Mūsdienās veikt uzskaiti iespējams jebkur, kur vien ir interneta pieslēgums, kaut vai viedtālrunī
«Vienkāršā ieraksta uzskaiti var veikt moderni – t.s. mākonī. Lai to izdarītu, nav vajadzīgs grāmatvedis vai birojs. To var darīt jebkurā vietā, un viss, kas nepieciešams, ir dators un vieta, kur ir internets,» saka Kārlis Urbāns, vienkāršā ieraksta uzskaites rīka vadipats.lv vadītājs. Apzināti šis rīks nav veidots kā grāmatvedības instruments. Tāpat uzņēmums nav plānojis radīt uzskaites sistēmu uzņēmējiem, kam ir lieli apjomi un apgrozījums. «Mēs visu laiku esam gribējuši fokusēties uz savu nišu,» viņš teic.
Vienkāršā ieraksta uzskaite ir grāmatvedības alternatīva specifiskos gadījumos. Pēc Latvijas likumiem to var izmantot pašnodarbinātie, individuālie komersanti, zemnieku saimniecības, maksātnespējas administratori, advokāti u.c. saimnieciskās darbības veicēji, tāpat – biedrības. Vienkāršā ieraksta princips ļauj uzskaitīt naudas ieņēmumus un izdevumus. Tas nav domāts, lai ar to veidotu bilanci, tomēr tas ir iespējams. «Tas prasa diezgan daudz sarežģītu manipulāciju un, kamēr vien ir spēkā noteikumi, kas nosaka, ka kapitālsabiedrībām jāsagatavo gada pārskats un arī bilance, tikmēr ieguvums, ļaujot SIA izmantot vienkāršā ieraksta sistēmu, nebūs gana liels. Mums par nožēlu SIA nevar izmantot mūsu instrumentu,» stāsta K. Urbāns.
Šobrīd pakalpojums ir par velti un klients maksā par papildu ērtībām. Piemēram, atskaišu sagatavošanu, gada ienākumu deklarācijas sagatavošanu, debitoru uzskaiti utt.
Vadipats.lv ir ieguldīti aptuveni 30 tūkstoši latu. Liela daļa no tā ir pašu paveiktais, bet bija atbalsts arī no Rīgas domes un Swedbank grantu konkursa Atspēriens. «Šobrīd uz to neskatāmies kā uz ieguldījumu, kas sniedz atdevi, bet kā uz platformu, no kuras veidot tālākās attīstības elementus,» teic K. Urbāns.
Sākot izstrādāt rīku, atdeves plāni bija daudz rožaināki. Taču pa šo laiku tirgus ir mainījies, un pagaidām tiešā veidā no projekta nekāda atdeve neesot gūta. «Tikai decembrī, kad bijām pārliecinājušies, ka neatbaidīsim lietotājus un klientu plūsma būs augoša, pievienojām maksas pakalpojumus,» viņš stāsta. Protams, projektā tiek investēts, cerot uz atdevi, bet tā būs ilgtermiņā. Iespējams, citādi šai idejai tiktu atmests ar roku jau pirmajā gadā. «No šāda veida projektiem tikai uz papīra ir ātra atdeve. Realitātē sākumā izveido rīku, tad piesaisti klientus un veido bāzi, noslīpē piedāvājumu un tikai tad uz tā pamata vari veidot produktu. Nevar teikt, ka šis ir veiksmes stāsts no tāda aspekta, ka esam to atpelnījuši, bet kā jauns un inovatīvs risinājums tirgū, kuram nav konkurējoša, – gan,» spriež K. Urbāns.