi analizējot situāciju, ir skaidrs, ka tā ir nevis veiksme, bet likumsakarīgs darba rezultāts. J. Endele startē laikraksta Dienas Bizness un speciālistu darba portāla Cvmarket.lv organizētajā konkursā Biznesa Tīģeris 2014.
Šobrīd SIA Karavela produkcija tiek eksportēta uz vairāk nekā 35 tirgiem, uzņēmumā strādā vairāk nekā 350 darbinieku, un 2013. gada apgrozījums sasniedzis 29,8 miljonus eiro. «To visu var panākt, ja esi pozitīvi noskaņots, avantūrisks, būvē gaisa pilis un esi gatavs strādāt,» saka J. Endele. Atsaucoties uz SIA Karavela piemēru, viņš ir pārliecināts, ka pozitīvi noskaņoti Latvijas pārtikas ražošanas uzņēmumi var būt sekmīgi Rietumeiropā. «Arī mēs varam iekarot Rietumus,» uzskata J. Endele.
Ne vairāk kā 15%
Pagājušais gads SIA Karavela nozīmīgs ar to, ka ir noslēdzies septiņu gadu darba posms, kas sākās ar daudziem sapņiem, kas sākumā likās pat neiespējami. «Sākām darbu uz a/s Kaija drupām ar milzīgiem mīnusiem, bija tikai divi trīs eksporta tirgi,» atminas J. Endele. Uzņēmums izlēma iet ceļu, ko tobrīd neviens neuzdrīkstējās – piedāvāt savu produkciju Rietumeiropā, vienlaikus attīstot NVS tirgus, bet ejot savu ceļu. Viņš lepojas, ka šodien neviens no SIA Karavela eksporta tirgiem neveido vairāk par 15% no apgrozījuma un esot izdevies izveidot vienu no labākajiem pārtikas ražošanas uzņēmumiem Latvijā.
Apgrozījums pēdējo četru gadu laikā pieaudzis no 10 līdz 30 miljoniem eiro gadā, turklāt šī gada pirmajos trijos mēnešos apgrozījums audzis par 25%, galvenokārt saistībā ar pārdošanas apjomu palielināšanu Rietumeiropā. Pērn apgrozījums NVS valstīs veidoja ap 60%, rietumvalstīs – 35%, bet Baltijā – 5%. Tādās NVS valstīs kā Uzbekistāna, Kazah- stāna, Tadžikistāna un Gruzija uzņēmums esot tirgus līderis savā nozarē ar zīmolu Kaija, bet Krievijā – ar saviem oriģinālproduktiem. Savukārt Rietumeiropas un Skandināvijas tirgū uzņēmums piegādā privātās preču zīmes un sava zīmola – Arnold Sørensen – produktus lielākajiem tirdzniecības tīkliem.
Uzņēmumā ir trīs neatkarīgas pārdošanas nodaļas, no kurām katra strādā savam reģionam – Austrumiem, Rietumiem un Baltijas valstīm. Katrā nodaļā atšķiras darba stils un vadība, piemēram, tādos tirgos kā Kazahstāna un Uzbekistāna jāstrādā personīgā, nevis kompāniju līmenī. Jānis stāsta, ka šo gadu laikā ir izdevies iemācīt partnerus Austrumeiropā strādāt pēc plāna, kas ļauj uzņēmuma produkcijas pārdošanas apjomiem būt prognozējamiem.
No pusvārda
SIA Karavela ir divi īpašnieki – Jānis Endele un Andris Bite -, un katram ir savs darba virziens. J. Endele atbild par pārdošanu un mārketingu, bet A. Bite ir vadītājs plašākā kontekstā, viņš pārzina ražošanu un tehnoloģijas. J. Endele uzsver, ka panākumu pamatā ir abu īpašnieku ieguldījums. «Pa šiem gadiem mēs esam iemācījušies viens otru saprast no pusvārda,» viņš norāda, piebilstot, ka abi īpašnieki necenšas būt gudrāki par saviem darbiniekiem. Viņiem neesot noslēpumu, un visu, ko paši zina, ir iemācījuši arī saviem darbiniekiem.
Šobrīd uzņēmumam ir pārdomu laiks – jāizvirza jauni izaicinājumi.