Eksperti

Ilgtspēja kā maratons nevis sprints

Rinalds Sluckis, "Digital Mind" valdes priekšsēdētājs,25.09.2024

Jaunākais izdevums

Viss nezināmais sākumā ir biedējošs, t.sk. vides, sociālie un pārvaldības jeb ESG kritēriji, ar kuriem uzņēmumi tuvākā vai tālākā nākotnē sastapsies. Sākot ar šo gadu, lieliem biznesiem vai uzņēmumu grupām, kuru darbinieku skaits pārsniedz 500, ir pienākums sagatavot ilgtspējas ziņojumu kā daļu no gada pārskata.

Turpmākajos gados nosacījumus pakāpeniski attiecinās arī uz mazākiem uzņēmumiem. Minēšu dažus no mūsu pirmajiem secinājumiem un ieguvumiem, uz kuriem tiecamies, veicot ilgtspējas ceļu, kas var noderēt arī citiem uzņēmējiem.

Bez ilgtspējas nebūs biznesa

“Digital Mind” grupas uzņēmumos darbu pie visaptverošas ESG stratēģijas ieviešanas sākām šā gada sākumā. Tā kā līdz ar uzņēmumu pārpirkšanu divu gadu laikā bijām izauguši no 30 līdz 300 darbiniekiem četrās valstīs, un kopš šī gada februāra esam viens no Baltijas privātā kapitāla fonda “Livonia Partners” investīciju portfeļa uzņēmumiem, tādēļ pārvaldes procesu stiprināšana atbilstoši labās prakses piemēriem kļuva par organisku nepieciešamību. Turklāt ilgtspējas stratēģija bija arī viena no investora prasībām.

Lai gan mūsu uzņēmumam pēc likuma šobrīd vēl nav jāgatavo ilgtspējas ziņojums atbilstoši CSRD jeb ES Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas prasībām, ātri sapratām, ka darbs šajā virzienā ir jāsāk nekavējoties, jo bez procesu pārskatīšanas nebūs iespējama uzņēmuma tālākā attīstība. Laikus sākot ilgtspējas ceļu, stiprināsim savas pozīcijas gan investoru, gan valsts institūciju, gan darbinieku acīs, kas mums ir vitāli svarīgi. Jau šodien redzam, ka lielie klienti, finanšu tirgus dalībnieki, kā arī potenciālie un esošie darbinieki sāk uzdot jautājumus un vērtē uzņēmumus pēc to ESG prakses. Šo iemeslu dēļ mūsu sistēmu, metodoloģiju un procesu izveidei un ikdienas rutīnu stiprināšanai jau gada sākumā izvēlējāmies direktīvas ietvaru un ziņošanas standartu prasības.

Finanšu ieguldījumi ir neizbēgami, jāizvēlas fokuss

ESG labās prakses ieviešana viennozīmīgi ir saistīta gan ar finanšu investīcijām, gan vadības komandas laika ieguldījumu. Pirmkārt, ir jāizvērtē uzņēmuma līdzšinējā darbība un tās ietekme uz darbiniekiem, klientiem un apkārtējo vidi; otrkārt, ir jāizstrādā stratēģija ilgtspējas uzlabošanai uzņēmumā; treškārt, stratēģija ir jāievieš dzīvē, jānomēra ietekme un tā jāapraksta.

Sapratām, ka ne visas no ESG stratēģijas komponentēm visiem uzņēmumiem ir vienlīdz prioritāras. “Digital Mind” ir IT pakalpojumu uzņēmums, kas ievieš un uzlabo organizāciju vadības sistēmas. Tā kā mūsu piedāvātie risinājumi šobrīd netiek specifiski regulēti, jo tiešā veidā tie nerada ietekmi uz vidi vai plašāku sabiedrību, tādēļ mūsu izvēlētās prioritātes sākotnējam ESG ceļojumam, galvenokārt, ir saistītas ar pārvaldības procesu (G) un darba vides pilnveidi darbinieku labbūtības nodrošināšanai (S). Šobrīd ieviešam integrētu risku vadības sistēmu, t.sk. biznesa nepārtrauktības plānus, strādājam pie centralizētu ISO9001 un ISO27001 kvalitātes vadības un informācijas pārvaldības sistēmu ieviešanas visiem grupas uzņēmumiem, pilnveidojam korupcijas un interešu konfliktu novēršanas, diskriminācijas novēršanas, vienlīdzīgu iespēju nodrošināšanas u.c. politikām.

Investējot laiku un līdzekļus ESG stratēģijas un sistēmu ieviešanā, pagaidām nemēģinām kalkulēt iespējamo finanšu atdevi, jo, šobrīd šādu aprēķinu veikšanai mums pietrūkst datu un vēsturiskās pieredzes. Līdz šim lielākā investīcija ir bijusi vadības komandas laiks, nākamgad būs nepieciešami arī ārējo konsultantu pakalpojumi. Atsevišķu amata pozīciju šobrīd neesam paredzējuši. Vienlaikus mēs apzināmies, ka jēgpilna un strādājoša ESG sistēma uzņēmumam ir ‘cost of doing business’ , jo nākotnē šis faktors var kļūt par konkurētspēju nosakošu elementu sadarbībā ar klientiem un darbiniekiem, tādēļ skatāmies uz šo aktivitāti kā uz investīciju, nevis izdevumiem.

Ilgtspēja kā inovāciju virzītājs

Tehnoloģiju nozare ir ilgtspējības uzmanības centrā, jo informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtas rada līdz pat 4 % no kopējām globālajām oglekļa emisijām. Lai gan tiešu ietekmi uz vidi neradām un vides faktori (E) nav mūsu ESG stratēģijas ieviešanas pirmā posma prioritāšu sarakstā, esam plānojuši uzsākt mūsu radīto oglekļa emisiju uzskaiti 2025. gada sākumā un ieviest pasākumus mūsu “oglekļa pēdas” samazināšanai.

Jau šobrīd redzam, ka darbs pie ESG stratēģijas izstrādes ļauj uz procesiem uzņēmumā paskatīties distancēti, radot vietu jauniem risinājumiem un pieejamām. Šī projekta ietvaros, mēs esam ne vien uzlabojuši uzņēmuma iekšējās prakses, bet strādājam arī pie jauna datu integrācijas risinājuma siltumnīcefekta gāzu emisiju aprēķināšanai un ilgstpējas ziņojuma automatizētai izstrādei, izmantojot mākslīgā intelekta elementus. Redzam, ka šo risinājumu varam piedāvāt arī mūsu klientiem, tādējādi paplašinot savu pakalpojumu klāstu. Pirmie testa projekti ar dažiem no mūsu lielākajiem klientiem ir ieplānoti jau šī gada nogalē.

Lojalitāte un produktivitāte

Pētījumi liecina, ka ESG iniciatīvas veicina darbinieku produktivitāti un lojalitāti . Uzlabojot sociālo atbildību pret darbiniekiem un iekšējo ētiku, viņi kļūst apmierinātāki ar esošo darbavietu, mazinot darbaspēka problēmu. Kvalificēta darbaspēka trūkumu ar katru gadu arī mēs savos uzņēmumos izjūtam arvien vairāk. Ticam, ka pilnveidojot procesus atbilstoši ESG prasībām, augs arī mūsu darbinieku apmierinātībai, paaugstināsies apkalpošanas kvalitāte un klientu apmierinātība.

Šajā iniciatīvā mēs negaidām ātras uzvaras, jo ir skaidrs, ka ESG kritēriji ir svarīgi uzņēmumiem, kuri vēlas biznesā būt garo distanču skrējēji, nevis sprinteri. Pārmaiņas prasīs laiku, jo tas ir vidēja vai ilgtermiņa pārmaiņu process, kura pirmajā posmā jārēķinās ar ievērojamiem ieguldījumiem un šaubām, tomēr uzskatām, ka garākā termiņā tas atmaksāsies ar mūsu uzņēmuma konkurētspējas paaugstināšanos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Microsoft” biznesa lietojumprogrammu risinājumu nodrošinātājs “Digital Mind Group”, kas apkalpo klientus Baltijas un Centrāleiropas valstīs, paziņo par zīmola maiņu uz “Digmatix”.

2025. gada pirmajā ceturksnī četri grupas uzņēmumi – "Digital Mind” Latvijā un Igaunijā, “Alna Business” Lietuvā un "EIP Dynamics” Polijā – sāks darboties ar “Digmatix” nosaukumu.

“Jaunajā zīmolā ir iekļauts grieķu valodas sufikss -matics, kas apzīmē strukturētu, metodisku pieeju tehnoloģiju izmantošanā klientu vērtības radīšanai. Pāreja uz “Digmatix” ir mērķtiecīgs solis mūsu stratēģijas īstenošanā, kas apvienos mūsu darbību dažādos tirgos un uzlabos klientu pieredzi," saka Rinalds Sluckis, “Digmatix” izpilddirektors.

Apvienošanās zem jaunā zīmola nodrošinās saskaņotāku uzņēmumu darbību un nodrošinās labāku klientu pieredzi, gūstot labumu no grupas kolektīvajām zināšanām un resursiem. Zīmola maiņas laikā un pēc tās nav plānoti traucējumi uzņēmumu pakalpojumu sniegšanā. Darbiniekiem integrācija piedāvās plašākas izaugsmes un attīstības iespējas grupas ietvaros. Apvienojot uzņēmumus vienā grupā, “Digmatix” mērķis ir veicināt dinamiskāku un uz ciešāku sadarbību vērstu vidi, ļaujot darbiniekiem attīstīties un veidot karjeru grupas uzņēmumos.

Komentāri

Pievienot komentāru