Jaunas vietas tūrisma kartē un labu mārketinga pasākumu saviem produktiem rada uzņēmumi, kas sākuši veidot savus muzejus.
Ir virkne ārvalstu uzņēmumu, kuru iekārtoto muzeju apmeklēšanu dažs labs ēdienu un dzērienu eksperts uzskata par goda lietu, piemēram, Coca-Cola muzejs, Jell-O želejas muzejs, McDonalds hamburgeru muzejs, kukurūzas pārslu Kellog muzejs vai pārtikas ražošanas gigantu Nestle un Kraft Foods muzeji. Cerot uz tūristu interesi, arī Latvijas pārtikas rūpnieki pēdējos gados aktīvi sarosījušies, pierakstot savu uzņēmumu vēsturi un veidojot ekspozīcijas, kas ļauj ielūkoties vēstures līkločos.
Pure Chocolate īpašnieku veidotais Šokolādes muzejs viesus sāka uzņemt šogad. Muzeja otrā kārta tiks atklāta augusta beigās, kad muzejs tiks pappildināts ar vēl septiņām ekspozīciju telpām Pūres muižas senatnīgajā ēkā. Muzejs veidots kā šokolādes kaste ar īpašu stāstu par trifelēm, kas šobrīd ir galvenais Pure Chocolate produkts.
«Cilvēkiem ir jāstāsta par sevi, un šis ir viens no labākajiem veidiem, kā pastāstīt par produktu un šokolādi. Tas ir labs mārketinga pasākums, jo cilvēki atbrauc, pagaršo, atceras. Tas nav mecenātisms, bet bizness,» atklāts ir uzņēmuma līdzīpašnieks Pēteris Žimants. Jau drīzumā muzejam pievienosies arī restorāns un kafejnīca, līdz ar to veidojas komplekss piedāvājums cilvēkiem ārpus Rīgas.
Pūreniekiem drīzumā plāno pievienoties arī saldumu ražotājs Laima, kas savu šokolādes muzeju Rīgā plāno atvērt vēl šoruden. Kas tur būs skatāms – to valstī lielākais saldumu ražotājs gan pagaidām neizpauž.
Par ekspozīcijām domā arī alus darītāji. Viens no lielākajiem pašmāju miestiņa brūvētājiem Aldaris drīzumā sāks rekonstrukcijas darbus, lai atjaunotu vēsturisko alus darītavu un izveidotu muzeju. Nākamais solis, piesaistot sadarbības partnerus, ir Aldara teritorijas daļas kā sabiedriski aktīva kultūras centra attīstīšana, kurā paredzēts restorāns, mazi boutique veikaliņi, amatnieku darbnīcas un reprezentācijas telpas.
Konkurents Cēsu alus par muzeja izveidi pagaidām vēl nedomā, taču jau 2008. gada augustā atjaunotajā Cēsu Jaunajā pilī iekārtoja pirmo alus izstādi Latvijā, kur vēstīja par uzņēmuma vairāk nekā 400 gadus ilgo vēsturi, attīstību, sasniegumiem, un ietekmi uz pilsētas ekonomiku, vēsturiskā centra apbūvi, pilsētas vides veidošanu, kā arī veicinot apmeklētāju interesi par Cēsu pilsmuižas kompleksu, stāsta kompānijas sabiedrisko attiecību vadītāja Agita Baltbārde.
Nelielu ekspozīciju par Rīgas Melnā balzama vēsturi, sastāvdaļām un attīstības gaitu alkoholisko dzērienu ražotājs a/s Latvijas balzams iekārtojis vienā no vēsturiskajām balzama ražošanas īpašā ozolkoka mucām, kas vairs nestrādā un atrodas «pensijā». Kā stāsta Latvijas balzama pārstāve Dana Hasana, pašlaik ražošanā tiek izmantotas četras šādas mucas, bet šī piektā nu jau pilda eksponāta funkciju. Savā veidā tā ir unikāla pieredze, jo šī ir iespēja iepazīties ar Rīgas melnā balzama sastāvdaļām, vēsturiskajām krūkām un pudelēm tieši ražotnē.
#21/26
Latvijas balzams ekspozīciju ierīkojis vienā no vēsturiskajām balzama ražošanas īpašā ozolkoka mucām, kas vairs nestrādā un atrodas pensijā.