Atšķirībā no Latvijas, Igaunijas mazumtirdzniecības līderis ir vietējā kooperatīvu sabiedrība Eesti Tarbijateühistute Keskühistu
«Mēs esam tirgus līderis Igaunijā. Esam tādi bijuši jau ilgu laiku un domāju, ka tādi būsim arī turpmāk,» apgalvo Jānuss Vihands (Jaanus Vihand), Eesti Tarbijateühistute Keskühistu (ETK) valdes priekšsēdētājs. ETK grupā ietilpst trīs zīmolu veikali – A ja O, Konsum un Maksimarket. Lielākais veikalu skaits ir reģionos, bet pamazām sabiedrība «izpleš spārnus» arī Tallinā.
ETK tirgus daļa ir aptuveni 20%. «Vērojot konkurenci, var sacīt, ka sasniegt lielāku tirgus daļu ir gandrīz neiespējami. Ja būtu iespējams, varētu nokļūt konkurenci uzraugošo institūciju redzeslokā. Iespējams, ar laiku zaudēsim vienu vai pusprocentu, kas ir dabiski, jo konkurenti būvē jaunus veikalus. Taču vēl vairākus gadus būsim tirgus līderi,» paredz J. Vihands.
2012. gada ETK apgrozījums bija 420,3 miljoni eiro. «Mūsu lielākais konkurents atpaliek par 50–70 miljoniem eiro, kas ir aptuveni divu mēnešu apgrozījums – tam jāstrādā 14 mēnešus, lai sasniegtu to pašu, ko mēs. Pērn apgrozījuma ziņā augām par 30 miljoniem eiro, konkurents – tikai par septiņiem,» teic J. Vihands. Arī šis gads esot iesācies veiksmīgi un pagaidām rit pēc plāna.
Šobrīd ETK tīklā ir 360 veikalu visā Igaunijā. Lielākā daļa no tiem atrodas reģionos. «Mums ir daži veikali arī galvaspilsētā. Tallinas specifika ir tā, ka pilsētā ir pa tirdzniecības vietai teju uz katra krustojuma un tiek atvērtas arvien jaunas. Mēs pat smejamies – veikali aug kā sēnes pēc lietus. Konkurence ir ļoti izteikta,» stāsta J. Vihands.
«Mūsu lielākā priekšrocība ir īpašnieku struktūra – esam kooperatīvs,» saka J. Vihands. Šī ir vienīgā mazumtirdzniecības organizācija Igaunijā, kas 100% pieder patērētājiem. Kooperatīvā ietilpst vietējās tirgotāju apvienības, kuras pieder privātpersonām – vietējiem cilvēkiem, kas vienlaikus ir lojāli veikalu klienti. Kopumā ETK ir 83 tūkstoši īpašnieku. «Pašmāju kooperatīva apvienības ļoti labi zina vietējo cilvēku vajadzības. Neviens – ne Rimi, ne Maxima, ne Selver – to nezina labāk par mums. Protams, svarīgas ir arī citas lietas – cik labs ir koncepts, cenu politika, cik agresīvs mārketings u.tml. Domāju, neviens nevar ar mums sacensties,» apgalvo J. Vihands.