Elektroenerģiju aizsargātajiem lietotājiem šobrīd nodrošina tikai viens uzņēmums, kas nozīmē, ka tūkstošiem mājsaimniecību joprojām nav iespējas brīvi izvēlēties tirgotāju.
Lai gan aizsargātā lietotāja statusam Latvijā atbilst aptuveni 160 tūkstoši elektroenerģijas lietotāju, iespēju daļēji apmaksāt rēķinu šobrīd izmanto tikai apmēram puse jeb 80 tūkstoši mājsaimniecību. Ekonomikas ministrija (EM) apstiprina, ka daudzbērnu ģimenēm, kā arī trūcīgajiem un mazturīgajiem iedzīvotājiem pakalpojumu ar atlaidi pašlaik nodrošina tikai uzņēmums Latvenergo, – ja lietotājs izvēlas citu tirgotāju, atlaide nepienākas.
Meklē risinājumu
Šī brīža aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma modelis ir balstīts uz publisko iepirkuma procedūru, kur attiecīgais pakalpojumu sniedzējs ir jāizvēlas pēc zemākās cenas principa, taču, ņemot vērā pastāvīgās un potenciālās tiesību aktu izmaiņas, konkursa izsludināšana pēc zemākās cenas principa līdz šim nebija iespējama, skaidro EM. Ministrijā informē, ka prasības attiecībā uz elektroenerģijas tirdzniecību aizsargātajam lietotājam definētas Elektroenerģijas tirgus likumā (ETL), un sākotnēji likuma pārejas noteikumos tika paredzēts, ka Latvenergo aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniegšanu nodrošina no 2015. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim. «Kopš 2016. gada, veicot vairākus grozījumus normatīvajos aktos, tika veiktas izmaiņas komponentēs, kas veido maksu par elektroenerģiju lietotāja gala rēķinā. 2016. gada 1. augustā stājās spēkā diferencētais sadales sistēmas pakalpojuma tarifs, bet no 2018. gada 1. janvāra rēķinā par elektroenerģiju atsevišķi tika izdalīta obligātā iepirkuma un jaudas komponente. Abu iepriekš minēto tarifu fiksēto daļu aizsargātajam lietotājam kompensē valsts, un arī šīs kompensācijas rēķinā par elektroenerģiju jāattiecina pakalpojuma sniedzējam. Šī iemesla dēļ konkursa izsludināšana pēc zemākās cenas principa nebija iespējama, jo sniedzamo pakalpojumu tehniskā specifikācija mainās līdz ar pārmaiņām tiesiskajā ietvarā. Minētais ir bijis par pamatu tam, ka 2015. gadā ar Latvenergo noslēgtais līgums par pakalpojuma sniegšanu līdz šim ik gadu ticis pagarināts,» norāda EM, uzsverot, ka kompensācijas mehānisms ir komplicēts un sarežģīti administrējams.
«Pašreizējais tiesiskais regulējums paredz, ka, lai arī pastāv brīvais elektroenerģijas tirgus, aizsargātais lietotājs nevar brīvi izvēlēties jebkuru elektroenerģijas tirgotāju. Minētie apsvērumi ir identificēti kā esošās sistēmas trūkumi, tāpēc jau pagājušajā gadā EM uzsāka darbu pie pastāvošās pakalpojuma nodrošināšanas sistēmas maiņas. Saeimā ir iesniegts priekšlikums grozījumiem ETL, lai atceltu nepieciešamību rīkot konkursu par viena pakalpojuma sniedzēja izraudzīšanu, bet nodrošinātu pakalpojumu maksimāli plašam aizsargātā lietotāja statusam atbilstošo personu lokam neatkarīgi no lietotāja izvēlētā elektroenerģijas tirgotāja. EM strādā pie atbalsta mehānisma vienkāršošanas un digitalizācijas, lai atvieglotu gan pakalpojuma saņemšanu, gan tā sniegšanu un uzraudzību,» pauž ministrijā.
Kropļo tirgu
Pašreizējā situācijā vairākiem tūkstošiem aizsargāto lietotāju ir «sasietas rokas», jo viņi nevar brīvi izvēlēties sev tīkamāko elektroenerģijas tirgotāju, uzsver enerģētikas eksperts Reinis Āboltiņš.
Visu rakstu Daļa lietotāju joprojām bloķēta lasiet 29. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!