Eksperti

Kā smērē, tā brauc jeb kāpēc smēreļļu apsaimniekošanā diez ko tālu netiekam

Kaspars Zakulis, “Latvijas Zaļā punkta” direktors,18.10.2023

Jaunākais izdevums

Autoserviss ir viena no vietām, kur ikdienā rodas dažādi bīstamie atkritumi, tostarp smēreļļas. Diemžēl tās ne vienmēr tiek atbilstoši apsaimniekotas. Ar lielu varbūtību var apgalvot, ka ir gadījumi, kad izlietotās motoreļļas un citas līdzīgas vielas turpat servisos tiek sadedzinātas vietējā apkures sistēmā, tādējādi indējot gaisu un vidi.

Protams, ne jau visos autoservisos un ne tikai autoservisos, taču tie veido lielu motoreļļu (ne)apsaimniekošanas tirgus daļu. Normatīvie akti paredz – no visām pārdotajām smēreļļām atpakaļ jāsavāc 45%. Taču būtu jāparedz arī atbildība uzņēmumiem, kas šīs eļļas izmanto, paredzot pierādīt šo atkritumu apsaimniekošanas prasību izpildi.

Gan ikdienas sadzīvē mājsaimniecībās, gan ražošanā, dažādās industriālās jomās un autotransporta nozarē neiztikt bez smēreļļām. Tās tiek izmantotas visvisādām vajadzībām: motoru eļļošanai, gludas zobratu saskares pārvadu darbības nodrošināšanai, transformatoru, hidraulisku mehānismu un industriālu robotu darbināšanai – bez smēreļļām neiztiek neviens motors vai mehānisms, kura detaļas rīvējas viena gar otru. Saskaņā ar oficiālo statistiku Latvijā katru gadu tirgū tiek laistas ap 15 000 tonnu dažādu smēreļļu, tai skaitā motoreļļas.

Valsts ar normatīvajiem aktiem ir noteikusi smēreļļu obligātu atpakaļ savākšanu un pārstrādi vismaz 45% apmērā. Simtprocentīgi tas nav iespējams, jo eļļa daļēji sadeg motoros, daļēji izplatās apkārtējā vidē. Tomēr, protams, nesadeg jau visi atlikušie 55%. Kas tad ar tiem notiek? Valsts vides dienesta (VVD) ikgadējais ziņojums rāda, ka 45–46% patiešām izdodas savākt, bet tas ir ļoti grūti sasniedzams mērķis. Pārējie 54–55% eļļas diemžēl nonāk nevis pārstrādē, kur tā tiktu sadedzināta īpaši augstā temperatūrā speciāli aprīkotās iekārtās, bet degšanas blakusprodukti rūpīgi attīrīti, pāri paliekot tikai ūdens tvaikiem (balti dūmi, kas nereti paceļas no industriālajiem skursteņiem un raisa nepamatotas iedzīvotāju bažas), bet gan videi un cilvēkam nedraudzīgi izmantota apkures krāsnīs legāla kurināmā vietā, uzkrāta vai vienkārši izlieta vidē.

Iztēlosimies dzintardzeltenu eļļu, ko ielejam motorā; savu laiku nokalpojusi, tā kļūst bieza, melna un “ķepīga”. Un tagad iztēlosimies, ka šo atstrādāto eļļu mēs dedzinām apkures krāsnī, kur temperatūra ir pārāk zema, un eļļa sadeg nepilnīgi. Kurš gan nav raucis degunu, skatoties, kā pa priekšu braucošais vecais auto ar dīzeļdegvielas motoru izverd no izpūtēja melnus dūmus! Tādi paši melni dūmi no pašu kurtuves skursteņa gan šādus kurinātājus neuztrauc. Tas ir tāpat, kā mest ugunskurā plastmasas atkritumus, stāvēt blakus un priecāties, kādi skaisti, melni dūmi no tā ceļas.

Ja no skursteņa paceļas melni dūmi, varam būt diezgan droši, ka tur tiek nokurināti videi kaitīgi atkritumi, kuru starpā var būt arī atstrādāta eļļa. Tās izmešos ir broms, hlors, policikliskie ogļūdeņraži; tas viss izkūp gaisā un pēc tam atgriežas uz zemes, nosēžoties uz virsmām, dārzos, pār augļu kokiem. Tā vai citādi mēs šos blakusproduktus apēdam, izdzeram vai ieelpojam, jo privātās lietošanas apkures krāsnīm nav tādu filtru kā industriālajām, kas paredzētas bīstamo atkritumu sadedzināšanai.

Diemžēl jāteic, ka vieni no lielākajiem grēkotājiem veco eļļu neatbilstošā apsaimniekošanā ir autoservisi. Protams, ne tikai autoservisi un ne visi autoservisi, taču gana daudzi, lai radītu būtiskas problēmas.

Šā gada septembrī veiktās iedzīvotāju aptaujas* rezultāti rāda, ka ap 20% iedzīvotāju automašīnas motoreļļu maina pašu spēkiem. Izlietotā eļļa tiek izmantota apkurei, saimniecības darbiem, piemēram, motorzāģa darbināšanai (no motorzāģiem to savākt nav iespējams), vienkārši izlieta vai arī krājas kādā stūrī. Pārējiem 80%, kas eļļas maiņu uztic autoservisiem, visbiežāk nerūp vai arī viņi nezina, kas ar to notiek tālāk. Tas ir gluži loģiski: nesāksim taču servisā prašņāt – ko jūs darīsiet ar veco eļļu? Un, pat ja sāktu, neprasīsim taču eļļas apsaimniekošanu apliecinošus dokumentus. Taču tieši tas – pastiprināta dokumentu kontrole – būtu vienīgais risinājums, kā situāciju uzlabot.

Protams, tas jādara ne jau automašīnu īpašniekiem, bet gan atbildīgajām iestādēm. Jā, VVD kontrolē, vai autoservisam ir līgums ar oficiālu bīstamo atkritumu savākšanas uzņēmumu, bet netiek kontrolēts tas, cik daudz motoreļļas uzņēmums iepērk un cik no tās reāli nodod pārstrādei. Kāpēc? Jo tas nav noteikts normatīvajā regulējumā. Tikai normāli būtu noteikt Ministru Kabineta noteikumos, ka uzņēmumi, kas ir iepirkuši eļļu un veic to nomaiņu pēc klienta pasūtījuma vai lai nodrošinātu savu saimniecisko darbību, ar reāliem pieņemšanas-nodošanas aktiem apliecināt, ka vismaz 50% no iepirktās motoreļļas tiek nodoti pārstrādei.

Skaidrs arī tas, ka situācijā, kad energoresursu cenas ir tādas, kādas tās ir, daudzi meklē visas iespējamās alternatīvas, kā šīs izmaksas mazināt. Sludinājumu portālā ss.lv bez problēmām var iegādāties izlietotu eļļu, par kuru norādīts – izmantojama apkurei. Specializēti uzņēmumi, kas tirgo krāsns degļus, tā arī raksta – derīgs atstrādātās eļļas izmantošanai apkurē. Tā nedrīkstētu notikt, bet apstākļos, kad legāla kurināmā degviela ir jāpērk par 800–900 eiro tonnā, bet atstrādātā eļļa izmaksā 3–4 reizes lētāk, šādi piedāvājumi ir tīrais pamudinājums izkurināt veco eļļu gaisā ar visiem melnajiem, indīgajiem dūmiem un vēl iegādāties papildus no čakliem pārdevējiem.

Jāatzīmē, ka motoreļļas savākšanas mērķis ir Latvijas noteikts - Eiropas Savienībai šādu prasību nav. Tāpēc īpašu Eiropas mudinājumu nav vērts gaidīt un lietas jāvirza uz priekšu pašu spēkiem. Ja pa labam nevar, ir jāveicina sodu sistēma. Citus līdzekļus situācijas uzlabošanai patlaban nevar saredzēt.

*Auto īpašnieku aptauja pēc “Latvijas Zaļā punkta” pasūtījuma tika veikta ar interneta aptauju paneļa “Snapshots” starpniecību, laika posmā no 19.septembra līdz 22.septembrim aptaujājot 1008 privāto automašīnu īpašniekus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Uzņēmēji iegulda atkritumu pārstrādē

Armanda Vilciņa,15.11.2024

Uzņēmumu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas mazinātu viņu radīto atkritumu ietekmi uz apkārtējo vidi, norāda Madara Apsalone, SIA Philip Morris Latvia ārējo attiecību vadītāja.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji labprātāk izvēlas iegādāties preces un pakalpojumus no uzņēmējiem, kas pauž videi draudzīgus uzskatus un domā par ilgtspēju, liecina Brand Capital dati.

Tuvākajā nākotnē ieguvēji būs tie uzņēmumi, kuri ilgtspējas stratēģijas izvirzījuši kā vienu no pīlāriem savā darbībā, uzskata Kaspars Zakulis, SIA Latvijas Zaļais punkts direktors. Pētījuma Brand Capital ietvaros veiktā aptauja liecina, ka 54% respondentu izvēlas zīmolus, kas iestājas par tīru vidi, atzīmē K.Zakulis, piebilstot, ka ilgtspējas, kā arī atkritumu šķirošanas un pārstrādes tēmas sabiedrībā kļūst arvien aktuālākas. To pierāda arī uzņēmumu centieni - liela daļa komersantu aktīvi investē līdzekļus videi draudzīgāku risinājumu ieviešanā.

Ambiciozi mērķi

Uzņēmumu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas mazinātu viņu radīto atkritumu ietekmi uz apkārtējo vidi, norāda Madara Apsalone, SIA Philip Morris Latvia ārējo attiecību vadītāja. “Mēs uz ilgtspēju raugāmies kā uz iespēju augt, ieviest inovācijas un radīt ilgtermiņa vērtības. Pirms desmit gadiem Philip Morris International (PMI) paziņoja par ambīciju pārveidot savu biznesu, izvirzot tabakas biznesam šķietami neiespējamu misiju – radīt nākotni bez cigarešu dūmiem. Lai to sasniegtu, pievērsāmies zinātniskiem pētījumiem un uz to bāzes izstrādājām bezdūmu produktus. Tajā pašā laikā mēs cenšamies, lai mūsu produkti būtu mazāk kaitīgi ne tikai veselībai, bet arī dabai. Ilgtspējīga pieeja ir pamatā visam mūsu produktu ražošanas ciklam – no tabakas lapu izaudzēšanas līdz pat elektronisko tabakas karsēšanas ierīču atpakaļ pieņemšanai un pārstrādei. Tāpat mēs turpinām dekarbonizēt mūsu tiešo ražošanas darbību, un jau 13 mūsu rūpnīcas ir sertificētas kā oglekļa neitrālas,” stāsta M.Apsalone, uzsverot, ka Philip Morris Latvia sniedz korporatīvo ieguldījumu un atbalstu, izmantojot gan dažādas sabiedriskās iniciatīvas, gan sociālās programmas, kuru mērķis ir uzlabot apkārtējās vides situāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 1.jūlijā stāsies spēkā izmaiņas Dabas resursu nodokļa likumā, paredzot atbildību tekstilizstrādājumu ražotājiem un tirgotājiem, nosakot dabas resursu nodokļa likmi 0,50 eiro apmērā par vienu tirgū laisto tekstilizstrādājumu, t.sk. apģērbu un apavu kilogramu.

Atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai "Latvijas Zaļais punkts" ir sācis līgumu slēgšanu ar tekstila izstrādājumu ražotājiem un tirgotājiem, tādējādi nodrošinot dabas resursa nodokļa 100% atbrīvojumu, kā arī nodrošinās tekstila izstrādājumu atkritumu savākšanu, atkārtotu lietošanu, pārstrādi un reģenerāciju.

"Latvijas Zaļā punkta" direktors Kaspars Zakulis: "Lai arī tekstilizstrādājumu apsaimniekošana ražotāju atbildības sistēmas ietvaros stāsies spēkā tikai šogad no 1.jūlija, jau kopš pērnā gada novembra esam mērķtiecīgi strādājuši pie tā, lai ražotāji un tirgotāji varētu iesaistīties tekstilizstrādājumu apsaimniekošanas sistēmā. Ņemot vērā īso laika sprīdi starp normatīvā regulējuma pieņemšanu un tā spēkā stāšanās termiņu, jau šobrīd esam gatavi saviem klientiem garantēt pilnvērtīgu iesaistīti tekstila atkritumu apsaimniekošanā, kas paredz mūsu klientiem 100% atbrīvojumu no DRN nodokļa. Lai arī 1.jūlijs šķiet gana tālu, mūsu pieredze rāda, ka itin bieži līgumu slēgšana un citu formalitāšu sakārtošana tiek atstāta uz pēdējo brīdi, kā rezultātā netiek saņemts atbrīvojums un nākas maksāt pilnu dabas resursu nodokli 100% apmērā."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par zaļāko zīmolu Latvijā iedzīvotāji nemainīgi atzinuši AS “Latvijas Valsts meži”, kam seko “Silvanols” un TOP3 jaunpienācējs “Madara”, liecina pētījuma “Brand Capital” ietvaros veiktās aptaujas rezultāti.

Tikmēr Baltijas kopējā vērtējumā zaļākie zīmoli ir “Madara”, “The Body Shop” un “Ikea”, pilnībā nomainot pērnā gada uzvarētāju trijnieku. Zaļāko zīmolu tops tiek veidots jau astoto gadu, apkopojot sabiedrības priekšstatus par zīmolu draudzīgumu videi.

“Kā rāda aptaujas rezultāti Latvijā, šobrīd sabiedrības apziņā zaļa domāšana iet rokrokā ar rūpēm par veselību un labsajūtu, ko apliecina “zaļāko” zīmolu TOP 10 iekļuvušo uzņēmumu darbības jomas. Līdz ar līderi “Latvijas Valsts meži” topā ir vairāki skaistumkopšanas nozares zīmoli – “Madara”, “Stenders” un “The Body Shop”, farmācijas zīmoli “Silvanols”, “Grindex” un “Olainfarm”, dzeramā ūdens ražotājs “Venden”, kā arī sadzīves ķīmijas, ķermeņa kopšanas, augu barības un dezinfekcijas līdzekļu ražotājs “Seal” un mēbeļu un mājlietu milzis “IKEA”. Nemainīga tendence – zīmolu “zaļuma” vērtējumā joprojām esam patrioti un dodam priekšroku pašmāju uzņēmumiem,” komentē “Latvijas Zaļā punkta” direktors Kaspars Zakulis.

Komentāri

Pievienot komentāru