Skandināvijas aviokompānija SAS lauzīs sadarbības līgumu ar Igaunijas valstij piederošo nacionālo aviokompāniju "Nordic Aviation Group", kas darbojas ar zīmoliem "Nordica" un "XFly", un tas nozīmē, ka turpmāk starp Tallinu un Stokholmu varētu būt divi reisi dienā līdzšinējo sešu vietā.
"2024.gada 25.septembrī SAS oficiāli informēja "Regional Jet" par nodomu lauzt lidmašīnu nomas ar apkalpi līgumus, saskaņā ar kuriem "Regional Jet" veic reisus minētajos maršrutos,'' ceturtdien paziņoja "Nordica", kas ir "Regional Jet" māteskompānija. SAS nolēmusi pārtraukt lidot Zviedrijas iekšzemes maršrutos no Stokholmas uz Sundsvallas-Timro, Ronnebī and Engelholmas lidostām.
Uzņēmumā informēja, ka līguma laušanas dēļ samazināsies arī SAS veikto reisu skaits starp Tallinas un Stokholmas Ārlandas lidostu. Sākotnējā informācija liecina, ka reisu biežums varētu sarukt par pusi, kā rezultātā reisu skaits darba dienās var samazināties no sešiem līdz diviem.
"Regional Jet" un tās māteskompānija "Nordic Aviation Group" izvērtē situāciju, lai meklētu jaunas iespējas savu lidmašīnu un apkalpes izmantošanai lidmašīnu pilna servisa nomas pakalpojumu jeb ACMI tirgū.
Igaunijas lidsabiedrības vadība plāno padomei un īpašniekam atjaunināto biznesa plānu iesniegt līdz 15.oktobrim.
"Nordica" uzsvēra, ka nav atteikusies no maršrutiem un vēlas turpināt sniegt pakalpojumus "atbilstoši tirgus apstākļiem, ja SAS izlems turpināt strādāt šajos maršrutos".
19.septembrī SAS un "Regional Jet" esot vienojusies par reisu grafiku, ko Igaunijas kompānija veiks novembrī.
SAS ir "Nordic Aviation Group" lielākais sadarbības partneris. Iepriekš aviācijas eksperti norādīja, ka, zaudējot līgumu ar SAS, "Nordica" var draudēt bankrots.
"Nordica" līdz jūnija beigām Uzņēmumu reģistrā bija jāiesniedz pagājušā gada finanšu pārskats, taču kompānija to joprojām nav izdarījusi. Neauditētais finanšu pārskats liecina, ka pērn "Nordica" zaudējumi bija ap 20 miljoniem eiro.
Šonedēļ uzņēmums paziņoja, ka no šā gada jūnija līdz augustam strādāja ar peļņu, un kopējā peļņa šajā periodā bija 2,91 miljons eiro. 2023.gadā uzņēmums šajā pašā periodā strādāja ar 5,27 miljonu eiro zaudējumiem. Pirms šā gada jūnija "Nordica" pēdējo reizi guva peļņu 2022.gada novembrī un trīs mēnešus pēc kārtas - no 2022.gada maija līdz jūlijam. Rentabilitāti sasniegt esot veicinājusi darbības pārveidošana ar mērķi pārvarēt problēmas, kuru dēļ iepriekš uzņēmumam radās grūtības, norādīja "Nordica".
Igaunijas valdība ir nolēmusi pārdot "Nordic Aviation Group", jo kompānija sniedz apakšuzņēmuma pakalpojumus un nav iemesla uzskatīt, ka tās sāks piedāvāt lidojumus no Tallinas, kas nozīmē, ka grupai nav stratēģiska mērķa Igaunijas valsts interesēs.
Īpašajā revīzijā, ko veica starptautiskā kompānija "EY", secināts, ka "Nordica" finansiālo grūtību galvenais iemesls ir sliktā pārvaldība.
"Nordic Aviation Group" tika izveidota 2015.gadā pēc tam, kad iepriekšējās Igaunijas nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga. Toreiz "Nordica" galvenie izvirzītie mērķi bija nodrošināt lidojumus no Tallinas, radīt konkurenci aviācijas tirgū un darboties komerciāli ilgtspējīgā veidā. Tomēr 2019.gadā grupa pārtrauca lidojumus no Tallinas, jo nespēja konkurēt ar citām aviokompānijām.
Šogad aprīlī valdība nolēma neturpināt sarunas ar diviem uzņēmumiem, kas iesniedza piedāvājumus iegādāties "Nordica", norādot uz trūkumiem piedāvājumos. Viens piedāvājums tika atzīts par finansiāli neatbilstošu un ietvēra pārdevējam nelabvēlīgus papildu nosacījumus, savukārt otrs piedāvājums ietvēra nepieņemamus nosacījumus un tajā nebija pietiekamas informācijas par darījumam paredzētā kapitāla izcelsmi.