#Ir dzirdēts, ka arī Lidl ienāks Igaunijā, un ir paredzams, ka tas ieviesīs korekcijas, tiek pieļauta konsolidācija.
Igaunijas tirgotāja Coop apgrozījums 2017. gadā sasniedzis 551 miljonu eiro, mērķis ir to audzēt līdz vienam miljardam eiro 2025. gadā; pērn kompānija iegādājās banku
«Mums ir vairāk veikalu nekā visiem konkurentiem kopā,» laikrakstam Dienas Bizness apgalvo Martins Mīdo (Martin Miido), AS Coop Eesti Keskühistu komunikācijas vadītājs. Coop ir teju 350 veikali visā Igaunijā, un tā tirgus daļa ir 22%. Coop, ko agrāk sauca par kooperatīvu sabiedrību Eesti Tarbijateühistute Keskühistu, pirmsākumi meklējami 1902. gadā Igaunijas pilsētā Antslā, kur 17 zemnieki sanāca kopā un nolēma, ka vēlas nopirkt darbarīkus, izslēdzot no spēles ārzemju dīleri, tā iegūstot ievērojami zemāku cenu. Viņi šādi turpināja, pērkot un pārdodot preces saviem biedriem, padarot pieejamas preces, kas iepriekš nebija nopērkamas. Pēc tam izveidojās vēl citi kooperatīvi, un 1917. gadā tika nodibināta kooperatīvu centrālā apvienība, kas saviem biedriem nodrošina dažādus pakalpojumus. Vēlāk dažādos laika periodos Igaunijā ir bijuši vairāki simti kooperatīvu, bet tagad to ir 19 un tie ir apvienojušies Coop. Kopumā veikalu ķēdei caur šiem kooperatīviem ir vairāk nekā 80 tūkstoši īpašnieku.
M. Mīdo norāda, ka konkurence mazumtirdzniecībā Igaunijā ir ļoti sīva; ir vairāki nopietni spēlētāji, lai gan parasti vienā mazā tirgū nav piecu lielu konkurentu. Ir dzirdēts, ka arī Lidl ienāks Igaunijā, un ir paredzams, ka tas ieviesīs korekcijas, tiek pieļauta konsolidācija. «Igaunijas ekonomika attīstās, tāpat pieaug arī cilvēku pirktspēja. Taču biznesu ietekmē arī nodokļu izmaiņas, piemēram, tagad igauņi alkoholu dodas pirkt uz Latviju. Vienlaikus daudzi latvieši brauc uz Igauniju pirkt gaļu, kafiju u.tml.,» saka M. Mīdo.
Pērn kompānija pabeidza vērienīgu investīciju projektu, uzbūvējot jaunu noliktavu, kurā ieguldīti 24 miljoni eiro. Tā esot lielākā ēka Igaunijā, tās platība ir 45 tūkstoši m2. Uz noliktavas jumta ir lielākā saules enerģijas paneļu sistēma Igaunijā, ar tās radīto enerģiju var nodrošināt 500 mājsaimniecības. «Izlēmām, ka saules enerģijas izmantošana būs lieliska investīcija, kas atspoguļosies peļņā. Cena un ieguvums bija līdzsvarots, tāpēc izlēmām to darīt,» saka M. Mīdo.
Līdz šim kompānija strādāja ar dažādiem zīmoliem – AjaO, Konsum, Maksimarket. Šobrīd notiek zīmola maiņa, un pusotra gada laikā plānots visus nosaukumus pārvērst par Coop.
Visu rakstu Tirgotājs un banka vienuviet lasiet 12. februāra laikrakstā Dienas Bizness.