Vairākus miljonus mārciņu vērto Starbucks 18 gadus senā logotipa atjaunošanu atzinīgi novērtējuši zīmolu eksperti, bet pastāvīgie klienti ir šausmu pārņemti, raksta independent.co.uk.
Vārdu Starbucks un kafija izņemšanu no jaunā simbola, kas tika prezentēts vakar pēc gandrīz gadu ilga cītīga dizaineru darba un patērētāju testēšanas, Sietlā bāzētā korporācija nodēvējusi par iepriekšējā logotipa evolūciju, ļaujot tai paplašināt produktu klāstu.
Sākot ar martu, klienti ķēdes 15 tūkstošos kafejnīcu visā pasaulē būs spiesti dzert no krūzītēm, uz kurām būs attēlota tikai stilizēta Sirēna - dēmoniska būtne no grieķu mitoloģijas.
Taču tīmekļa vietnē, kuru Starbucks izveidojusi, lai popularizētu pārmaiņas, jau parādījušās kritizējošas atsauksmes par lēmumu noņemt baltos uzrakstus uz zaļā fona, kas aptvēruši Sirēnas attēlu kopš 1992.gada. Piemēram, viens no klientiem rakstījis, ka tā ir nejēdzīga laika, enerģijas un naudas izšķiešana. Kāds cits klients rakstījis, ka viņš ir bijis liels Starbucks atbalstītājs, veicot dārgus braucienus ar taksometriem, lai padzertu rīta kafiju tieši šīs ķēdes kafejnīcās, un šī mērķa dēļ pat bridis pa dziļu sniegu uzvalkā, bet viņš logotipa maiņā nesaskatot loģiku.
Taču ir arī klienti, kuri uzskata - satraukumam nav pamata. Režirors Maikls Goldbergs kā piemēru minējis kompāniju Nike, kas ir izņēmusi nosaukumu no logotipa, un patērētāji joprojām to atpazīst. «Ikviens zina Starbucks. Ikviens zina nāru,» viņš sacījis.
Pagaidām nav skaidrs, vai Starbucks ir rīkojusies pareizi, norādījuši reklāmas aģentūras zīmolu stratēģi Pēteris Klārks un Vendija Čērča. «Ir jauki kā dizaineriem redzēt virzīšanos uz vienkāršotu un tīru dizainu, jo vienkāršība ir spēcīga,» viņi rakstījuši. Bet pastāv jautājums, vai Sirēna viena pati bez kompānijas nosaukuma saglabās atpazīstamību laika gaitā.
Vaicāta par patērētāju saasināto reakciju kompānijas pārstāve Deba Trevino sacījusi, ka Starbucks ir iepriecināta par to, ka tik daudziem klientiem rūp tās zīmols, viņi vēlas par to izteikties un līdzdarboties. «Tas bija biznesa iemeslu dēļ. Tas mums bija stratēģisks lēmums,» viņa akcentējusi. Kompānija arī norāda, ka pārmaiņu gadījumā vienmēr ir nepieciešams kāds laiks, lai tās pieņemtu.
Ķēdes vadītāji skaidro, ka ļāvuši Sirēnai izkļūt no apļa, kas simbolizē brīvību un elastību kafejnīcu ķēdei domāt ne tikai par kafiju.
Jaunais logo tikšot laists klajā 8.martā, uzņēmuma 40 gadu jubilejā, un sakritīs ar trauku nomaiņu kafejnīcās. Pagaidām nav iemesla domāt, ka kompānija padosies kritizētāju spiedienam, kā to izdarīja ASV apģērbu mazumtirgotājs Gap. Kā vēstīts, tas atmeta kā nederīgu jauno logo tikai vienu nedēļu pēc tā ieviešanas. Iemesls bija negatīvie komentāri internetā. Logo, kas tika izmantots vairāk nekā 20 gadus, redzams zils lodziņš ar baltu uzrakstu GAP. Jaunajā logo bija redzams melns uzraksts Gap, kas novietots uz gaiša fona, un p burta augšpusē - neliels zils četrstūris. Taču sociālajos tīklos un tiešsaistes forumos mazumtirgotāja jaunais logo tika «nolīdzināts līdz ar zemi». Galu galā kompānijas pārstāvis Marks Hansens norādīja, ka kompānija ir sekojusi līdzi negatīvajiem komentāriem internetā, kas atkal un atkal lūdz atjaunot veco logo. «Tāpēc mēs esam pieņēmuši lēmumu darīt tieši to,» viņš apliecināja, piebilstot - ir skaidrs, ka mazumtirgotājs šajā ziņā nav gājis pareizajā virzienā un palaidis garām iespēju par šo jautājumu apspriesties ar klientiem tiešsaistē.