Aktīvi strādājot un izvērtējot tirgus pieprasījumu un potenciālu, «e-mobility Network» savu turpmāko biznesu ir nolēmis attīstīt arī Rietumeiropā, Latvijā fokusējoties galvenokārt uz uzņēmumu apkalpošanas (B2B) segmentu.
Elektrotransporta uzlāde kā biznesa pakalpojums jau šobrīd Rietumeiropā ir pieejams un pārbaudīts biznesa modelis, taču Latvijā šī ir salīdzinoši jauna niša, kura «apgriezienus» sāk uzņemt 2018. gadā, parādoties pirmajiem publiskajiem maksas uzlādes punktiem. Parasti šajā biznesā perspektīvas redz moderni un inovatīvi uzņēmēji, kuru bizness ir saistīts ar pakalpojumu sniegšanu gala patērētājiem. Šobrīd Latvijā izvietot elektrotransporta uzlādes punktus primāri izvēlas tirdzniecības un atpūtas centri, biznesa centri, nekustami īpašumu attīstītāji kā arī uzņēmumi, kuri paši savām biznesa vajadzībām izmanto elektrotransportu.
Uzlādes staciju veidi ir dažādi un attiecīgi atšķirīgs ir arī laiks, kādā uzņēmējam atmaksājas ieguldītās investīcijas. Strādājot ar vidēji ātrajām elektromobiļu uzlādes stacijām, investīciju atpirkšanās periods ir jārēķina līdz 14 mēnešiem, bet, ņemot vērā elektromobiļu tirgus tendenču attīstību, šis periods var samazināties līdz pat 8 mēnešiem jau tuvāko 2 gadu laikā. Jāpiebilst, ka investīciju atmaksāšanās laiku būtiski ietekmē arī uzņēmuma atrašanās vieta (un tajā pieejamā infrastruktūra), kā arī spēja ar mārketinga palīdzību uzrunāt klientus izmantot šo pakalpojumu. Ņemot vērā Latvijas pilsētās pieejamo elektrotīklu jaudas kapacitātes rezerves, šis ir ideāls brīdis veikt atbilstošas investīcijas elektromobilitātes attīstībā un nodrošināt atbilstošu ieguldījumu nākotnē, jo kā zināms – jauda ir ierobežots resurss.
Kā liecina Latvijā veikti aptaujas dati, vairāk nekā 70% elektromobiļu lietotāju izvēlētos apmeklēt vietas, kur var vienlaicīgi ieturēt maltīti un veikt elektromobiļa uzlādi. Aptaujas rezultāti ir svarīgs signāls visiem uzņēmējiem, jo parāda iespēju sniegt pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību, apmierināt augošās klientu vajadzības, kā arī paver vaļā jaunu biznesa veidu – elektromobiļa uzlāde.
Ņemot vērā autoražotāju paziņojumus par pilnīgu vai daļēju atteikšanos no fosilajiem dzinējiem tuvāko dažu gadu laikā, jau šobrīd ir jāveic atbilstoši ieguldījumi pilsētas infrastruktūrā. Globālas izmaiņas šajā jomā paredz arī vairāki normatīvi, piemēram, Eiropas padomē apstiprināšanā ir grozījumi direktīvā, kas nosaka, ka pie visām jaunām vai renovētām ēkām ar vairāk nekā 10 stāvvietām ir jāuzstāda elektromobiļu uzlādes punkti. Arī Latvijas tiesību aktos šobrīd jau ir iestrādātas normas, kas definē publisko uzlādes punktu minimālās prasības, kā arī pieņemti noteikumi, kas regulē uzlādes cenas Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētā projekta Nr.4.4.1.0/16/I/001 «Elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras izveidošana» CSDD izveidotajā nacionālās nozīmes elektromobiļu uzlādes tīklā.
Ja vidēji ātrā uzlādes stacijā automašīnu var uzlādēt aptuveni 4-6 stundās (0-100%), tad ātrā uzlādes stacijā nepieciešamas aptuveni 20 – 60 minūtes, lai baterija būtu uzlādēta tālākajam ceļam. Uzlādes ātrums nav vienīgais kritērijs, kas atšķir stacijas. Katrai no stacijām ir arī atšķirīgi nosacījumi, lai tās varētu uzstādīt, piemēram, objektā pieejamais elektrības tīkls un tā pieejamā jaudas noslodzes dinamika. Tāpēc optimālākais risinājums ir dažāda veida staciju kombinēšana, ņemot vērā arī uzņēmuma klientu paradumus un to korelāciju ar staciju izmantošanas izmaksām.