airBaltic finansiālo veiksmi stiprināšot desmit jaunu Bombardier CS300 lidmašīnu iegāde 2015. gadā, tomēr eksperti ir skeptiski par jauno Bombardier modeli.
airBaltic izpilddirektors Martins Gauss pasaules vadošajā ceļojumu un tirdzniecības šovā ITB Berlin norādījis, ka pēc zemā punkta pārvarēšanas Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic pamazām atgriežoties pie peļņas, kas 2014. gadā sasniegs 8 miljonus dolāru. Kā DB jau rakstīja, 2011. gadu airBaltic noslēdza ar 83 milj. Ls zaudējumiem, bet 2012. gadā kompānijas zaudējumi varētu būt ap 30 milj. Ls. M. Gauss ir arī optimistisks, ka pēc pērnā gada pasažieru skaita krituma vairāk nekā 7% apmērā, pasažieru skaits atkal pakāpeniski pieaugšot un 2016. gadā pat pirmo reizi pārsniegs 4 miljonus. Pērn airBaltic bija nedaudz vairāk kā 3 miljoni pasažieru un 2013. gada janvāris atkal uzrādīja vairāk nekā 8% pasažieru kritumu pret 2012. gada janvāri. Tomēr tas netraucēšot airBaltic veikt šogad plānoto flotes papildināšanu ar četriem jauniem Bombardier Q 400 lidaparātiem, bet 2015. gadā saņemt pirmo no desmit pasūtītajiem Bombardier CS300 lidmašīnām, ar kurām pakāpeniski plānots aizstāt Boeing 737, šovā norādījis M. Gauss.
Pagājušās nedēļas beigās, kad Bombardier pirmo reizi publiski demonstrēja savu CS300 jauno modeli ar 160 sēdvietām, airBaltic iekļuva vairāku pasaules aviācijas izdevumu ziņu virsrakstos kā pirmais klients, kas pasūtījis desmit «ekstra ietilpības» jaunās Bombardier lidmašīnas, kuru kataloga cena pārsniedz 700 miljonus ASV dolāru. Par šo lidmašīnu finansēšanas iespējām no airBaltic īstas skaidrības joprojām nav, izskanējušas runas par iespējamu Kanādas eksporta aģentūras iesaisti šajā darījumā. Tomēr vēl vairāk kritikas no aviācijas ekspertiem jau agrāk izpelnījies fakts, ka šīs markas Bombardier lidmašīnas vēl nekur nelido. Ir pārcelts arī pirmā izmēģinājuma lidojuma laiks no pērnā gada beigām uz šī gada vasaru, kas rada risku, ka airBaltic ar jaunajām lidmašīnām var piedzīvot vairākas tehnoloģiskas ķibeles, tā saucamās «bērnu slimības», kas tik īsā laikā vēl nebūs izķertas.
«Bombardier līdz šim ir ražojis tikai reģionālajiem lidojumiem piemērotas lidmašīnas – līdz 100 sēdvietām. Pieaugošā konkurence no Japānas, Ķīnas un Krievijas lidmašīnu ražotājiem bija iemesls tam, ka Bombardier ar savu jauno CSerie ar 160 vietu lidmašīnu ielaužas Airbus un Boeing segmentā, kurā kanādiešiem līdz šim vēl nav nekādas pieredzes. Tā kā arī pirmais izmēģinājuma lidojums ir pārcelts, jārēķinās, ka arī pirmās piegādes aizkavēsies. Pirmā šī lidmašīnas tipa pasūtītāja ir Deutsche Lufthansa. Līdz ar to domāju, ka airBaltic savu pirmo CS300 2015. gadā, visticamāk, nesaņems,» uzskata aviācijas eksperts Olivers Šlēgls. Viņaprāt, papildu risku Bombardier rada arī tas, ka arī konkurenti Airbus ar savu A320 neo un Boeing ar B737 Max tuvākajos gados ienāks tirgū. «Šo lidmašīnu priekšrocība būs būtiski zemāks degvielas patēriņš. Tieši degvielas patēriņa samazinājums līdz šim ir kalpojis par galveno pārdošanas argumentu Bombardier. Līdz ar to iespējams, ka airBaltic nodrošināt ilgtermiņa peļņu būs sarežģītāk, nekā aviokompānijas vadība to pašlaik prognozē,» saka O. Šlēgls.