Nodokļu normatīvajos aktos ir paredzētas vairākas iespējas, lai gan fiziskām, gan juridiskām personām, kam izveidojušies nodokļu parādi, atvieglotu labprātīgu nodokļu parādu nomaksu, atgādina Valsts ieņēmumu dienests (VID).
Lai atvieglotu labprātīgu nodokļu parādu nomaksu, likumos paredzētas vairākas iespējas - nodokļu samaksas termiņa pagarināšana, šī termiņa atlikšana vai vienošanās noslēgšana ar VID. Izvēloties sev piemērotāko nomaksas risinājumu, nodokļu maksātājam jāņem vērā nodokļu parāda rašanās iemesls, tā esamības ilgums un tas, vai jau ir uzsāktas parāda piedziņas darbības, klāsta dienestā.
Nodokļu parāds, kuram vēl nav uzsākta parāda piedziņa
Šādā situācijā nodokļu maksātājam ir visplašākās iespējas vērsties VID un rast piemērotāko risinājumu nodokļu parādu brīvprātīgai nomaksai – noteiktos gadījumos nodokļu parādu samaksu var gan sadalīt vairākos maksājumos, gan atlikt uz noteiktu laiku vai pat pagarināt nomaksas termiņu līdz pat pieciem gadiem.
Tas, kuru tieši no likumos noteiktajām iespējām nodokļu maksātājam būs iespējams izmantot, galvenokārt nosaka nodokļu parāda rašanās iemesls un nodokļu veids, kurā parāds izveidojies. Svarīgi ir ievērot iesniegšanas termiņu un vērsties VID ar iesniegumu savlaicīgi, visbiežāk ne vēlāk kā mēnesi pēc attiecīgā nodokļu maksājuma termiņa iestāšanās.
Audita uzrēķina vai datu atbilstības pārbaudes rezultātā izveidojies nodokļu parāds
Ja nodokļu parāds izveidojies VID audita uzrēķina vai datu atbilstības pārbaudes rezultātā, nodokļu maksātājam ir vismaz divas iespējas, kā risināt šo situāciju. Viena no tām - trīs dienas pirms maksājuma samaksas termiņa iestāšanās iesniegt VID motivētu iesniegumu, lūdzot pagarināt veiktās kontroles rezultātā aprēķināto nodokļu maksājumu, nokavējuma un soda naudas samaksu. To iespējams sadalīt termiņos uz laiku līdz pat pieciem gadiem.
Savukārt otra iespēja šādā situācijā nodokļu maksātājam ir slēgt vienošanos ar VID, lai izbeigtu tiesisku strīdu par nodokļu audita rezultātā aprēķinātajiem papildu maksājumiem budžetā vai par konstatēto no budžeta atmaksājamās summas nepamatotu palielināšanu. Vienošanās noslēgšanas gadījumā aprēķinātā soda nauda var tikt samazināta līdz pat 50%, kā arī ievērojami tiek ietaupīts laiks un finanšu resursi, kas pretējā gadījumā tiktu patērēti tiesvedības procesam.
Nodokļu parāds, kuram VID jau ir uzsācis piedziņas darbības
Ja nodokļu maksātājam jau ir pieņemts lēmums par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu, taču nodokļu maksātājs ir pārliecināts par savām spējām veikt nodokļu parāda nomaksu, tas var sniegt VID motivētu rakstveida iesniegumu. Tajā jānorāda lūgums pieņemt lēmumu par nokavēto nodokļu maksājumu labprātīgu izpildi, nosakot maksājuma termiņu uz laiku līdz trim gadiem.
Šajā gadījumā ir svarīgi, lai lēmums par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņu nav pieņemts vēlāk kā pirms sešiem mēnešiem, kā arī nodokļu maksātājam nav aktuāls maksātnespējas, tiesiskās aizsardzības vai ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process.
Plašāka informācija par nokavēto nodokļu maksājumu piedziņas procesu un gadījumiem, kad tas tiek apturēts vai pat nemaz netiek uzsākts, pieejama VID mājaslapā sadaļā.
Visos minētajos gadījumos nodokļu maksātājam, kuram izveidojies nodokļu parāds, ir jāvēršas VID ar motivētu iesniegumu, kam pievienoti attiecīgie pamatojuma dokumenti. Iesniegumu var iesniegt, izmantojot VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS), pa pastu vai klātienē. Dienests aicina izmantot VID ieteikto veidlapu, kas ir pieejama VID mājaslapā.
Tiesiskās aizsardzības procesa piemērošana
Ja, izvērtējot finansiālo situāciju, nodokļu maksātājs ir pārliecināts, ka finansiālās grūtības spēs atrisināt, īstenojot tiesiskās aizsardzības procesu, nodokļu maksātājam jāņem vērā, ka Maksātnespējas likumā noteiktajos gadījumos tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanai ir nepieciešams saņemt VID piekrišanu. Iesniegumu ar tam pievienotu tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu var iesniegt, izmantojot VID EDS, pa pastu vai klātienē.