Pirms vairākiem gadiem pieņemtais lēmums liberalizēt aptieku jomu vēlamo efektu nav devis – zāles lētākas nav kļuvušas, turklāt iezīmējusies tendence, ka aptiekas ar mārketinga triku un lojalitātes programmu palīdzību cenšas vilināt patērētājus iegādāties medikamentus. Tādējādi nākotnē jāveicina aptieku konkurence nevis ar cenām, bet pakalpojumu kvalitāti, atzina eksperti Dienas Biznesa rīkotajā konferencē «Farmācijas attīstība kvalitatīvu medikamentu pieejamības nodrošināšanai».
Viens no veselības aprūpes stūrakmeņiem ir farmācija, sacīja veselības ministrs Guntis Belēvičs, uzsverot, ka pašreizējā situācija, kad aptuveni trešdaļa senioru finansiālu iemeslu dēļ nevar iegādāties visas vajadzīgās zāles un katrs otrais nevar apmeklēt ārstu, kad tas ir nepieciešams, prasa kompleksu risinājumu. Līdz ar to Veselības ministrija (VM) farmācijas jomā saskata vairākus rīcības modeļus, kuru īstenošana padarītu zāles pieejamākas un lētākas. VM farmācijas jomā nākotnei izvirzījusi trīs galvenos uzdevumus – zāļu cenu pazeminājumu, pacientu līdzmaksājumu izskaušanu par medikamentiem un medikamentu pieejamības palielināšanu, minēja G. Belēvičs. Pēc viņa teiktā, patlaban VM jau sākusi darbu pie normatīvo aktu grozījumiem nolūkā panākt, lai cenas pazeminātu ar divu paņēmienu palīdzību – ar inovatīvu zāļu izmantošanas veicināšanu, pazeminot paralēlā importa cenas, kā arī patentbrīvo līdzekļu reģistrācijas maksas samazināšanu un tirgus atvēršanu ES ražotiem kvalitatīviem medikamentiem.
«Zāļu kompensācijas apjoms 2009. gadā krīzes ietekmē tika samazināts un joprojām lielai daļai tas nav atjaunots pirmskrīzes līmenī, tādēļ VM mērķis ir to atjaunot un katru ietaupīto eiro atstāt kompensācijas sistēmā, mazinot pacientu līdzmaksājumus par zālēm un atmaksājot inovatīvus medikamentus,» par plāniem stāstīja G. Belēvičs, uzsverot, ka inovatīvo medikamentu jomā kompensācijas sistēmu plānots vērst uz rezultātu – valsts maksās gadījumos, kad pacients tiks izārstēts.
Tāpat VM pakāpeniski vēlas virzīties uz visu recepšu zāļu kompensāciju no valsts puses, bet vēl tālākā nākotnē – uz pilnīgu to kompensāciju. Tas nozīmētu visu recepšu zāļu cenu vienādošanos visās aptiekās, izskaužot nevajadzīgus mārketinga elementus, uzsvēra G. Belēvičs. Viņam piekrita arī Latvijas zāļu lieltirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārcis Rutulis, norādot, ka aptiekām vajadzētu beigt pacientus mānīt ar atlaižu vai punktu sistēmām, un tādējādi pacienti zinātu, ka recepšu zāles visur ir vienādās cenās un neskrietu uz aptieku mārketinga triku dēļ.
Veselības jomas finansējums Latvijā patlaban ir visnepietiekamākais ES, atzīmēja G. Belēvičs. Šajā gadā tas ir 3% no IKP, bet ES vidējais rādītājs ir aptuveni 6% no IKP.
«Nākamajā gadā tas būs vēl zemāks – zem 3%, tomēr ir arī iepriecinoša ziņa – valdības sēdē tika lemts, ka nākamgad veselības aprūpe būs prioritāra. Strādāsim kopā ar Finanšu ministriju pie obligātā veselības apdrošināšanas modeļa konkretizēšanas – visu gadu šajā virzienā esam gājuši,» sacīja veselības ministrs.
Latvija bija viena no retajām ES dalībvalstīm, kura 2010. gadā liberalizēja aptieku īpašuma tiesības. «Agrāk biju liela aptieku tīkla īpašnieks, noticēju valstij un pārdevu 42 no sev piederošajām 43 aptiekām, jo 2000. gadā Saeima lēma, ka aptieka drīkstēs būt tikai viena un varēs piederēt tikai farmaceitam,» atcerējās G. Belēvičs. 2010. gadā Saeima pārdomāja un mainīja nosacījumus. «Tomēr zāles no tā lētākas nav kļuvušas, un ir skaidra tendence – jo lielāka ir aptieku ķēde, jo lielāku varu tā iegūst pār tirgu, kā rezultātā zāļu ražotāji ir spiesti dot lielākas atlaides un uz to rēķina sākas spēles ar mārketingu un klientu piesaistīšanu. Klienti faktiski tiek pievilināti ar būtiskām atlaidēm, kas veicina zāļu neracionālu lietošanu. Manuprāt, tas ir labojams un situācija jāmaina tādā virzienā, kādā esam plānojuši. Man nav nodoma mainīt aptieku īpašnieku attiecību – šajā jomā nevēlos jaukties. Gribu padarīt zāles lētākas,» ministrs uzsvēra.
Visu rakstu lasiet piektdienas, 2. oktobra, laikrakstā Dienas Bizness!