Tuvākā gada laikā energouzņēmums Enefit savus pakalpojumus plāno piedāvāt arī Latvijas mājsaimniecībām, pašlaik ir aizsākts darbs pie piedāvājuma izstrādes, kas tiks balstīts Skandināvijas tirgus pieredzē, intervijā laikrakstam Dienas Bizness saka Enefit valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers.
Fragments no intervijas
Kopš elektroenerģijas tirgus atvēršanas Latvijā pagājuši desmit gadi, kopš gāzes tirgus atvēršanas - nepilns gads. Kā vērtējat šo tirgu attīstību?
Tiek uzskatīts, ka elektroenerģijas tirgus attīstības ziņā ir vismaz piecus gadus priekšā dabasgāzes tirgum. Es dabasgāzes tirgu gan vērtēju salīdzinoši optimistiski, jo bijušā monopolista veikums, īsā laikā veiksmīgi nodalot tirdzniecības un sadales operatora funkcijas, ir vērtējams ļoti pozitīvi. Elektroenerģijas tirgū pagāja gadi, līdz elektroenerģijas tirgus bijušais monopolists tik skaidri nodalīja šīs funkcijas.
Vai tas nozīmē, ka gāzes tirgus attīstības ziņā nākotnē varētu aizsteigties priekšā elektroenerģijas tirgum?
Es domāju, ka gāzes tirgus savā attīstībā elektroenerģijas tirgu noķers salīdzinoši ātri. Šobrīd gan vēl ir jāpieņem lēmums par to, kā veidot mājsaimniecību tirgu, bet es esmu optimistiski noskaņots. Uzskatu, ka nākotnē no dabasgāzes tirgus var sagaidīt arī daudz aktīvāku konkurenci, jo mums ir trīs valstu bijušie monopolisti, kam ir līgumattiecības ar Krievijas enerģētikas uzņēmumu Gazprom, kā arī vairāki dabasgāzes importētāji Lietuvā, kas ilgstoši nodarbojas ar dabasgāzes importu no Krievijas. Tāpat ir elektroenerģijas sektora uzņēmumi, kas ir pieredzējuši un zina, kā tirgoties ar energoresursiem.
Cik procentus no tirgus pērn Enefit apkalpoja?
Dabasgāzes tirgū sešu mēnešu griezumā juridisko klientu segmentā Enefit pārdeva 10,3% no kopējā uzņēmumu patēriņa, bet elektroenerģijas tirgū - 20%.
Vai paredzat, ka nākotnē konkurence šajos tirgos varētu saasināties un pašreizējie tirgus līderi, Latvenergo un Latvijas Gāze, zaudēt savas līderpozīcijas?
Enerģijas tirgū iegūt un pazaudēt tirgus daļas nav liela māksla. Lai palielinātu savu tirgus daļu, ir nepieciešams pietiekoši daudz apgrozāmo līdzekļu un vēlme uzņemties salīdzinoši lielus finanšu riskus, lai garantētu klientam zemāku cenu nekā piedāvā pārējie tirgus spēlētāji. Izslēgt to, ka Latvijā sāks darboties viens vai divi agresīvi tirgotāji, kas ir gatavi šos riskus uzņemties, mēs nevaram. Lietuvā bijušais monopolists biznesa klientu segmentā atsevišķos gados nav bijis tirgus līderis, tas nozīmē, ka tepat kaimiņos, lielākajiem klientiem tiekot pie atraktīviem īstermiņa līgumiem, šādas situācijas jau ir pieredzētas. Jāsaka, ka lielo patērētāju segmentā tirgotāju uzcenojums gan ir relatīvi ļoti zems, tāpēc Enefit fokusējas darbam ar vidējiem un maziem biznesa klientiem.
Visu rakstu Raugās mājsaimniecību virzienā lasiet trešdienas, 7.marta laikrakstā Dienas Bizness!