Tirgotāju ziņkārībai par personas datiem dažādās lojalitātes karšu programmās seko līdzi Datu valsts inspekcija (DVI), kas šogad turpinās veikt pirmsreģistrācijas pārbaudes.
DB jau rakstīja, ka iepriekš Saeimas Juridiskās komisijas sēdē komisijas priekšsēdētāja Ilma Čepāne (Vienotība) pauda sašutumu par to, ka tirgotāji dažādu lojalitātes karšu iegūšanai no iedzīvotājiem prasa ļoti detalizētu informāciju. «Kāda gan tirgotājam atšķirība, kāds ir mans ģimenes stāvoklis,» klāstīja I. Čepāne, aicinot arī DVI pievērst lielāku uzmanību šim jautājumam.
Tirgotājiem papildus Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteiktajām personas datu apstrādes prasībām ir jāievēro arī citos normatīvajos aktos noteiktās prasības, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteiktās prasības. Turklāt katrs tirgotājs ir atbildīgs par personas datu apstrādi, tādējādi jābūt tiesiskajam pamatam, prasot jebkādus datus, DB uzsver DVI.
Pērn DVI veica vairākas pirmsreģistrācijas pārbaudes attiecībā uz personas datu apstrādi lojalitātes kartēs. Tika secināts, ka tirgotāji plānoja prasīt vairāk datu nekā nepieciešams. No 2010.-2011. gadam DVI saņēma tikai vienu iesniegumu ar lūgumu izvērtēt, vai konkrētajā situācijā tirgotāja pieprasītie personas dati nav neproporcionāli šo datu apstrādes mērķim.
Pārbaudēs tirgotāji DVI argumentē, ka klientu lojalitātes programmu ietvaros personas datu apstrādi veic, pamatojoties uz klientu sniegto piekrišanu savu datu apstrādei, informē DVI. Turklāt ne vienmēr tirgotājs pieprasa aizpildīt klienta lojalitātes anketas visas ailes, tādejādi katram patērētājam rūpīgi jāizvērtē informācija, kādu informāciju sniegt konkrētam pakalpojuma sniedzējam.
Latvijā dažādu veidu lojalitātes kartes pašlaik iespējams iegūt daudzos veikalos, piemēram, Maxima, Rimi, tirdzniecības centros Galactico un citur.