Ir dzirdēti dažādi stāsti par to, cik ilgi uzņēmēji savu ideju ir briedinājuši. Ir gan tādi, kam viss noticis ļoti ātri, gan tādi, kas biznesa ideju auklējuši ilgāku laiku
«Tas, cik ilgā laikā realizēt savu ieceri, ir ļoti atkarīgs no konkrētās biznesa idejas – ir tādas, ko vajag realizēt tūlīt un tagad, jo ir vislabākie apstākļi, gan arī tādas, kur neko nevar nokavēt, t.s. mūžīgie biznesi. Taču es domāju – jo ātrāk, jo labāk,» saka dr. oec. Vita Zariņa, Biznesa augstskola Turība asociētā profesore un Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne.
«Droši vien vienas receptes nav,» saka Egija Martinsone, bērnu pārtikas zīmola Rūdolfs (SIA Lat Eko Food) īpašniece. Viņa uzskata, ka vispirms katram ir jāļauj tai nobriest un jāsaprot, ka ir pienācis īstais laiks idejas realizācijai. Jāņem vērā, ka vienmēr pastāv risks – kamēr pats ideju «marinēsi», kāds cits to var realizēt ātrāk, jo idejas «lido» gaisā.
Arī Ivita Krastiņa, gludināmā dēļa zīmola Gludināmais koks (SIA Wood & Textile Factory) valdes locekle, norāda, ka idejas virmo gaisā – pats neizdari, bet pēc laika noraugies, kā kāds cits tavu ideju veiksmīgi realizē. Tāpat varot gadīties «izdzīvot» ideju domās un pēc laika tā vairs nešķiet svarīga, var zust entuziasms. «Manuprāt, mazliet pagaidīt ir vērts, jo pirms idejas laišanas pasaulē tā jānotestē ja ne plašākā, tad vismaz draugu lokā. Ir jāsajūt īstais laiks, kad produkts vislabāk būtu laižams tirgū,» saka I. Krastiņa.
«Tolaik, kad sāku domāt par stilīgo foto somu ražošanu, šī ideja pasaules mērogā vēl bija pilnīgi jauna. Taču pēdējos divos gados ir dibināti uzņēmumi (lielākoties ASV un Austrālijā), kuri arī piedāvā līdzīgu produktu. «Marinējot» savu ideju, jauns uzņēmējs riskē un var zaudēt iespēju būt pirmajam vai vismaz starp pirmajiem,» norāda Irina Kuzmina, Pompidoo radītāja.
«Protams, pirms sākt realizēt jaunu biznesa projektu, jāveic tirgus izpēte, investīciju un izmaksu plānošana utt., taču ir ļoti daudz aspektu, kurus var uzzināt, tikai pašam sākot uzņēmējdarbību. Pirms radīju modes zīmolu Narciss, izlasīju desmitiem grāmatu par modes biznesu, aprunājos ar vairākiem industrijas pārstāvjiem Latvijā un ārzemēs, apmeklēju lekcijas par modes mārketingu Londonā, apmeklēju profesionālās izstādes utt.,» stāsta Alise Trautmane, modes nama Narciss dibinātāja. Viens ir teorētiskās zināšanas, bet otrs – realitāte. Tāpat jāņem vērā, ka tas, kas vienā gadījumā ir bijis veiksmīgs un pārtapis no biznesa idejas pelnošā uzņēmumā, jau citā laikā un vietā var nedarboties.