Tirgus izpētes un eksporta konsultāciju uzņēmums "Gateway & Partners" eksporta partneru piesaistes jomā ir īstenojis projektus vairāk nekā 40 valstīs, kopumā saviem klientiem noorganizējot 1785 tikšanās.
"Lai to paveiktu veicām vairāk nekā 65 tūkstošus zvanu," biznesa portālam db.lv norāda Mārtiņš Tiknuss, "Gateway & Partners" (SIA "GatewayBaltic") partneris.
Pērn uzņēmums nosvinēja 15 gadu jubileju un, pēc viņa teiktā, kopumā gads aizvadīts godam un abos galvenajos uzņēmuma darbības virzienos – gan eksporta partneru piesaistē, gan tirgus izpētes jomā – sasniegtas jaunas virsotnes.
2019. gadā kompānija veica 21 grupu projektu. No individuālām vizītēm, kad ražotāji dodas uz kādu tos interesējošu valsti un tiekas pie potenciālajiem klientiem, grupu tikšanās atšķiras ar to, ka vienlaicīgi uz konkrēto valsti brauc astoņi līdz 20 uzņēmumi un tikšanās tiek organizētas vienā vietā, katram dalībniekam piešķirot galdu, pie kura notiek tikšanās ar potenciālajiem partneriem, kurus "Gateway & Partners" uzdevums ir ieinteresēt apmeklēt šo pasākumu. Skaitliski lielākais šāda veida pasākums pērn bija, kad uzņēmums noorganizēja 22 pārtikas industrijas ukraiņu kompāniju vizīti Gruzijā, kur vienā dienā notika vairāk nekā 400 tikšanās.
"Lepojamies ar projektiem valstīs, kurās iepriekš nebijām strādājuši – Bosnijā un Hercegovinā, Maķedonijā, Serbijā. Esam pārbaudījuši praksē un skaidri zinām, ka šos virzienus pilnvērtīgi varam piedāvāt mūsu klientiem. Tāpat lepojamies ar projektiem, ko esam sekmīgi veikuši Ķīnā – organizējot klientu piesaistes uzņēmējiem no Latvijas, Moldovas un Zviedrijas," stāsta M. Tiknuss.
Šobrīd uzņēmumam ir franšīzes četrās valstīs – Moldovā, Rumānijā, Bulgārijā un Gruzijā. "Gateway & Partners" ir strādājis, lai pietuvotos darbības attīstīšanai Ukrainā, kā arī veicis aktivitātes Serbijā, Maķedonijā un vēl pāris jaunos virzienos, lai paplašinātos nākamajos gados.
"Pērnā gada pozitīvais pārsteigums bija beidzot pieredzēt augļus no divu gadu periodā ieguldītā darba, lai sāktu "Gateway" eksportu uz Ukrainu. 2019. gada laikā esam veikuši pirmos piecus projektus sadarbībā ar Ukrainas Eksporta attīstības aģentūru," atklāj M. Tiknuss.
Tirgus izpētē "Gateway & Partners" pērn sevi pierādīja ne vien komercpētījumu jomā, bet arī politikas veidošanā. Moldovā uzņēmums veica pētījumu Moldovas ārlietu ministrijai par to, kur būtu jēgpilni izvietot šīs valsts ekonomiskos atašejus, Latvijā sadarbībā ar Ekonomikas ministriju "Gateway & Partners" veica pētījumu par jaunuzņēmumu vidi un tās izaicinājumiem, bet Zviedrijā no ielām salasīja desmit tūkstošus izlietotu cigarešu paciņu, lai nodotu tās tālākai izmeklēšanai un analīzei par to izcelsmi.
"Esam savu pieredzi krietni paplašinājuši ar vides un aprites ekonomikas tematiku, jo īpaši ar atkritumu apsaimniekošanas jomu saistītām lietām. Esam veikuši pētījumu par depozīta sistēmas lietderību, par to, ko darīt ar nolietotām auto riepām, kā arī zaļo publisko iepirkumu analīzi un ieteikumiem, kā to uzlabot," stāsta M. Tiknuss.
2019. gadā uzņēmuma galvenais izaicinājums bija kompensēt Latvijas tirgus pieprasījuma kritumu pēc eksporta konsultāciju pakalpojumiem saistībā ar to, ka komersantiem netiek sniegts atbalsts ES līdzfinsnsējuma formā eksporta aktivitāšu veicināšanai. To ir izdevies kompensēt ar projektiem ārpus Baltijas. 2019. gada apgrozījums provizoriski ir tuvu 1,2 miljoniem eiro un 52% no tā veido aktivitātes ārpus Baltijas – Moldovā, Somijā, Ukrainā, Turcijā, Gruzijā un Vācijā. 23% apgrozījuma veido darbs Latvijā, 13% Lietuvā un 12% Igaunijā.
"Gateway & Partners" ir iesaistījies un kopā ar citiem Latvijas eksportētājiem nodibinājis Latvijas Eksportētāju asociāciju "The Red Jackets", kuras pamata mērķis ir pārstāvēt eksportētāju viedokli un turpināt strādāt ar jautājumiem, kas nepieciešami eksportētājiem izglītības, valsts tēla un līdzfinansējuma jomā. M. Tiknuss ir ievēlēts par pirmo šīs asociācijas valdes priekšsēdētāju.
2019. gadā "Gateway & Partners" sāka sadarbību ar RTU Rīgas Biznesa skolu par 3. kursa bakalaura studiju priekšmeta "Starptautiskais bizness" pasniegšanu. Tas ir viens no bakalaura kursa priekšmetiem, kura ietvaros tiek savienota teorija ar uzņēmuma praksē piedzīvoto starptautisku tirgu apgūšanā.
"Kursu esam izveidojuši, par pamatu ņemot mūsu ilgu gadu gaitā izstrādāto "Eksporta akadēmijas" kursu, kas nozīmē, ka viss tiek skatīts caur Latvijas uzņēmēja perspektīvu, attiecīgi metodes un mācības ir sasaistāmas ar Latvijā pieejamiem uzņēmēju budžetiem un reālo praksi eksporta pasaulē," stāsta M. Tiknuss.