Ik reizi, kad Latvijas valsts amatpersonas atver muti, lai runātu par gaidāmajām nodokļu izmaiņām, viens no sāpīgākajiem jautājumiem kopš ekonomiskās krīzes sākuma ir mājokļu nodokļa ieviešana un tā iespējamās likmes.
Pērn, aizbildinoties ar starptautisko aizdevēju spiedienu, mūsu gudrās galvas nolēma ieviest diferencētu nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) likmi 0,1 līdz 0,3% apmērā, atkarībā no īpašuma kadastrālās vērtības. Šogad, kā izrādās, starptautisko aizdevēju apetīte ir tikai pieaugusi — raugoties uz 2011.gadu, SVF ir izteicis vēlmi pēc vienotas NĪN likmes ieviešanas 1,5% apmērā no kadastrālās vērtības.
Tas, ka tiks ieviesti jauni vai paaugstināti nodokļi, principā bija skaidrs jau kopš brīža, kad tika paziņots par tālāku budžeta konsolidāciju — kaut vai tāpēc vien, ka uz cita veida pasākumiem, piemēram, ekonomikas sildīšanu mūsu valsts amatpersonas nav tik naskas. Tomēr jāatzīst, ka tiek sists pa arvien vārīgākām vietām. Pirms dažām dienām tika publiskots Finanšu ministrijas nodokļu politikas projekts, kas paredz atcelt samazinātās pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmes, tieši ietekmējot iedzīvotāju izmaksas par vairākām pamatvajadzībām — medikamentiem, apkuri, elektrību. Arī tik būtiska NĪN likmes paaugstināšana neapšaubāmi ir sitiens zem jostasvietas.
Saprotams, ka, nonākot aci pret aci ar situāciju, kad, ņemot vērā Latvijas Bankas veikto aprēķinu, valsts budžets ir jākonsolidē vēl par aptuveni 411 miljoniem latu, iespēja no NĪN palielināšanas iegūt 115 miljonus uz papīra izskatās ļoti kārdinoša. Taču realitātē ir jāatceras, ka šāda summa patiešām var palikt tikai uz papīra. Lielai daļai Latvijas iedzīvotāju radīsies nopietnas grūtības ar jebkuriem jauniem maksājumiem. Pirmkārt, ļoti daudzi jau šobrīd nespēj lāgā savilkt galus kopā un pildīt savas saistības (kavētie hipotekārie kredīti, parādu pieaugums par komunālajiem maksājumiem). Otrkārt, ja ticam dažādu ekonomistu teiktajam, algu samazinājums gan privātajā, gan valsts sektorā turpināsies.
Līdz ar to nekādi nav saprotams, kur iedzīvotājiem radīsies pietiekami liels līdzekļu apjoms, lai spētu nosegt nodokļu pieaugumu (ja neņem vērā ieceri paaugstināt neapliekamo minimumu). Lai cik apzinīgs nodokļu maksātājs cilvēks būtu bijis līdz šim, iespējams, šis būs pēdējais piliens, lai nolaistos rokas un, kā jau tas mūsdienās populāri, kravātu čemodānus cerībā uz labāku dzīvi kādā citā valstī, bet tikmēr viņa mājoklis Latvijā nonāks «zem āmura». Un nelīdzēs tur ne «dažādās atlaides», ne ieteikums ar NĪN neaplikt vienīgos mājokļus, par kuriem maksājamais nodoklis nepārsniedz 71 latu.
Tāpēc ļoti gribētos, lai mūsu valsts amatpersonas atcerētos: pat ja starptautiskie aizdevēji mums kaut ko «stingri rekomendē», lēmums par konkrētu rīcību tomēr tiek pieņemts Latvijā. Jācer, ka spēja atrast saprātīgu risinājumu budžeta konsolidācijas problēmai būs viens no faktoriem, ko pirms rudenī gaidāmajām Saeimas vēlēšanām ņems vērā arī vēlētāji.