Jau Saeimas līmenī parādījušies pirmie brīdinājumi par būvniecības nozares pārkaršanu: materiālu cenas turpina augt, palielinājusies konkurence publiskajos iepirkumos, Konkurences padome uzlikusi sodus virknei lielāko būvkompāniju, turot aizdomās par dalību kartelī.
Šajā situācijā šā gada vasarā SIA Arčers vadību pārņēma Kārlis Balgalvis. Viņam arī Dienas Biznesa jautājumi par izaicinājumu kokteili būvuzņēmuma vadītājam.
Fragments no intervijas
Arčers kā uzņēmums Latvijā ir no 1992. gada. Šā gada vasarā mainījusies patiesā labuma guvēju struktūra, protams, arī uzņēmuma valde. Un tomēr es lūgšu atgādināt redzamākos Arčera celtos objektus?
Es fokusējos uz nākotni un visu uzņēmuma vēsturi sīkumos neesmu iepazinis, tomēr lielākos objektus zina jebkurš profesionālis nozarē. Piemēram, Latvijas Valsts mežu birojs Pārdaugavā, Rīgas Doma baznīcas torņa renovācija, Rēzeknes GORS, Stopiņu kultūras nams...
Šā gada jūnijā sākāt darbu SIA Arčers kā valdes priekšsēdētājs. Kāda bija jūsu motivācija nākt un vadīt tieši šo uzņēmumu?
Būvniecības nozarē strādāju jau 18 gadus. Esmu strādājis gan ceļu būvē, gan civilajā būvniecībā. Mana izglītība ir ceļu un tiltu būves inženieris, bet darba un karjeras līkločos nonācu civilajā būvniecībā. Šī sfēra man šķiet interesantāka. Salīdzinājumam – ceļu būve ir kā dambrete, bet civilā būvniecība ir kā šahs. Ir vairāk iespējamo kombināciju. Šis process man šķiet interesantāks. Kļūt par SIA Arčers valdes priekšsēdētāju man piedāvāja, un es saskatīju šajā piedāvājumā jaunu pakāpienu attīstībā sev, jo man tiek dotas lielas pilnvaras rīkoties un vadīt. Viss izaicinājumu kokteilis un sniegtās iespējas ir labs motivators. Es labi zināju, uz ko eju, kas ir kompānija Arčers. Izaicinājums vienlaikus ir iespēja sevi profesionāli piepildīt. Man ir izpratne par to, kādam jābūt būvuzņēmumam, kādai jābūt efektīvai būvniecībai, kvalitatīvai būvniecībai, un šobrīd ir laiks ķerties vērsim pie ragiem un īstenot savas vīzijas par uzņēmuma attīstību.
Vai inženiera pieredzi zaudēt nav žēl? Vadība nav gluži tas pats!
Man ir inženiera izglītība, bet mana karjera iegriezusies tā, ka inženiera amatā neesmu strādājis. Mana inženiera izglītība lieti noder arī uzņēmuma vadībā, inženiera zināšanas man ir nepieciešamas ikdienas darbā. Es strādāju pie iepirkumiem, analizēju projektus, meklēju to vājās un stiprās vietas. Domāju par to, kā visu pareizi izcenot, pasniegt un beigās uzvarēt iepirkumu. Inženiera piepildījums noteikti nepazūd tādēļ, ka neesmu inženieris pēc amata nosaukuma. Esmu vadītājs, kuram jāspēj saprast, ko inženieri saka, vērtēt un pieņemt lēmumus.
Ja paraugāmies uz būvniecības tirgu kopumā, kādi ir tieši būvuzņēmuma izaicinājumi?
Būvniecībā kopumā jebkuram būvuzņēmumam, ne tikai SIA Arčers, izaicinājums ir straujais būvmateriālu cenu lēciens. Metāla, piemēram, armatūras, cenas pieaugums ir aptuveni divas reizes, kokmateriālu – divas reizes, tie ir pamata būvniecības materiāli. Būvniecībā nav tādas peļņas maržas, kas var kompensēt šādas izmaiņas. Tā ir smaga, valstiski risināma problēma! Šobrīd valsts līgumi neparedz indeksāciju, izņemot dažus. Rail Baltica piecu gadu projektam ir indeksācijas opcija atbilstoši FIDIC līgumam. Šobrīd cenu lēciens ir liels, indeksācijas nav, un tas ir ārkārtīgi grūts uzdevums – ar esošajiem projektiem tikt cauri sausām kājām. Ar šo problēmu tirgū saskaras pilnīgi visi būvuzņēmumi.
Jau kādu laiciņu būvniecībā runā par iespēju pārtraukt līgumus un maksāt sodus, nevis turpināt darbus. Sakiet, SIA Arčers visu centīsies uzbūvēt, kas solīts?
Neslēpšu, mēs esam rēķinājuši atsevišķiem objektiem arī šādu scenāriju. Esam apsvēruši dažādas iespējas, ko mēs varam darīt. Ja parādīsim, ka nespējam kādu darbu veikt, tad ilgtermiņā tam ir neparedzamas sekas.
Visu interviju lasiet 5.oktobra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!