Jānis Jurkāns tagad ir organizācijas Baltijas asociācija – transports un loģistika prezidents ar plašiem darba apartamentiem solīdā Elizabetes ielas namā. Pie sienām izvietotā latviešu glezniecība rada estetizēti pārdomātu vidi, un tāds ir arī pats Jurkāns – vienmēr sniegbaltā kreklā, nevainojami iededzis un ar džentlmeņa stāju.
Pret dzīvi un apkārt notiekošo viņš izturas ar apskaužamu mieru, kas viņā sadzīvo ar analītisku prātu. Ne bez pašironijas, ko apliecina viņa un dramaturga Jāņa Jurkāna kopā iedziedātā līgodziesma par nabago un bagāto brāli. «Man ne par ko nav kauns, arī šodien parakstos zem katra sevis teiktā vārda,» apmēram tā varētu rezumēt Jurkāna politisko pagātni.
Vai loģistika, kurā šobrīd darbojaties, arī nav saistīta ar politiskajām attiecībām ar kaimiņvalstīm? Tā sakot, blakus politikai vien esat...
Diemžēl Latvijā nevalda tirgus, bet gan protekcionisma ekonomika, un tā ir viena no lielākām valsts nelaimēm. Vienalga, vai tas būtu banku bizness, tirdzniecība, celtniecība vai tranzīts un loģistika – tās visas ir ļoti politizētas sfēras, kā viss mūsu tirgus kopumā.
Tad jau jūsu politiskās iemaņas šeit lieti noder?
Man tās nepalīdz, jo šodien palīdz politiskās partijas. Es lielā mērā apkalpoju Latvijas biznesu.
Un kurai partijai jūs pastarpināti kalpojat?
Es neesmu nevienā partijā. Skumji, ka mums par tādām lietām jārunā neatkarības septiņpadsmitajā gadā, vai ne? Būtu labi, ja Latvijas demokrātija attīstītos civilizēti, teiksim, pēc Skandināvijas principa. Bet diemžēl privatizācijas process, kas sākās pirms daudziem gadiem, Latviju ierāvis tādā oligarhiskā modelī.
Kāda ir dzīve prom no aktīvās politikas?
Es gribēju iemācīties dzīvot garām valstij. Vienkārši – tu dzīvo, kaut ko dari, maksā nodokļus, nodarbojies ar savām lietām, un valsts tev netraucē. Bet, dzīvojot pārliecībā par to, ka valsts nevar tevi padarīt bagātu, un redzot, ka tavi dzīves uzkrājumi sāk dilt, bet valsts ar savu politiku var tevi pataisīt pliku un nabagu, saproti – kaut kas ir jādara. Tad ir grūti dzīvot garām, jo valsts tevi ekonomiski skar tieši. Arī morāli ir grūti dzīvot, jo nav šī morālā uzstādījuma. Kad mēs ienācām politikā pirms padsmit gadiem, bija zināms morālais uzstādījums, tad sabiedrība kopumā izvirzīja tādas prasības un inteliģence to smuki noformulēja.
Jautājums: kur šodien ir inteliģence ar saviem formulējumiem? Un inteliģence jums varētu jautāt – kur ir masu pieprasījums pēc kādas ideoloģijas, pēc jaunas morāles? Vai sabiedrībā ir šis pieprasījums?! Diemžēl nav. Man liekas, ka sabiedrība lielā mērā dzīvo barā. Pagaidām mēs tā dzīvojam, bet ilgi tas nav iespējams. Un, kamēr šis bars neattapsies, nekas nemainīsies. Jūs varētu jautāt – kas var palīdzēt baram attapties? Manā skatījumā, nevis mīkstā piezemēšanās, bet smagā, cietā, kas varētu radīt nelielu smadzeņu satricinājumu, kas palīdzētu cilvēkiem saprast: mēs vairāk tā negribam. Tikai tad, kad būs šī apziņa, nāks jauni, spējīgi cilvēki, kuri saprot pasauli, Eiropu, saprot globalizāciju un varēs piedāvāt kaut ko jaunu, progresīvu valsts pārvaldē. Kamēr tas nenotiks, mēs mīcīsimies tur, kur mēs mīcāmies.
Lai šādas pārmaiņas notiktu, vajadzīgi līderi...
Sākumā vajadzīga apziņa masās, jo kaut ko mainīt var tikai tās. Tie tur, augšā, jūsu līmeni nekad neuzlabos, ja jūs to nepieprasīsiet. Pieprasījumam jānāk no masām.
Kādā intervijā izteicāties, ka politikā godīgs un gudrs cilvēks neiet.
Šodien Latvijas politikā, kas apkalpo oligarhus, ir grūti būt godīgam. Jau minēju ekonomisko protekcionismu, kad vienkārši ar politiskiem lēmumiem likvidēja mazos uzņēmumus un veikalus, tā vietā izveidojot rimi, maksi un alfas. Tas jau nebija dabīgs process, bet politiskā pasūtījuma rezultāts.
Droši vien zināt, kāds kapitāls tagad valda Latvijā...
Redziet, man nav svarīgi, kāds kapitāls valda Latvijā. Man ir svarīgi tas, ka dzīvojam nabadzībā un diezgan lielā izmisumā, bezcerībā. Mani nesatrauc, ka, teiksim, Latvijā ir pāri par tūkstoti lietuviešu uzņēmumu, turpretī Lietuvā – varbūt kādi simts latviešu uzņēmumu. Mani satrauc tas, ka tik daudz latviešu brauc prom no Latvijas. Un brauc tie spējīgākie, spēcīgākie, kuri savu darbaspēku var pārdot citur. Kā mēs zinām, svēta vieta tukša nevar būt (ir tāds krievu teiciens), un te nāks kādi citi. Un – ko tad?! Tad brauks turki un albāņi, kuriem mēs mācīsim latviešu valodu, nezinu tikai – kādā pakāpē. Patlaban ir ļoti liels haoss visā mūsu ekonomiskajā dzīvē. Visvairāk locītais vārds ir inflācija. Domāju, ka tās diagnoze bija uzstādīta nepareizi, līdz ar to zāles, kuras lieto, arī ir nepareizas. Bailes no inflācijas politiķiem, kas maz ko saprot lielajā ekonomikā, lika ātri ejošajam ekonomiskajam vilcienam noraut stopkrānu. Bet, kad daudzi uzņēmumi sāka bankrotēt, apstājās nekustamā īpašuma tirgus un celtniecība, cilvēki bariem sāka braukt prom, atkal atjēdzās un to stopkrānu ceļ augšā. Taču, lai iekustinātu šo vilcienu, cik gadu nepaies?..
Kāda ir pareizā Latvijas diagnoze?
Lielākā Latvijas nelaime ir tā, ka neizprotam globālos ekonomiskos procesus, mūsu vadītāji ir slikti ekonomisti – valstij nav vīzijas, kā pelnīt naudu. Ir tikai frāzes: attīstīsim ražošanu ar augstu pievienoto vērtību! Nu tad pasaki, ko?! Ja mēs zinātu, kas būs tas lielais, pelnošais projekts, tad Latvija ieguldītu naudu izglītībā – piemēram, es jau vidusskolā zinu, ka valstī attīstīsies koksnes ķīmija vai farmācija, to arī studēšu. Nedomāju, ka vispār kāda valsts var izdzīvot bez speciālistiem elektronikā. Nu tad mācām cilvēkus, attīstām izglītību, importējam speciālistus, lai mūsējiem nav jāmētājas pa pasauli, un viņi, zinot perspektīvās nozares, pieņemsim – tūrismu vai tranzītu, apgūtu to Latvijā. Ir viegli mācīties, ja esi motivēts un zini, ka tev Latvijā būs darbs. Bet tā vietā meitenes audzē, piedodiet, lielus pupus un rūpējas par savu figūru, lai varētu to miesu pārdot. Un tad mēs skatāmies: Latvija – seksa tūrisma centrs! Skumji, vai ne? Un tas dzen izmisumā tās meitenes, kuras varbūt ir citādi motivētas – viņas sirgst kompleksos. Tā tas diemžēl notiek.
Kādā virzienā, jūsuprāt, turpinās attīstīties kapitālisms Latvijā? Kas šeit notiks pēc gadiem pieciem un desmit?
Manā skatījumā tam latvietim ir jānokrīt uz pakaļas. Tā smagi, lai saprastu – velns, kaut kas ir nepareizi! Tad viņš domās, analizēs, un varbūt pamodīsies arī kultūras elite. Tagad mēs runājam par procesiem, kas notika pirms 20 gadiem: Rakstnieku savienības plēnumu, Tautas frontes pirmsākumu – toreiz inteliģence bija līderis. Kur tā ir šodien?!
Bet katram ir savs uzdevums – inteliģence, pareizāk, mākslinieki jau nevar vadīt valsti...
Es nesaku, ka viņiem jāvada. Es runāju par morālo pasūtījumu – kur ir šis latviešu cilvēka dvēseles pasūtījums?! Kur ir tā morāles latiņa? Nedomāju, ka mūsu jaunā paaudze ir tik bezcerīga, ka nebūtu cilvēku, kuri varētu tās latiņas uzstādīt. Bet viņi arī kaut kā dzīvo valstij garām. Nu, labi, bija mēģinājums, kad cilvēki sanāca Doma laukumā. Visi to aprēja. Bet morālā uzstādījuma nav. Baznīca ir prostituizējusies – mācītāji iet ielās, stāv piketos, apmeklē partiju kongresus. Komunistu laikā mācītāji un kardināli negāja uz partiju kongresiem. Luterāņu baznīca grib iztirgot īpašumus, lai samaksātu mācītājiem algu. Nu, ja šodien luterāņu draudzes nevar uzturēt savus mācītājus, tad slēdz to baznīcu ciet, jo tur nav pieprasījuma! Padomju laikos valsts neko nemaksāja baznīcām, reliģiskajām iestādēm bija četrreiz lielāki elektrības tarifi nekā normāliem uzņēmumiem. Un baznīcas izdzīvoja. Es to zinu, jo mēs ar tēvu savulaik daudz baznīcu restaurējām. No mazām dienām atceros, cik sakoptas bija katoļu un pareizticīgās baznīcas. Luterāņu baznīcām vienmēr bijušas problēmas, tādēļ jau toreiz Doma baznīcu aiztaisīja ciet un dievnamu pārņēma valsts. Ja tagad luterāņu baznīca izpārdos to, kas tai gadsimtiem piederējis, vienalga šī nauda tiks apēsta un sekos nāve. Cilvēkos nav vajadzības pēc tādas baznīcas, kas prostituizējas. Ja visādi Dišleri un Šmiti sēž Saeimā un jaucas politikā, tad kaut kas ir slikti. Polijā Solidarnošč laikā līderis bija baznīca.
Bet tā, atšķirībā no Latvijas, ir katoliska valsts.
Kāda starpība konfesijai, ja runa ir par kristīgās morāles principiem?! Tos ekspluatē politiķi, un dara to bezkaunīgi. Bet cilvēki ar to samierinās, viņiem neskrien šermuļi pār kauliem, redzot svētsvinīgās politiķu sejas lielos baznīcas rīkotos saietos Domā vai Aglonā. Tas viss ir pretīgi!
Daudziem liekulība ir asinīs...
Tur tā lieta! Agrāk klanījāmies komunistiem, tagad klanāmies Rietumiem – nav savas stājas. Par to ir kauns!
Ja Dievs grib cilvēku pārbaudīt, viņš rokās ieliek varu vai naudu – kā jūs esat izturējis šo testu?
Pusi no savas dzīves esmu dzīvojis lielā trūkumā. Kā jauns censonis nobeidzu augstskolu, sāku tur strādāt un jutos kā Antiņš, uzkāpis stikla kalnā – pasniedzējs Universitātē (mācīju angļu valodu, vēsturi, literatūru). Un jutos laimīgs ar visiem 140 rubļiem mēnesī. Taču tad tie paši veči, kas šodien tur sēž, bet toreiz apkalpoja čekistus un komunistus, mani izdzina ārā. Man bija savi principi, un es negribēju ar viņiem sadarboties. Un tad kļuvu par krāsotāju, amatnieku, līdz brīdim, kad nodibināja Tautas fronti – izlasīju avīzē sludinājumu, ka vajadzīgi speciālisti valodās, pieteicos un strādāja ārlietu komitejā Inkēna vadībā. Tajā pārmaiņu brīdī nokļuvu varā. Es saprotu, ka tas bija Dieva brīnums, kā krievi saka: iz grjazi v kņazi. Bet man vienalga! Esmu pateicīgs liktenim, ka es tur biju – man visi godkārības nervi ir apmierināti.
Tie bija skaisti laiki. Toreiz vara absolūti nebija korumpēta.
Šodien es dzīvoju labāk materiāli, bet jūtos sliktāk. Tur ir tā nelaime, jo materiālas lietas nedod dzīvesprieku. Protams, nauda ir vajadzīga. Ziniet, kāpēc? Lai tad, kad tev tā ir, saprastu, ka tā tev nemaz nav svarīga. Svarīgas ir citas vērtības. Diemžēl sabiedrība šodien šīs vērtības nekultivē un skolās bērniem nemāca pamatlietas. Gribētu jums tagad pajautāt – kas tad ir vislielākā cilvēka vērtība, kāpēc mēs dzīvojam?
Ir dažādas teorijas par cilvēka uzdevumiem attiecīgā vecumā.
Cilvēkam nekādu dabas dotu uzdevumu nav. Uzskatu, ka mans uzdevums šinī dzīvē ir būt priecīgam un laimīgam. Tas ir viss, ko gribu!
Piedodiet, izklausās diezgan infantili.
Man vienalga, kā tas izklausās, bet es gribu būt priecīgs. Un laimīgs. Ja es būšu priecīgs, tu, viņš, viņa, tad mēs dzīvosim priecīgā sabiedrībā. Diemžēl mēs dzīvojam pārsvarā nomāktā vidē. Bērnus skolā nemāca, kas ir tās lietas, kas padara cilvēku laimīgu. Kā iemācīties sevi mīlēt, puisīt? Tu, Jāni vai Pēteri, esi svarīgs! Un tā ir tava dzīve, ko tu nodzīvosi. Tāpēc, ja tu gribi būt laimīgs, tev ir sevi jāmīl. Neskatoties ne uz ko. Ir kāds pastāsts. Dzīvoja viens vīrs, kuram nepatika sava ēna. Viņš iet pa ielu un skatās – baigā ēna. Un vēl tam vīram riebjas, ka viņa klaudz. Viņš domā: jātiek no tā visa vaļā. Jāsāk skriet! Viņš skrien un skatās – velns, tā ēna neatkāpjas un, jo ātrāk skrien, jo lielāks soļu troksnis. Vīrs skrien arvien ātrāk, bet – nekādu rezultātu. Beigās viņš bezspēkā saļimst un nomirst. Bet kāds cits vīrs skatās un šo pajoliņu un domā: cik tu esi stulbs – paej malā, apsēdies zem koka, un ne tev būs ēna, ne trokšņi. Stāsta morāle: mums katram ir savas ēnas, soļu trokšņi, bet ir jāprot atrast pozīcija, kurā tu tos vienkārši nejūti. Tu zini, ka tas viss ir, bet iemācies dzīvot tā, lai tas tevi netraucētu. Tad būsi ar sevi apmierināts, priecīgs un laimīgs. Tu zināsi vismaz to, ko nozīmē mīlestība pret sevi. Ja to nezini, vispār nevari mīlēt! Bet būt apmierinātam un sēdēt zem koka nozīmē, ka esi pašpietiekams. Ja esmu paēdis, sakārtots un iekšēji jūtos komfortabli, nekad nemocīšu otru cilvēku un nekad neprasīšu sievietei: «Pasaki, ka tu mani mīli!» Man nevajag, lai viņa man to saka. Tas pat nav tik svarīgi. Es to uztveru citādi. Nevaru būt greizsirdīgs, jo domāju – esmu baigais mačo vīrs, visu varu, neviens labāk par mani nespēj. Ja tas tā nav, ja mokos ar saviem soļu trokšņiem, visādām ēnām, tad moku otru cilvēku: kur tu biji, ar ko tu tik ilgi runāji?! Un tad sākas problēmas. Cilvēkus ne ģimenē, ne skolā nemāca pareizai dzīvei. Kad divi cilvēki grib precēties, viņus neviens neeksaminē, neviens neprasa iziet, kā kādreiz vidusskolās, kurs molodogo boica, lai tevi sagatavotu armijai. Arī kopdzīvei ar sievieti vajag sagatavot, jo tu nezini, kas ir tie pamatelementi vienai laimīgai dzīvei. Cilvēkus nemāca, un viņi taustās.
Arī jūs laikam jau tādām lietām nemācīja...
Protams! Tāpēc esmu trīs reizes šķīries. Es jau nesaku, ka esmu izņēmums.
Jūs vienmēr esat tik izturēts un līdzsvarots – kur slēpjat savas kaislības un dzīves nogurumu?
Piedodiet par vulgārismu – nu, tu vienkārši no savām smadzenēm izspied to, kas tev traucē. Daudz vīriešu iet uz sporta zāli, pumpē muskuļus, vingro un trenējas – viņi attīsta savu ķermeni. Tāpat jāattīsta savas smadzenes. Ja tu to nedari, tad esi neattīstīts. Līdzīgi kā tad, ja tev nav attīstītu vēdera muskuļu, rociņu un citu ķermeņa daļu – tu esi tizls.
Bet varbūt laimīgs?
Savā dzīvē neesmu saticis nevienu tizlu un laimīgu cilvēku. Nelaimīgi ir tie gudrie un talantīgie, kuri nesaprot patiesības, par kurām es runāju. Lielā nelaime ir tā, ka tajos gudrajos un talantīgajos iekšā sēž baigais ego. Gribu būt pirmais, man vajag varu! Ego ir šausmīga nelaime. Ego ir tas, kas liek cilvēkam iet pāri pa līķiem, kas uzaudzē tev čuguna elkoņus un gumijas sirdsapziņu. Neviens egoists nevar būt laimīgs cilvēks, jo tas ego ir nepiesātināms! Viņš nekad nevar būt paēdis. Kamēr nedabū ārā no sevis ego, tu vienmēr mocīsies.
Katram cilvēkam noteiktā dzīves posmā ir zināmi mērķi. Kādi tie ir jums?
Es teicu: būt laimīgam, baudīt dzīvi.
Tas jūsu varas laiks laikam atņēma jums šo prieku...
Jā, 20 gadus es nebiju brīvs cilvēks, jo politikā tu tāds nevari būt. Šai laikā daudz ko zaudēju, nevis sasniedzu.
Jūs tos 20 politikas gadus gribat no savas dzīves izsvītrot?
Nē! Iedomājieties tādu Dieva laimi kā pārstāvēt savu valsti – tas ir liels gods. Neatkarības atgūšanas un starptautiskās atzīšanas laiks bija ļoti skaists periods, es jau to negribu izslēgt. Bet tie bija pirmie trīs gadi. Un tad sākās cita, tāda mājas politika. Bet tā šausmīgi degradē cilvēka personību. Tev atņem brīvību, tev ir partijas disciplīna, tev ar sakostiem zobiem jābalso par kaut ko, kas ir pret tavu pārliecību. Vara apmierina tavu ego, bet nekādā gadījumā neattīsta intelektuāli.
Jums gan tur bija sava politiskā platforma, diezgan savdabīga līnija, atšķirīga...
Ziniet, kāpēc es atšķīros – man bija tas gods redzēt pasauli un saprast to ātrāk nekā citiem. Šodien politiķi runā par to, par ko es runāju pirms padsmit gadiem. Un mēs pie tā nonāksim. Celsim šeit mošejas, mācīsim turkiem latviešu valodu un krievu Ivanu mīlēsim vairāk par tiem, kas te iebrauks.
Jūs ironizējat?
Es nopietni tā domāju. Ziniet, latviska Latvija, patriotiska savienība... Tā ir patērētāju ideoloģija, ko politiķi grib pārdot vēlētājam, lai nonāktu varā un turpinātu visu to bezjēdzību tālāk. Latviešiem kar kaklā tādu svina smagu vēsturisku plāksni: mēs bijām okupēti, un kāds pie tā ir vainīgs. Tas viss ir pareizi. Mēs, mana paaudze, esam atnākuši no kara ar vienu kāju, bet tas nenozīmē, ka nākamie pēc manis, mani mazbērni nevarētu būt uz divām kājām, normāli attīstīties un baudīt dzīvi.
Vai runāt par nacionālu valsti būtu anahronisms?
Domāju, Latvijas liktenis ir tāds, ka šeit nekad nebūs kā Polijā, kur dzīvo 99 procenti poļu. Latvija tāda nekad nav bijusi un nebūs. Varētu teikt, ka tā ir mūsu nelaime vai liktenis, bet mums ir jāprot ar to dzīvot. Nevis visu mūžu vaimanāt par to, mēģināt kādam atriebties un iedzīt valsti nabadzībā, kā tas pēdējos padsmit gados ar cilvēkiem ir izdarīts. Jūs arī sakāt, ka mana politika ir jocīga, bet es jau 1993. gadā teicu – čekas maisi ir dziļi jānorok uz gadiem 50! Nevienam nav tiesību kādu turēt aizdomās un mocīt, jo visi gali ir Maskavā. Pat ja arī tos dabūtu atpakaļ, domāju, mēs par daudz noņemamies ar pagātni. Ja es šodien būtu valsts direktors, tad pārtrauktu visas tiesas prāvas un pasludinātu vispārēju amnestiju, lai vienreiz ir miers. Jo šī atbildība par noziedzīgo privatizāciju būtu jāsadala uz visiem tiem cilvēkiem, kas to pieļāva, sēdēja Saeimā un valdībā. Mūsu saucamie oligarhi jau to nedarīja kaut kur pagrīdē – viss notika ar politisku piesegumu un atbalstu. Sertifikāti, stratēģisko valsts uzņēmumu privatizācija... Ja tagad sāks ņemt visiem nost, kas kaut ko nozaguši tikai tāpēc, ka bija nepilnības likumdošanā, mēs nekad neattīstīsimies.
Kāda jūsu skatījumā ir Latvijas informācijas telpa?
Ļoti dzeltena, maz profesionāla un pats galvenais – angažēta: paņem jebkuru avīzi un redzi, kam tā pieder. Protams, politiskā pieredze tev palīdz izprast, kāpēc ir šie politiskie pasūtījumi. Es, piemēram, redzu, kas stāv aiz Gundara Bērziņa intervijas, tā informācija, ko viņš tur ielicis, ir diezgan šaušalīga, bet, ja tu zini virtuvi – kā tās desas taisa, tad ir drusku vienkāršāk. Diemžēl mums nav brīvu, normālu, neitrālu, inteliģentu laikrakstu.
Savā būtībā esat vientuļnieks vai dzīvojat līdzi kādai noteiktai sociālai grupai, sabiedrības daļai?
Neesmu vienaldzīgs pret to, kā dzīvo mana mamma, manas māsas. Man ir žēl redzēt ubagus parkos, un domāju, tas ir liels grēks – man ir kauns par to, ka mēs, politiskā elite (tagad gan tajā vairs neesmu), neesam palīdzējuši tiem cilvēkiem, kuri palīdzēja atjaunot visu to, kas mums šodien ir. Mēs neesam viņiem nodrošinājuši cilvēka cienīgu dzīvi. Kad aptiekā redzu, kā tantiņa trīcošiem nagiem skaita naudu un viņai pietrūkst kaut kādi santīmi, viņa ar tādu kaunu grib aiziet prom no letes, jo nevar nopirkt tās dārgās zāles – raudāt gribas. Un tad tiešām gribas ņemt to mietu... Baidos, ka drīz tāds laiks pienāks – cilvēki ies ar mietiem un sāks dauzīt politisko varu.
Vai būtu pienācis laiks pārdalīt ražošanas līdzekļus?
Ir simts viens cits paņēmiens. Redziet, Šlesers runā par kristīgo morāli, bet tā prasītu, lai tu savus vecākus turētu godā un cieņā. Tas nenozīmē sakārt bildes pie sienām, bet sagādāt viņiem cilvēka cienīgu dzīvi. Kā tu vari dzīvot, ja tava māte nevar sev nopirkt zāles, jaunas brilles, aiziet pie ārsta un vēl, un vēl...
Bet ne visiem veciem cilvēkiem ir bērni!
Nu, tad ir sabiedrība, velns ar ārā, kurai par to vajadzētu rūpēties! Es runāju par to, ka politiskai varai ir jāapzinās savi pienākumi.
Jūs pats Saeimā bijāt tik daudz gadus, un...?
Jā, zinu. Es biju opozīcijā, piedodiet. Es dižojos ar to, ka, būdams valdībā, panācu vienu lielu lietu, izpildīju uzdevumu. Punkts.
Kādu lietu, vai domājat Latvijas neatkarību?
Jā, vai ar to par maz?!
Ne jau jūs viens, es atvainojos.
Skaidrs, ka ne viens. Bet es piedalījos. Ir dumji tagad dižoties, bet daudzi to dara.
Jūs ar savu dzīvesbiedri pārspriežat pasaules lietas?
Protams, un mums, paldies Dievam, sakrīt. Tur jau ir tas paradokss! Viņa izauga Rietumu demokrātijā, es – padomju diktatūrā, bet man bija tā priekšrocība bērnībā iemācīties dažādas valodas, lasīt visu to, kas nebija pieejams, klausīties ārzemju radio stacijas, attīstīties. Un man tas nebija svešs.
Ja vīrieši ir no Marsa, sievietes – no Venēras, uz kādas planētas jūs abi satiekaties?
Tās nav planētas, bet gan ķīmija. Katram cilvēkam ir pievilkšanas spēks. Un, ja divi cilvēki pievelkas, tad lietas notiek. Tu satiec cilvēku, notiek kaut kāds klikšķis, un jūti, ka viņš tev ir tuvs. Ja sāc analizēt, kāpēc viņš tev patīk – nu, tā ir ķermeņa valoda, kas runā vienādi. Tur jābūt daudzām sakritībām. Mēs ar Ilzi satikāmies, kad man jau bija 45 gadi. Diemžēl par vīrieti nepiedzimst – vai nu kļūst, vai nekļūst. Man tas prasīja gadus četrdesmit.
Un kas tie bija par atskaites punktiem?
Tikšana vaļā no savām ēnām, soļu trokšņiem.
Tas jums ir jājamzirdziņš...
Es pa punktiem varētu minēt arī citus piemērus, bet tas nerīmētos ar intervijas gaitu. Man tas nāca vēlu, citi varbūt par vīriešiem kļūst divdesmit gados. Nesaku, ka tas nav iespējams, bet tikai ar noteikumu, ja cilvēks ir pareizi audzināts. Vai, pareizāk sakot, ja viņš nav audzināts. Jo lielā nelaime ir tā, ka pēc piedzimšanas mūs uzreiz indoktrinē ģimene. Kāda garantija, ka tava mamma nav noskaņota pret praidu kustību, kas met virsū cilvēkiem sūdus, vai nav alkoholiķe, bet tēvs – komunists un dzērājs? Un tad tu ej skolā, kur tiek uzmaukts sarkanais kaklauts, un tu esi pionieris, kuru māca mīlēt partiju. Un tad tevi aizvelk uz baznīcu, kur mācītājs tev atkal māca savas dogmas. Tā tavu bērna tīro tāfeli apraksta pārsvarā negudri un nelietīgi cilvēki. Un tad tu tāds aprakstīts kā netīra tāfele staigā, kaut kad sāc to visu lasīt un domāt, vai tas, ko tevī mēģinājuši iegravēt, der tavai būtībai. Ir jau varbūt viens otrs, kurš nemaz nelasa, kas viņā ir uzrakstīts, jo izlasot nāk vēmiens; viņš mēģina aiziet uz krogu, piedzerties, meklē tusiņus, lai tikai nebūtu jālasa un jāskatās sevī iekšā. Ir baigi riebīgi apzināties – velns ar ārā, man tie pretīgie soļi klaudz, troksnis ausīs! Tāpēc ir ļoti daudz cilvēku, kuri mēģina mukt no sevis, no iedziļināšanās. Tā ir nelaime.
Kas man palīdzēja? Es vienkārši biju patstāvīgi domājošs no bērnības. Varētu teikt: katrs cilvēks piedzimst, un liktenis viņam izdala kārtis. Ja tev ir izdalītas sliktas, tu nekad nevari vinnēt. Nekad! Man ar kārtīm ir laimējies, lai gan var būt arī situācija, kurā cilvēkam ar labām kārtīm rokās visādi iet – ja nepārvalda spēles noteikumus...