Igaunijas valstij piederošā nacionālā aviokompānija "Nordic Aviation Group", kas darbojas ar zīmoliem "Nordica" un "XFly", pēdējo trīs mēnešu laikā spējusi sasniegt rentabilitātes stabilitāti, paziņoja kompānija.
Kopš pagājušā gada augusta "Nordic Aviation Group" ir koncentrējusies uz aviokompānijas darbības pārveidošanu, lai pārvarētu problēmas, kuru dēļ iepriekš uzņēmumam radās grūtības.
Uzņēmums koncentrējas aviokompānijas galveno darbības rādītāju uzlabošanai, jo īpaši lidojumu atcelšanas novēršanai, atcelto lidojumu skaita samazināšanai un lidojumu regularitātes uzlabošanai. Tās ir galvenās problēmas, kas izraisīja aviokompānijas finanšu grūtības un zaudējumus 2023.gadā.
Pagājušā gada jūnijā un jūlijā "Nordica" atcēla 480 lidojumus, un tās lidojumu regularitātes rādītājs bija 92,98%. Šogad tajā pašā periodā tika atcelti tikai 48 reisi un lidojumu regularitāte bija 99,18%, kas ir desmit reizes mazāk. Uzņēmuma lidojumu regularitāte, kas ir viens no svarīgākajiem rādītājiem aviosabiedrību nozarē, pēdējā laikā ir bijusi augstāka par nozares vidējo rādītāju - 99,4% jūlijā, 98,8% augustā un 99,2% septembrī.
Ievērojami uzlabojušies darbības rezultāti, tādēļ rentabla kļuvusi arī lidmašīnu pilna servisa nomas pakalpojumu jeb ACMI sniegšana.
No šā gada jūnija līdz augustam "Nordica" strādāja ar peļņu, un kopējā peļņa šajā periodā bija 2,91 miljons eiro. 2023.gadā uzņēmums šajā pašā periodā strādāja ar 5,27 miljonu eiro zaudējumiem. Pirms šā gada jūnija "Nordica" pēdējo reizi guva peļņu 2022.gada novembrī un trīs mēnešus pēc kārtas - no 2022.gada maija līdz jūlijam.
Arī pašreizējie septembra rādītāji apstiprina peļņas tendences turpināšanos, un pozitīvs neto rezultāts pašreizējā līmenī gaidāms arī oktobrī.
"Nordica" turpinās pildīt savas līgumsaistības, tostarp sniegt ACMI pakalpojumus Skandināvijas lidsabiedrībai SAS saskaņā ar pašreizējo līgumu. "Mēs novērojam pieaugošu pieprasījumu pēc ACMI pakalpojumiem Eiropā un citās pasaules daļās, tostarp esam saņēmuši vairākus pieprasījumus. Raugoties nākotnē, mēs esam labi sagatavoti, lai apmierinātu jauno potenciālo klientu vajadzības, jo mums ir plaša pieredze un pārbaudīts uzņēmējdarbības modelis šajā jomā," teica uzņēmums.
"Nordica" līdz jūnija beigām Uzņēmumu reģistrā bija jāiesniedz pagājušā gada finanšu pārskats, taču kompānija to joprojām nav izdarījusi. Neauditētais finanšu pārskats liecina, ka pērn "Nordica" zaudējumi bija ap 20 miljoniem eiro.
Igaunijas valdība ir nolēmusi pārdot "Nordic Aviation Group", jo kompānija sniedz apakšuzņēmuma pakalpojumus un nav iemesla uzskatīt, ka tās sāks piedāvāt lidojumus no Tallinas, kas nozīmē, ka grupai nav stratēģiska mērķa Igaunijas valsts interesēs.
Īpašajā revīzijā, ko pērn veica starptautiskā kompānija "EY", secināts, ka "Nordica" finansiālo grūtību galvenais iemesls ir sliktā pārvaldība.
"Nordic Aviation Group" tika izveidota 2015.gadā pēc tam, kad iepriekšējās Igaunijas nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga. Toreiz "Nordica" galvenie izvirzītie mērķi bija nodrošināt lidojumus no Tallinas, radīt konkurenci aviācijas tirgū un darboties komerciāli ilgtspējīgā veidā. Tomēr 2019.gadā grupa pārtrauca lidojumus no Tallinas, jo nespēja konkurēt ar citām aviokompānijām.
Šogad aprīlī valdība nolēma neturpināt sarunas ar diviem uzņēmumiem, kas iesniedza piedāvājumus iegādāties "Nordica", norādot uz trūkumiem piedāvājumos. Viens piedāvājums tika atzīts par finansiāli neatbilstošu un ietvēra pārdevējam nelabvēlīgus papildu nosacījumus, savukārt otrs piedāvājums ietvēra nepieņemamus nosacījumus un tajā nebija pietiekamas informācijas par darījumam paredzētā kapitāla izcelsmi.