Rīgā jauno sezonu atsākuši koplietošanas skrejriteņu nomas uzņēmumi, tirgum pievienojies jauns dalībnieks "Scoot911".
"Covid 19" radītās ārkārtas situācijas un ierobežojumu dēļ, kā arī reaģējot uz Eiropas Komisijas rekomendācijām mazāk izmantot sabiedrisko transportu, ievērot distanci un braukt ar alternatīviem transportlīdzekļiem (velosipēdiem, elektriskajiem skrejriteņiem), sezonu nolemts uzsākt pēc iespējas ātrāk.
"Jau no 1. aprīļa ielās "palaidām" vairāk nekā 200 skrejriteņus. Brauciens ar tiem ir ne tikai ātrāks un lētāks, salīdzinot ar braucienu ar automašīnu, bet arī drošāks, salīdzinot ar sabiedrisko transportu," saka Ričards Šukis, koplietošanas uzņēmuma "Scoot911" vadītājs.
"Scoot911" preču zīmi pārvalda "RSInvestment Group OU", kas darbību veic Eiropā, ASV un Tuvajos Austrumos. "Scoot911" skrejriteņi ir ražoti speciāli dalīšanās pakalpojuma vajadzībām: ar lielākiem riteņiem, platāku platformu, īpaša dizaina (tumšajā diennakts laikā atstaro gaismu), ar iespēju bez uzlādes nobraukt 65 km attālumu.
R.Šukis norāda, ka skrejriteņi tiek dezinficēti vismaz divas reizes dienā, kad tie tiek transportēti, novietoti ielās un tīrīti. Tāpat viņš aicina lietotājus ievērot higiēnas ieteikumus – nomazgāt un dezinficēt rokas pēc pieskaršanās dažādām virsmām.
Skrejriteņus var izmantot ar "Scoot911" mobilās lietotnes palīdzību visā Rīgas pilsētas teritorijā, taču sākt un pabeigt braucienu var tikai Rīgas centrālajā daļā – šī teritorija norādīta lietotnē. Tuvākajā laikā arī paņemšanas/novietošanas zonas Rīgā plānots paplašināt, norāda uzņēmuma vadītājs.
Konkurence aug, pieprasījums mazinās
Uzņēmuma "Atom Mobility", kas pirmais Rīgā sāka piedāvāt koplietošanas elektroskrejriteņus, vadītājs Artūrs Burņins norāda, ka pēc uzņēmuma datiem šogad Rīgā darbosies vismaz 11 dažādas koplietošanas paltformas (skūteri, velo, auto). Vai klientu pietiks visiem, esot grūti pateikt, jo, saistībā ar koronvīrusa izplatību, pieprasījums esot zemāks nekā 2019.gada aprīlī.
Uzņēmums šogad uzsāka sezonas darbu kā plānots, lai turpinātu atbalstīt tos, kuri nevar strādāt no mājam, stāsta A.Burņins. "Publiskais transports ir riskants, līdz ar to skūteri ir laba alternatīva," norāda vadītājs. Tāpat uzņēmums ir apņēmies dāvināt bezmaksas braucienus medicīnas darbiniekiem, lai atbalstītu viņus šajā grūtajā laikā.
Tomēr vadītājs norāda - ja Latvijā pieprasījums ir sarucis tikai nedaudz, tad citviet, kur darbojās "Atom" koplietošanas platdorma, tas ir apstājies pavisam. "Zviedrijā, Latvijā un Vācijā pieprasījums ir samazinājies, bet joprojām braucieni notiek. Savukārt Itālijā, Spānijā, Grieķijā, Lietuvā, Gruzijā un Saūda Arābijā daudzi spēlētāji atlika sezonas uzsākšanu vai apturēja darbību," stāsta A.Burņins.
Arī "Atom" vadītājs teic, ka skūteri tiekot rūpīgi dezinficēti katru dienu, lietotājiem ieteikts dezinficēt rokas pirms un pēc katra brauciena. "No drošības viedokļa skūteri ir daudz drošāki par taksometru, koplietošanas auto, publisko transportu vai pat koplietošanas velosipēdiem, jo klients pieskaras tikai stūrei, blakus nav citu cilvēku, nav arī sēdekļa," pamato A. Burņins.
Pakalpojumus sniegs ārpus Rīgas
"Bolt" reģionālais vadītājs Latvijā Kārlis Ķezberis skaidro, ka, atsaucoties lielajam pieprasījumam pērn, šogad uzņēmums Latvijā plāno attīstību, palielinot koplietošanas skūteru skaitu Rīgā un piedāvājot pakalpojumu arī citās Latvijas pilsētās.
Uzņēmums jauno sezonu vēl nav uzsācis, bet plāno to darīt drīzumā. "Covid-19 ir ietekmējis arī mūsu piegādes ķēdi, bet ceram, ka lietotāju rīcībā skūteri nonāks tuvākajā laikā," norāda K.Ķerzberis. Jautāts par konkurentu skaita pieaugumu, viņš teic, ka Latvijā tirgus ir pietiekami plašs, lai tajā varētu darboties vairāki spēlētāji.
"Ārkārtas situācija ir ietekmējusi visas industrijas un koplietošanas bizness nav izņēmums. Lai gan visi ir aicināti palikt mājās, mēs saprotam, ka cilvēkiem joprojām rodas nepieciešamība pārvietoties. Arī mēs piedzīvojam dažādas izmaiņas darbībā, bet turpinām strādāt un pielāgojam pakalpojumus," stāsta vadītājs.
Tirgos, kur "Bolt" skūteru pakalpojums jau ir aktīvs, notiek regulāri dezinfekcijas pasākumi, kurus plānots turpināt arī Latvijā. Lietotnē tiks publicēti arī ieteikumi klientiem par drošu pārvietošanos, tai skaitā cimdu izmantošanu brauciena laikā un regulāru roku dezinfekciju, viņš paskaidro.
Iepriekšējā sezonā koplietošanas elektroskūteru nomas pakalpojumu Latvijā kopumā sniedza pieci uzņemumi - “Atom”, “Fiqsy”, “Bolt”, “CityBee” un “Kong Mobility”.