Tā kā pandēmijas laikā individuālais elektrotransports ir labs risinājums sociālās distances ievērošanai, šī pārvietošanās veida entuziasti Pāvels Brečs un Pāvels Udodovs nolēma uzsākt elektrisko skrejriteņu un vienriteņa skūteru jeb monoriteņu biznesu. Aprīlī Kr. Barona ielā durvis vēra elektroriteņu veikals – klubs "Viensrats.lv".
Ņemot vērā, ka cilvēki cenšas izvairīties no braukšanas sabiedriskajā transportā, izvēloties drošākus pārvietošanās veidus, jau pirmajā darbības mēnesī pārdoti aptuveni 40 elektriskie braucamrīki – vairāk nekā 20 skrejriteņi un teju 20 monoriteņi, stāsta SIA "Viensrats.lv" līdzīpašnieks P. Brečs. Tāpat veikals piedāvā ilgtermiņa elektroriteņu nomu un braukšanas apmācības.
"Veikalu izveidoju kopā ar P. Udodovu, kurš ir profesionāls futbola treneris, strādājis par pasniedzēju Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā, bet tagad viņam ir savs futbola klubs "Varonis". Tiklīdz viņš izmēģināja elektrisko monoriteni, viņam tas tā iepatikās, ka man nevajadzēja viņu ilgi aicināt pievienoties šim projektam," stāsta P. Brečs.
Viņš pats Lielbritānijā ir ieguvis augstāko izglītību mārketingā, līdz 2008. gada krīzei strādājis auto pārdošanas un servisa uzņēmumā, vēlāk kopā ar draugiem izveidojis bērnu klubu "Happy Hippo". Tā kā šo jomu būtiski ir skārusi Covid-19 vīrusa izraisītā krīze un uzņēmums nav saņēmis nekādu finansiālu atbalstu, P. Brečs pielika visas pūles veikala "Viensrats.lv" izveidošanā.
Viņš tic elektrotransporta nākotnei, īpaši tajās Latvijas pilsētās, kurās ir attīstīta velosipēdu un elektrotransporta infrastruktūra.
"Tā kā monoriteņu lietotāji ir ļoti draudzīgi, mēs veikalu atvērām kā klubu, uz kuru cilvēki var nākt ne tikai kaut ko nopirkt vai remontēt, bet tāpat vien - padzert tēju, parunāties, satikt jaunus draugus, apmainīties ar biznesa kontaktiem," klāsta uzņēmējs. Viņš atzīst, ka Kr. Barona iela ir ideāla vieta elektrotransporta un velosipēdu veikaliem, jo braukšanas ātrums ir ierobežots ar 30 km stundā, ir apzīmēta velosipēdistu josla, kā arī netālu ir liels sporta laukums. P. Brečs neslēpj, ka labu tirdzniecības vietu veikalam Kr. Barona ielā viņš ir meklējis gandrīz pusgadu.
Elektriskie monoriteņi ir populāri daudzās pasaules valstīs - Francijā, ASV, Krievijā, Dienvidkorejā un Ķīnā. "Francijā ir ļoti attīstīta vienriteņa skūteru kultūra. Kāds šī pārvietošanās veida entuziasts no Parīzes pat gribēja apceļot pasauli ar elektrisko monoriteni. Viņš bija ciemos pie mums Rīgā, mēs arī viņam palīdzējām ar ekipējumu, padomiem un kontaktiem Krievijā, uz kuru viņš turpināja savu ceļojumu. Šis francūzis ar monoriteni nobrauca vairāk nekā 18 tūkstošus kilometru, aizbrauca līdz Dienvidkorejai, bet tur viņu skāra pandēmija, un viņam bija jāatgriežas Francijā," stāsta P. Brečs.
Lielākie elektrisko monoriteņu ražotāji pasaulē ir kompānijas "Kingsong", "Inmotion" un "Gotway". Šie braucamie atšķiras pēc riepu izmēra, kas ir 14, 16 vai 18 collas, kā arī cenas, kas var sasniegt pat vairākus tūkstošus eiro. Mazākiem spēkratiem ir mazāks svars un ar tiem ir vieglāk manevrēt, bet jo monoritenis ir lielāks, jo stabilāk tas brauc, tam tam ir lielāka baterija un jaudīgāks motors. Ir monoriteņi, kuri ar vienu uzlādi var nobraukt līdz pat 150 kilometriem. Jaudīgākie vienriteņa skūteri var braukt kalnā arī 40 grādu leņķī. P. Brečs ar monoriteni uzbraucis trasē "Lemberga hūte" Ventspilī. Maksimālais ātrums šiem braucamajiem ir 50 km stundā.
Uzņēmējs atzīst, ka šobrīd Latvijā daudz populārāki ir elektriskie skrejriteņi, taču prognozē, ka situācija mainīsies, jo arvien vairāk cilvēku, kas brauc ar elektriskajiem skrejriteņiem pāriet uz monoriteņiem.
"Ar skrejriteņiem ir vieglāk uzsākt braukt - gandrīz nav jāmācās. Taču monoriteņa vadīšanas prasmes ir jāapgūst, savukārt tie ir daudz ērtāki lietošanā. Monoritenis, kas var nobraukt 150 kilometrus ar vienu uzlādi, ir kompakts un sver 22 – 24 kilogramus, bet elektriskais skūteris, kurš var nobraukt 100 kilometrus, sver 50 – 60 kilogramus un ir tik liels kā mazs motorolleris. Monoriteni var paņemt aiz roktura kā nelielu koferi un ieiet jebkurā veikalā, bet elektrisko skūteri būs jāatstāj uz ielas, kas ir bīstami," klāsta uzņēmējs. Turklāt ar motoriteni var braukt visu gadu, arī ziemas klimatiskajos apstākļos. Tad gan ir jāveic papildu hidroizolācija, jāsiltina baterijas nodalījums un jāuzliek ziemas riepa.