Pirmais un pagaidām vienīgais atjaunotās Latvijas velosipēdu zīmols Ērenpreiss, kurš sākotnēji pārsteidzis ne vien ar eleganci, bet arī latviešu maciņam augsto cenu, jaunus eksporta tirgus nemeklēs, bet paplašināsies jau esošajos. Tālākā nākotnē cerēts sākt velosipēdu detaļu ražošanu Rīgā.
Starpkaru perioda Latvijas laikā populārā velosipēdu zīmola Ērenpreiss atjaunošana sākās 2006. gadā, kad Toms Ērenpreiss, pirmās Ērenpreisa divriteņu ražotnes izveidotāja Gustava Ērenpreisa mazmazdēls, vēra vaļā velosipēdu restaurācijas darbnīcu. Līdz šim brīdim tajā restaurēti vairāk nekā simts seni pilsētas velosipēdi. Savukārt pirms aptuveni trīs gadiem sācies darbs pie jaunu velosipēdu ražošanas, un pirmie jaunie Ērenpreiss velosipēdi ielās izbrauca 2012. gadā.
Pagājušā gada jūlijā Ērenpreiss prezentēja otro divriteņu kolekciju, un kopumā trīs gadu laikā ir pārdoti vairāk nekā 800 velosipēdi. Pērno gadu uzņēmums noslēdza ar nelielu peļņu, ko paredzēts ieguldīt attīstībā. «Nulles periodu» plānots noslēgt trīs četru gadu laikā, cer T. Ērenpreiss.
Viņa vecvectēva izveidotajam Ērenpreisam vajadzējis aptuveni 40 gadus (ieskaitot Pirmā Pasaules kara laiku), lai sasniegtu uzņēmuma darbības zenītu - 40 tūkstošus saražotu velosipēdu gadā. Tiesa gan, ražotne darbojās 13 gadus - G. Ērenpreisa velosipēdu fabrika tika izveidota 1927. gadā un darbojās līdz tās nacionalizācijai. Jautāts, vai jaunajam Ērenpreisam izdotos līdzvērtīgus apjomus sasniegt ātrāk, uzņēmuma izveidotājs prognozēs ir atturīgs.
Latvijā tiek pārdoti 20 – 30% Ērenpreiss velosipēdu, bet pārējais nonāk eksporta tirgos – Skandināvijas valstīs, Vācijā, Šveicē un Lielbritānijā. Neliels divriteņu skaits nonāk arī Krievijā, ASV un tādā eksotiskā valstī kā Singapūra.
Nesen Ērenpreisa pārstāvji atgriezušies no Berlīnes, kur viņi ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) atbalstu piedalījās divriteņu izstādē Berliner Fahrradschau. Rezultātā galvenais mērķis ir sasniegts, un tagad Ērenpreiss velosipēdi nopērkami arī Berlīnē. «Paralēli vairāk izpratām Vācijas tirgu un vāciešu mentalitāti – ir ļoti daudzi «knifi», kurus interneta vidē nekad nevarēs izprast. Būtībā izstādes ir izšķiroši svarīgs faktors, lai varētu saprast kādas valsts tirgu,» pieredzē par dalību izstādē dalījās T. Ērenpreiss.
Būtībā Berliner Fahrradschau ir mazākas nozīmes izstāde, savukārt visnozīmīgākā jebkuram divriteņu ražotājam ir Eurobike, kas Vācijā notiek augusta beigās. Eurobike ir arī viena no lielākajām velosipēdu izstādēm pasaulē, kurā uzņēmuma Ērenpreiss komanda guvusi lielāko daļu jaunu kontaktu ārvalstīs. «Ja tu neesi tur, tad tu neesi vispār,» uzskata T. Ērenpreiss.
Līdzīgi veikali kā jau minētā Ērenpreiss velosipēdu pārdošanas vieta Berlīnē, ir arī citu Eiropas valstu pilsētās, piemēram, Stokholmā, Kopenhāgenā, Londonā u.c. Tur līdzās citu valstu ražotajiem divriteņiem tiek tirgots arī jaunais Latvijas zīmols.
T. Ērenpreiss atzīst - ārvalstīs, kur dzīves līmenis augstāks, arī Ērenpreisa cena nebiedē tik ļoti kā Latvijā. Vācieši būtu gatavi maksāt pat vairāk. Runājot ar šīs valsts iedzīvotājiem atklājies, ka vācieši uzskata – šis divritenis varētu maksāt tūkstoš eiro, iepretim noteiktajai cenai, kas ir 700 – 850 eiro. «Tas, ka cilvēki mūsu velosipēdu uzskata par vēl vērtīgāku nekā noteikta tā cena, ir ļoti labs novērtējums,» pauž T. Ērenpreiss.
Pretēji šai pieredzei, Latvijā gan Ērenpreiss velosipēdi tiek uzskatīti par gana dārgiem. Taču uzņēmuma izveidotājs un vadītājs uzsver, ka, iegādājoties dārgāku braucamo, līdzekļi velosipēda apkopē vairs nav jāiegulda vēl ilgus gadus, tādēļ lielāks sākotnējs līdzekļu ieguldījums ar laiku atmaksājas. «Filozofija nāk no trīsdesmitajiem gadiem – arī Pirmās Latvijas laikā Ērenpreisa velosipēds maksāja divas Latvijas iedzīvotāja algas. Līdzīga situācija saglabājusies arī mūsdienās. Lai arī cena ir gana augsta, vēl pirms desmit piecpadsmit gadiem trīsdesmito gadu Ērenpreisa velosipēdi – jau 60 un 70 gadus veci - tika redzēti braucam Latvijas laukos un pilsētās,» stāsta T. Ērenpreiss.
Ērenpreiss ražošanā atkarībā no sezonalitātes strādā no pieciem līdz desmit darbiniekiem. Nākotnē uzņēmums cer paplašināties un Rīgā uzsākt arī velosipēdu rāmju ražošanu – pašlaik tie tiek pirkti Taivānā. Lai arī T. Ērenpreiss ir prognozēs atturīgs, šāds solis ražošanas attīstībā varētu tikt sperts pēc četriem pieciem gadiem. To, kā ražošana A. Čaka ielas darbnīcā notiek pašlaik, Db.lv izrādīja uzņēmuma vecākais tehniķis Mārtiņš Rutks.
2010. gadā dibinātā SIA Ērenpreiss Original pērn apgrozījusi 71,2 tūkstošus latu, bet peļņa veidoja 10,9 tūkstošus latu. Uzņēmuma valdē bez valdes priekšsēdētāja Toma Ērenpreisa vēl darbojās arī valdes loceklis Viesturs Masteiko, rāda Lursoft dati. SIA Ērenpreiss Original īpašnieki ir T. Ērenpreiss - 40%, Viesturs Masteiko - 40% un Mārtiņš Kvēps - 20%.
#1/47
Šonedēļ rubrikā Kā top? lasiet un fotogrāfijās skatiet Latvijas velosipēdu zīmola Ērenpreiss montāžas procesu!
#2/47
No šīs detaļas - divriteņa rāmja - sākas Ērenpreiss Paula Ivory - montāža. Rāmis, tāpat kā velosipēda dakša, izgatavots no hroma-molibdēna, un tā izmērs ir 52 centimetri. Rāmis, tāpat kā lielākā daļa Ērenpreiss detaļu ir ražots Taivānā. Šajā valstī pēc uzņēmuma vadītāja un izveidotāja Toma Ērenpreisa vārdiem, top aptuveni 95% no visu kvalitatīvo pasaules divriteņu detaļām. Tieši šādu rāmi vairs citur pasaulē neatrast, jo tas izgatavots pēc īpaša Ērenpreiss dizaina pasūtījuma.
#5/47
Vienā dienā tiek salikti 14 velosipēdi, un parasti darbs norit, strādājot trīs cilvēkiem vienlaikus. Rādot divriteņa kopā likšanas procesu Db.lv lasītājiem, visus montāžas posmus veica Ērenpreiss vecākais tehniķis Mārtiņš Rutks. Attēlā redzama divriteņa centra monobloka montāža.
#10/47
Vecākais tehniķis demonstrē monobloka un ķēdessarga stiprinājuma montāžu.
#12/47
Nākamais posms Paula Ivory kopā likšanas procesā ir ķēdessarga montāža. To arī varat aplūkot attēlā!
#14/47
Kad ķēdessargu montāža ir pabeigta, var ķerties klāt divriteņa klaņu montāžai. Sturmey-Archer klaņi izgatavoti no alumīnija.
#17/47
Pēc tam divriteņa rāmis tiek pārnests uz nākamo darba staciju, kur tiks veikti tālākie kopā likšanas darbi.
#18/47
Divriteņi galvenokārt tiek pārdoti ārzemēs, pārsvarā Eiropas valstīs, bet aptuveni 20% - 30% nonāk pašmāju - Latvijas - tirgū. Katra divriteņa rāmim ir savs numurs, pēc kura var izsekot, kur velosipēds savas dzīves laikā nonācis. Tāpat šis numurs var stāstīt par to, kad ritenis montēts un kuri Ērenpreisa darbinieki to veikuši.
#19/47
Nākamais divriteņa kopā likšanas posms - notiek stūres gultņu sēžas montāža uz dakšas.
#22/47
Savukārt šeit aplūkojama aizmugurējā dubļu sarga montāža. M. Rutks Ērenpreisā darbojas gadu.
#23/47
Kopumā Ērenpreiss divriteņu montāža notiek četros posteņos, un katram postenim ir izstrādātas instrukcijas, kā montāžas process veicams. «Dažkārt atnāk tehniķi ar savu dzīves pieredzi, taču ir ļoti svarīgi, lai viss notiek pēc Ērenpreiss standarta, tādēļ neatļaujam vietu interpretācijām,» stāsta T. Ērenpreiss. Attēlā - aizmugurējā dubļu sarga montāža.
#26/47
Nākamais posms - priekšējā dubļu sarga stīpas montāža. T. Ērepreiss atzīst, ka jaunam velosipēdu ražotājam paiet gana ilgs laiks līdz tiek apgūti starptautiskie «spēles noteikumi». Pašlaik Ērenpreiss divriteņus ārvalstīs uztver kā «kaut ko jaunu un interesantu», un stilīgu, taču tirgus pasaulē pašlaik ir tik piesātināts, ka tajā iekļūt ir lēns un laikietilpīgs process ar uzsvaru uz spēju komunicēt un radīt interesi.
#29/47
Ķēde tiek nomērīta un aizspiesta. Velosipēda riepas tiek ražotas Čehijā.
#32/47
Šī mazā detaļiņa pretēji lielākajai daļai Ērenpreiss velosipēdu detaļu tiek ražota tepat, Latvijā. Tā tiek izmantota kā dubļu sarga stīpas rāmja stiprinājums. Uzņēmuma plānos gan ietilpst attīstīt ražošanu, un uz vietas ražot, piemēram, velosipēdu rāmjus. Tie gan ir tālejoši uzņēmuma plāni, kas varētu īstenoties pēc četriem pieciem gadiem.
#33/47
Notiek priekšējā rata montāža. «Velosipēdu montāžā nevar izdalīt vienu noteiktu posmu, kurš ir vissarežģītākais – svarīgi, lai ir izpratne par procesu kopumā. Velosipēds ir tik labs, cik laba ir tā vājākā detaļa. Katrs sīkums, kurš nav «nostrādāts» ir ļoti labi pamanāms,» norāda T. Ērenpreiss. Sieviešu divritenis Paula sver 14,8 kilogramus, kas esot ļoti neliels svars pilsētas velosipēdam.
#38/47
Detaļas tiek iegādātas jau nokrāsotas, jo atklājies, ka tā tiek panākta labāka kvalitāte, nekā, darot to Latvijā.
#39/47
Viens no pēdējiem divriteņa kopā likšanas posmiem - uzņēmuma Ērenpreiss emblēmas pielīmēšana.
#42/47
Divriteņa montāža tuvojas finišam, un atlikuši vien daži posmiņi. Attēlā redzama divriteņa kājiņas montāža.