Latvijas dzelzsbetona konstrukciju ražotāji sākuši aktīvi strādāt eksporta tirgos, jo pašmājās pieprasījums pēc produkcijas kļuvis ārkārtīgi niecīgs. raksta laikraksts Dienas bizness.
Pēc firmas KPMG Baltics datiem, pašlaik kopējā saražotā dzelzsbetona konstrukciju tirgus daļa Latvijā ir nokritusies līdz 2005. gada 3. ceturkšņa līmenim. Lai gan produkcijas specifikas dēļ dzelzsbetona paneļus tālu vest ir nerentabli, eksporta tirgi uzņēmumiem ir nepieciešami, lai saglabātu ražošanu un nebūtu jāatlaiž darbinieki.
Dzelzsbetona konstrukciju ražotāja SIA Betonelements valdes loceklis Andrejs Stepanovs nenoliedz, ka šo gadu uzņēmums noturējies un , iespējams, spēs pabeigt ar 7 milj. Ls apgrozījumu, pateicoties vairākiem lieliem pasūtījumiem no Zviedrijas kompānijām Peab Sverige AB un Skanska Sverige AB. Sākot no aprīļa, katru mēnesi nosūtīti pārseguma paneļi par apmēram 500 000 Ls. Pusgadu uzņēmums beidzis ar nelielu peļņu.
«Iegūt zviedru pasūtījumus nebija vienkārši: izveidojām pārstāvniecību, izgājām atestāciju, sūtījām cilvēkus uz Stokholmu mācīties. Mūsu rokas ir sasietas ar loģistiku, piegādi – vest produkciju tālāk par 400 km ir neracionāli, transports apēd vairāk nekā pusi no vērtības. Zviedrija, vedot produkciju ar kuģiem, ir vēl sasniedzamā attālumā, turklāt darbaspēks ir apmēram divas reizes dārgāks nekā Latvijā. Tāpēc mēs tur varam konkurēt ar cenām,» saka A. Stepanovs.
Strādājot eksporta tirgū, uzņēmumam ir zema rentabilitāte. Betonelements produkciju ir spiests pārdot gandrīz tikai par pašizmaksu.
Tirgus Zviedrijā esot daudz plašāks nekā Latvijā – Skanska vien iepērkot dzelzsbetona izstrādājumus par 250 milj. eiro gadā. Latvijā tirgus «labākos laikos» nav pārsniedzis 35 milj. Ls. Uzņēmējs paredz, ka nākamais būs grūts gads un pieprasījums pēc dzelzsbetona konstrukcijām Latvijā kritīsies vēl.