AS Rīgas farmaceitiskā fabrika (RFF) iegulda ražošanas līniju modernizēšanā, jaunu produktu izstrādē un zīmola pārveidošanā
Dažādas tinktūras, piemēram, sirds un kuņģa pilieni, kā arī korvalols ir paši populārākie un joprojām visvairāk realizētie RFF produkti. Uzņēmums ražo zāles un uztura bagātinātājus, kas ir iegūti no ārstniecības augu drogām, tējas un produktus, kuru sastāvā ir kādas aktīvās vielas. Korvalols ir vienīgas RFF ražotais recepšu medikaments. Tā sastāvā ir fenobarbitāls, tādēļ kopš 2008. gada, lai to iegādātos aptiekās, ir nepieciešama ārsta izrakstīta recepte. Korvalols veido krietnu daļu no uzņēmuma apgrozījuma. Pērn RFF saražoja 36,2 tūkst. kilogramu dažādu augu ekstraktu un tinktūru, no kā tika izgatavoti 757,4 tūkst. dažādu produktu. Ieguldot Dr. Pakalns zīmola pārveidošanā, ar kuru tiek realizēta liela daļa RFF produkcijas, uzņēmums cenšas piesaistīt gados jaunāku mērķa auditoriju.
RFF darbību sāka 1957. gadā, kopš 1963. gada tā atrodas Rīgā, Ozolu ielā, blakus Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcai. Uzņēmums tika privatizēts 1991. gadā. 2018. gads fabrikai bija pārmaiņu gads, jo mainījās gan tās vadība, gan attīstības stratēģija. Pērn uzņēmums aktīvi strādāja tirgus izpētē un jaunu produktu attīstībā, šogad plānots sākt vairāk nekā desmit jaunu produktu ražošanu. Trīs no tiem ir tapuši sadarbībā ar Eiropas Savienības atbalsta programmu Farmācijas, biomedicīnas un medicīnas tehnoloģiju Kompetences centrā. Piedaloties šajā programmā un piesaistot ES finansējumu aptuveni 100 tūkst. eiro apjomā, RFF ir izstrādājusi produktus cietajās zāļu formās un tādējādi vēlas palielināt savu konkurētspēju gan vietējā, gan eksporta tirgū, stāsta RFF valdes priekšsēdētāja Diāna Stepiņa-Gauja, kura šo amatu ieņem kopš 2018. gada. Viņa ir arī SIA Jonnex–Farma, kas ir viens no Repharm grupas uzņēmumiem, valdes priekšsēdētāja. RFF galvenokārt fokusējas uz dabiskiem produktiem, kas iegūti no augu drogām. Uzņēmuma portfelī ir vairāk nekā simts dažādu produktu, piektā daļa no tiem ir tējas. Produkti tiek realizēti, izmantojot RFF un Dr. Pakalna zīmolus.
Aptuveni 10% produkcijas RFF eksportē. Galvenie eksporta tirgi ir Baltijas valstis, Kazahstāna un Gruzija. Nesen apgūta arī Azerbaidžāna un Grieķija, kā arī Jemena, Kipra un Vjetnama. D. Stepiņa-Gauja prognozē, ka šogad fabrikas eksports varētu sasniegt 15%. Viņa stāsta, ka tikko uzņēmums ir atgriezies no starptautiskās izstādes Vita Food, kas notika Ženēvā, kur ir izdevies iegūt jaunus potenciālos klientus. «Eksporta ziņā uzņēmumam šis varētu būt izrāviena gads,» pauž RFF vadītāja. Visvairāk eksportēti tiek zīmola Dr. Pakalns sīrupi, kakla spreji, uztura bagātinātāji un līdzekļi miega traucējumu novēršanai. «Konkurenci visi ražotāji uztver veselīgi. Attīstām savus produktus, padarām tos labākus gan receptūras ziņā, gan vizuālajā noformējumā, kas bija novecojis. Ja vēlamies uzrāvienu biznesā, arī vizuālas pārmaiņas ir nepieciešamas. Gandarī tas, ka arī nozarē ir pamanīts, ka RFF ir mainījusies,» atzīst D. Stepiņa-Gauja.
Notiek ne tikai ārējas pārmaiņas, bet ir sākta arī ražošanas līniju un ēku fasāžu modernizācija. «Brīžam jūtam, ka mums pietrūkst kapacitātes, īpaši eksportam. Tāpēc nozīmīgas investīcijas ieguldām ražošanas līnijās, tās ir nozīmīgas investīcijas vairāku simtu tūkstošu eiro apmērā,» stāsta uzņēmuma vadītāja, informējot, ka pēdējās būtiskās investīcijas fabrikā veiktas pirms vairāk nekā desmit gadiem.
Visu rakstu lasiet 23. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!