Igaunijas valdība neplāno piešķirt papildu līdzekļus finansiālās grūtībās nonākušajai lidsabiedrībai "Nordic Aviation Group", kas strādā ar zīmoliem "Nordica" un "XFly" un pieder Igaunijas valstij, paziņoja Igaunijas klimata ministrs Kristens Mihals.
Ministrs Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR norādīja, ka izdevīgāk būtu lidsabiedrību daļēji vai pilnībā privatizēt vai arī pilnībā slēgt, ko iesaka Valsts kontrole.
Komentējot informāciju, ka šā gada pirmajos deviņos mēnešos "Nordica" zaudējumi sasnieguši 11,9 miljonus eiro, Mihals teica, ka kompānijas centieni paplašināties ir noveduši pie zaudējumiem un, neskatoties uz uzņēmuma padomes mēģinājumiem kontrolēt zaudējumus, situācija uzņēmumā ir ļoti sarežģīta.
Kā stāstīja ministrs, Klimata ministrija ir sākusi īpašas kontroles darbības "Nordica" un pieņēmusi pārvaldības lēmumus, kuru pirmajiem rezultātiem vajadzētu būt novembrī.
"Krīzes brīdī no uzņēmuma aizgājušo vadītāju priekšlikums situācijas risināšanai bija ieguldīt uzņēmumā nodokļu maksātāju naudu, ko es un valdība neatbalstām, jo uzņēmuma, kas neveic lidojumus no Igaunijas, uzturēšana nav stratēģiska," norādīja Mihals.
Ministrs paskaidroja, ka valdība plāno piešķirt papildu līdzekļus Tallinas lidostai, taču ar nosacījumu, ka nākamgad netiks palielinātas lidostas nodevas. Paredzēts, ka lidosta saņems papildu 14,4 miljonus eiro gaisa satiksmes uzturēšanai un attīstībai.
Pagājušajā nedēļā kļuva zināms, ka Mihals un Igaunijas finanšu ministrs Marts Verklaevs ir saņēmuši uzdevumu gatavoties uzņēmuma daļējai vai pilnīgai privatizācijai.
""Nordica" pašreizējā formā neatrisina nevienu no Igaunijas valsts stratēģiskajiem uzdevumiem, tāpēc tā ir jāprivatizē vai nu pa daļām, vai pilnībā," sacīja Igaunijas premjerministre Kaja Kallasa.
Igaunijas parlamenta budžeta kontroles komisija pagājušajā nedēļā publiskā sēdē izskatīja valstij piederošās lidsabiedrības stāvokli. Visas puses vienojās, ka valstij nav vajadzīga lidsabiedrība tās pašreizējā veidolā un tā ir jāprivatizē. Tikmēr lidsabiedrības pārstāvji uzstāja, ka pirms privatizācijas kompānija ir jāstabilizē.
Mihals augusta sākumā uzdeva "Nordic Aviation Group" padomei veikt īpašu revīziju, lai izvērtētu kompānijas darbību laika posmā no 2020.gada sākuma līdz 2023.gada jūlija beigām, cita starpā noskaidrojot iemeslus negatīvajai ekonomiskajai situācijai.
Igaunijas valstij piederošās kompānijas provizoriskais konsolidētais finanšu pārskats liecina, ka "Nordic Aviation Group" pērn guvusi 1,5 miljonu eiro peļņu salīdzinājumā ar 1,2 miljonu eiro peļņu 2021.gadā, bet tās ieņēmumi pērn sasnieguši 90,6 miljonus eiro , kas ir par 51% vairāk nekā 2021.gadā.
Tikmēr janvārī-septembrī uzņēmuma zaudējumi sasnieguši 11,9 miljonus eiro salīdzinājumā ar 1,8 miljonu eiro peļņu šajā laika posmā pērn.
Šogad pirmajos deviņos mēnešos grupas apgrozījums sasniedzis 85,5 miljonus eiro, kas ir par 29,8% vairāk nekā janvārī-septembrī pērn. Pamatdarbības izdevumi gada laikā pieauguši par 56,4%.
2015.gadā dibinātā "Nordic Aviation Group" strādā ar zīmoliem "Nordica" un "Xfly". Tai ir divi meitasuzņēmumi "Regional Jet" un "Nordic Aviation Advisory".
"Nordic Aviation Group" tika izveidota 2015.gadā pēc tam, kad iepriekšējās Igaunijas nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga.