Zīmols "TRIK'design", 3D drukā ražojot dažādus priekšmetus sadzīvei, mācību procesam, izklaidei un dizainam, izmanto bioloģisku plastmasu, kas tiek ražota no augu valsts produktiem, piemēram, kukurūzas cietes vai cukurbietēm.
Ideja radusies pirms sešiem gadiem, kad zīmola "TRIK'design" radītājas Ilzes Fricsones dzīvesbiedrs Kristaps Polītis devās studēt uz Eindhovenas Dizaina akadēmiju Nīderlandē. Gadu vēlāk arī viņa nolēma pamest Latviju un devās pie drauga. "Pēdējā kursā diplomdarba izstrādei viņš nolēma par labu projektam, kurā bija nepieciešamas zināšanas par 3D druku un 3D modelēšanu. Tā kā tolaik bijām jau vecāki, tad diplomdarbs bija tendēts uz bērnu attīstību. Tā nosaukums bija "PRINTSTRUMENT" un tas bija 3D printēts pūšamais mūzikas instruments, ar kura palīdzību bērns rotaļas veidā var izprast skaņas veidošanās pamatprincipus, kas savukārt bērnos stimulē zinātkāri par tālāku mūzikas apguvi. Šis projekts guva lielu atzinību un interesi. Pāris mēnešos tas bija rezonējis visā pasaulē, jo publikācijas bijā kā Krievijā, tā Ķīnā," atceras I.Fricsone.
Tas bija brīdis, kad abi saprata šīs idejas potenciālu. Kristaps sāka padziļināti interesēties par 3D drukas tehnoloģiju - ko tā ietver, kāpēc vispār radusies, kāds ir tās mērķis un ko ar to var radīt.
Pēc augstskolas pabeigšanas abi atgriezās Latvijā un sāka prātot, ko darīt turpmāk. Kristaps vēlējās turpināt darboties ar 3D druku, bet Ilze vēlējās izmēģināt sen loloto sapni par uzņēmuma dibināšanu. "Tā kā 3D drukas iekārta un dators jau bija iegādāti augstskolas gados, tad no šī plāna - pamēģināt veiksmi uzņēmējdarbībā - mūs nekas neatturēja. Turklāt šī darbība mums ļautu brīvi plānot laiku, ko pavadīt kopā ar bērniem, kas viņu pirmajos dzīves gados ir īpaši svarīgi," stāsta I.Fricsone.
2018. gada aprīlī tika izveidots zīmols "TRIK’design". Uzņēmums ražo dažādus sadzīvei, mācību procesam, izklaidei un dizainam nepieciešamus produktus. To pasūtījums ir sezonāli atšķirīgs, tomēr vislielākais pieprasījums ir tieši pēc attīstošiem produktiem bērniem un interjera dizaina priekšmetiem.
"Pārsvarā mūsu produktus izvēlas klients, kurš meklē kaut ko ikdienai vai svētkiem ar pievienoto vērtību. Šim patērētājam nepieciešams, kas oriģinālāks par masveida ražojumu. Mūsu mērķis ir parādīt, ka šādi ražots produkts var būt pieejams ikvienam - gan pēc cenas, gan vajadzības," stāsta I.Fricsone.
"TRIK'design" produktu izveidei izmanto bioloģisku plastmasu, kas tiek ražota no augu valsts produktiem, piemēram, kukurūzas cietes vai cukurbietēm. Pēc I.Fricsone stāstītā tā sadalās krietni ātrāk par plastmasu, kura ražota no naftas produktiem, tomēr pietiekami ilgi, lai kalpotu viena cilvēka mūžam. "Šī plastmasa savā sadalīšanās procesā izdala tikpat CO2 izmešus, cik izdalītu izmesta kukurūza, tāpēc tā dabai ir salīdzinoši nekaitīgāka. Uzskatu ka 21. gadsimtā šādas īpašības produkta materiālam ir ļoti liela vērtība," komentē I.Fricsone.
Uzņēmēja teic, ka šo nepilnu divu gadu laikā zīmols strauji attīstījies. "Ja sākotnēji mūsu ieguldītās investīcijas bija viens printeris un dators, tad tagad jau esam nodrošinājušies ar pieciem printeriem un diviem datoriem. Strādāt ir nesalīdzināmi ērtāk - kamēr Kristaps modelē ko jaunu, tikmēr es no otra datora jau komunicēju ar klientiem, tāpēc darbs rit raitāk un klienti priecīgāki," komentē I.Fricsone.
Viņasprāt, ne mazāk svarīgi ir iegūtie sadarbības partneri. No pašnodarbinātā statusa un dažiem desmitiem klientu, uzņēmums pārgājis uz SIA statusu un dažiem simtiem klientu, no kuriem daudzi kļuvuši par patstāvīgajiem. Uzņēmuma radītie produkti pieejami veikalos Kuldīgā, Liepājā un Rīgā.
"Šobrīd tiek testēts arī "Etsy", lai gan tur konkurence 3D drukātām lietām ir liela, tomēr vēlamies sevi pierādīt arī ārzemju tirgum. Tas mums dod azartu domāt aizvien jaunas un oriģinālas preces, kas konkurentiem vēl nav ienākušas prātā. Nākotnes plāni arī, protams, jau apcerēti, bet tos pagaidām paturēsim pie sevis. Vienu gan varam teikt, ka mērķis ir attīstīties tik tālu, lai mēs varētu sniegt cilvēkiem labi atalgotu darbu," pauž uzņēmēja.