Viedtālruņu popularitāte virza arvien jaunu interneta pakalpojumu lietošanu telefonā, tomēr sabiedrībā veidojas izteikta šķirtne - aptuveni trešdaļa cilvēku atturas no mobilā interneta pakalpojumu izmantošanas telefonā. Galvenais šķērslis interneta pakalpojumu lietošanai telefonā ir neskaidrība par datu tarifiem un bailes iztērēt vairāk par savām iespējām, atklāj Ernst & Young pētījums.
Jaunākais Ernst & Young pētījums The Mobile Maze, kas veikts 12 valstīs dažādos reģionos, aptaujājot aptuveni 6000 mobilo tālruņu lietotāju, atklāj, ka mobilo komunikāciju jomā interneta pakalpojumu lietošana telefonā jau sasniegusi būtisku popularitāti, taču veidojas šķirtne starp tiem cilvēkiem, kuri tālruņus arvien vairāk lieto internetam un dažādiem ar to saistītiem pakalpojumiem, un tiem, kuri pieturas pie telefonu tradicionālas izmantošanas. Lai arī 59% tālruņu lietotāju pasaulē jau izmanto telefonus interneta pārlūkošanai, aptuveni trešdaļa cilvēku saka, ka negrasās izmantot mobilā interneta pakalpojumus. Šādas atšķirības rezultāts var būt arvien citādāki dzīves paradumi noteiktās iedzīvotāju grupās.
Pētījums parāda, ka papildu interneta pārlūkošanai, ko nu jau izmanto vairāk nekā puse telefonu īpašnieku, 49% mobilo telefonu lietotāju izmanto arī sociālos medijus savos tālruņos, 17% izmato ar mūziku saistītus pakalpojumus, katrs desmitais izmanto tālruņus dažādu aplikāciju iegādei, bet mazāk kā 10% lieto telefonus ar naudas pārskaitījumiem saistītiem darījumiem.
«Telefonu un it īpaši viedtālruņu izmantošana interneta pakalpojumiem nākotnē var būt tikpat svarīga tendence ekonomikā kā savulaik kredītkaršu ieviešana, jo mobilās saziņas izmantošanas iespējas ir ārkārtīgi plašas un dažādas. Šai tendencei ir kritiska nozīme gan pakalpojumu lietotāju sadzīvē, gan pakalpojumu piedāvātāju attīstībā. Uzņēmumiem ir jāspēj adaptēties arvien plašākai mobilās saziņas izplatībai, jo tā kļūst par konkurētspējas faktoru, bet cilvēku dzīvē šī tendence nozīmē arvien lielāku sadzīves paradumu atšķirību starp lietotājiem un nelietotājiem,» saka Guntars Krols, Ernst & Young Baltic partneris.
Pētījums atklāj, ka interneta pakalpojumu lietošanu virza viedtālruņu izplatība, jo viedtālruņu īpašnieki lieto gandrīz divreiz vairāk interneta pakalpojumu telefonā nekā parasto telefonu īpašnieki. Pētījums parāda, ka būtiski atšķiras viedtālruņu un parasto mobilo telefonu lietotāju paradumi – gandrīz 70% viedtālruņu lietotāju izmanto internetu savā telefonā, pretēji tikai 44% parasto telefonu lietotāju. Arī sociālos medijus savos viedtālruņos izmanto gandrīz divas reizes vairāk cilvēku – 59% pret 36% parasto mobilo telefonu lietotāju lokā. Svarīgi arī, ka viedtālruņu lietotāji daudz vairāk savus telefonus izmanto mūzikas pakalpojumiem (23% pret 10%), dažādu aplikāciju iegādei un izmantošanai (13% pret 4%) un dažādiem naudas darījumiem (11% pret 4%).
«Arī Latvijā mobilā interneta attīstība būs atkarīga no viedtālruņu ieviešanas ātruma un tā, cik viegli mobilo tīklu operatori varēs pārvarēt interneta lietošanas telefonā šķēršļus, proti, radīt cilvēkos pārliecību par pakalpojuma cenas paredzamību, palīdzēt cilvēkiem pārvarēt bailes lietot it kā sarežģītus viedtālruņus un likt cilvēkiem justies droši par savu datu drošību un privātumu,» turpina Guntars Krols.
Ernst & Young pētnieki atklājuši arī, ka galvenais interneta lietošanas telefonā šķērslis ir neskaidrība vai nedrošība par mobilo datu tarifiem. Aptuveni viens no trijiem telefonu lietotājiem atzīst, ka nesaprot datu tarifus, un tikai katrs piektais ir pilnīgi drošs, ka tarifus saprot pilnībā. Turklāt izpratnes trūkumu parāda arī lielais skaits to cilvēku, kuri nevar atbildēt, vai saprot tarifus, vai nē. Bailes pārtērēt un pārmaksāt par mobilajiem datu pakalpojumiem attur lietot internetu telefonā arī tos cilvēkus, kuri jau ir pamēģinājuši kādus tiešsaistes pakalpojumus savos tālruņos.
Pētījums veikts Austrālijā, ASV, Brazīlijā, Čehijā, Grieķijā, Indijā, Itālijā, Krievijā, Ķīnā, Lielbritānijā, Nīderlandē un Zviedrījā.