BMW Motorrad modeļu saime GS 2010. gadā svin 30. jubileju. Ideja par komfortablu un drošu lielas kubatūras enduro motociklu BMW ir izrādījusies tik veiksmīga, ka šādas mašīnas pārdotas vairāk nekā pusmiljonu tirāžā.
2010. gadā, atskatoties uz trim panākumu piesātinātām desmitgadēm, daudzas no uzvarām šķiet pašsaprotamas. Taču patiesībā vairākums no tām tika izkaltas idejiski drosmīgā inženieru darbā un Dakaras karstuma un smilšu peklē.
Uz priekšu caur sporta tradīcijām
Lai gan BMW markas motociklu tēls līdz nesenai pagātnei tikai retu reizi saistījies ar sportu, tieši tas lielā mērā veidojis pamatu markas tehnikas attīstībai. Jau piecdesmitajos un sešdesmitajos gados BMW ieguva daudzus titulus dažādos enduro (cross country) pasākumos. Herberts Šeks (Herbert Scheck), startējot ar modificētu BMW R GS 75/5, laika posmā no 1970. līdz 1972. gadam trīsreiz kļuva par valsts čempionu, bet 1978. gadā BMW trofeju pulku papildināja testa nodaļas darbinieks Lāslo Peress (Laszlo Peres), ar pašbūvētu vien 142 kg smagu 800 cm3 mašīnu Vācijas čempionātā iegūstot 2. vietu. Vēl vairāk – ar oficiālu rūpnīcas atbalstu pirmās vietas tika izcīnītas 1979. un 1980. gada Vācijas čempionātos. Neviens pretinieks nespēja izrādīt pretestību arī tā gada Eiropas čempionātā.
Tomēr viens ir būvēt straujus sacīkšu motociklus, bet pavisam kas cits – izveidot plaša patēriņa mašīnas par konkurētspējīgu cenu.
Attīstoties idejām par to, kādi varētu būt nākotnes modeļi, rūpnīcā izkristalizējās koncepcija, kuras pamatā bija motocikls ar bezceļa spēju, kas apvienota ar ievērojamu jaudu un komfortu ceļa režīmā. Tirgus izpēte parādīja, ka tikai 2% braukšanas veido smaga bezceļa šturmēšana, lielāko daļu laika motociklisti pavada uz asfaltētiem vai grants ceļiem. Tā dzima ideja par komfortablu liela tilpuma enduro motociklu, kas atspoguļojās arī tā nosaukumā: G (Gelände) – apvidus, S (Straße) – ceļš.
Beidzot BMW Motorrad vadības komanda, kurai 70. gadu beigās vajadzēja apturēt pārdošanas kritumu un atrast ceļu uz komerciāliem panākumiem, teica jāvārdu. Par projekta līderi kļuva šasijas izstrādes vadītājs Rīdigers Gutše (Rüdiger Gutsche), bet mezglu ieviešanas fokusā nonāca jauna konsoles tipa pakaļējā piekare.
Sākotnējie izmēģinājumi bija veiksmīgi, un 1980. gada janvārī BMW preses vīrs Kalli Hufštads (Kalli Hufstadt) un žurnālists Hanss Peters Laihts (Hans Peter Leicht) sēdās uz diviem pirmssērijas motocikliem, lai dotos 2000 km ceļojumā par Ekvadoru. Testa ekspedīcijas laikā tehnikai un abiem vīriem nācās gan pārdzīvot skaudrus klimatiskos apstākļus, gan pārvietoties pa ekstremāliem ceļiem. Taču, neskaitot sīkus savainojumus, četrotne (braucēji un motocikli) atgriezās mājās neskarta, lai nodotu tehniku pēdējai uzlabošanai.
Sensācija uz starta estakādes
Par BMW R 80 GS oficiālo atrādīšanu publikai var uzskatīt 1980. gada 1. septembri, kad jaunais modelis Aviņjonā, Francijā, aci pret aci sastapās ar starptautisko presi. Kopš projekta starta bija pagājis vien 21 mēnesis, un visi iesaistītie ar milzīgu nepacietību gaidīja pirmo reakciju. Ar nieka 167 kg svaru G/S tobrīd bija vieglākais 800 cm3 motocikls, turklāt tā piekarei ar 200 mm gājienu priekšā un 170 mm aizmugurē vajadzēja gandarīt pat prasīgākos enduro speciālistus.
Entuziasms motožurnālistu vidū bija visaptverošs un universāls, viens no izdevumiem jauno modeli nodēvēja pat par «visu laiku labāko BMW motociklu». 19. septembrī, sekojot sajūsmai presē, IFMA izstādē ap BMW stendu pulcējās interesentu pūļi. Drīz entuziasms pārgāja uz dīleru veikaliem, un jau 1981. gada beigās īpašnieku bija atradusi 6631 mašīna. Katrs piektais BMW motocikls bija R 80 G/S!
Dakaras rūdījums
Ar topošu piedzīvojumu motociklu portfelī bija laiks vērst skatu uz pasaulē smagākajām un prestižākajām sacensībām! BMW pirmais starts 1979. gadā leģendārajā Parīzes–Dakaras rallijā sākās ar klupienu, tomēr jau gadu vēlāk Hūbertu Oriolu (Hubert Auriol) no uzvaras šķīra tikai neatļautas palīdzības saņemšana, bet BMW France otrs pilots Fenils (Fenouil) finišu sasniedza piektais. Tomēr uz triumfu nenācās ilgi gaidīt – jau 1981. un 1983. gadā Oriols kāpa uz pjedestāla augstākā pakāpiena, bet 1984. un 1985. gadā viņa panākumus atkārtoja beļģu pilots Gastons Raijers (Gaston Rahier). Bija sagādāts lielākais pierādījums BMW bezceļa potenciālam!
Uz tehnikas progresa ceļa
1987. gada augustā GS piedzīvoja nākamo attīstības soli, debitējot uzreiz ar diviem modeļiem: R 80 GS un R 100 GS. BMW atkal varēja lepoties ar lielākās kubatūras enduro motociklu. Taču uzmanību piesaistīja ne tikai šis fakts, bet arī vairāki šasijas uzlabojumi, palielināta bāka un pilnveidots komforts, pakaļējās piekares apzīmējumā pirmoreiz parādījās Paralever vārds. Paralēli lielajiem motocikliem pieteicās iesācējiem draudzīgais R 65 GS modelis. Saimes 10. jubilejā – 1990. gadā – pircējiem tika atrādīti vēlreiz modernizēti R 80 GS un R 100 GS, kurus pamanāmus padarīja ne tikai dažādas tehniskas detaļas, bet arī jauns stūrains lukturis.
Nākamā pa īstam skaļā GS stunda sita, kad 1993. gada rudenī Frankfurtes izstādē vācu speciālisti pasaulei parādīja R 1100 GS. Motocikla tehnika un šokējošā āriene izraisīja bumbas sprādzienam līdzīgu efektu, nevienam vien liekot šaubīties, vai par 23 kg smagākais un 65 mm augstākais modelis spēs sekot priekšteču pēdās, vai tas nav nodevis sākotnējos ideālus.
Tomēr šaubu balsis ātri apklusināja pircēju aktivitāte, bet über-enduro jaunā tehnika – trīsdaļīga šasija ar motora un pārnesumkārbas korpusu kā nesošu konstrukciju un Telelever priekšējā piekare, kas prezentēja oriģinālu un drošu tradicionālas teleskopiskās dakšas alternatīvu, – apliecināja inženieru domas attīstību pareizajā virzienā.
Nav pārsteigums, ka uz šī tour de force fona pozīcijas nācās atdot gaisa dzeses divcilindru boksermotoram, kas nemainīgi tiek saistīts ar BMW marku kopš 1923. gada. Kārtējā IFMA izstāde 1994. gadā deva startu GS Classic Edition pēdējai gaitai.
Vēlreiz tuksnesis un vēlreiz triumfs
1998. gadā pēc 13 gadu prombūtnes BMW atgriezās lielajā arēnā. Četru vīru komandai izbraucot uz starta ar viencilindra F 650 GS, mērķis bija pieticīgs – finišēt. Diemžēl otrās kampaņas pirmais gads atkal izrādījās neveiksmīgs, taču – jau atkal –, spītējot milzīgam austriešu KTM spiedienam, 1999. gada Dakarā motociklu ieskaitē finišu pirmais sasniedza Rišārs Saints (Richard Sainct), atkārtojot Oriola un Raijera panākumos astoņdesmitajos. 2000. gadā BMW pārstāvēja nu jau seši motocikli, tostarp divi sacīkšu monstri ar boksermotoru R 900 RR. Finišs izrādījās īsta katastrofa konkurentiem, jo rezultātu tabulā no 1. līdz 4. vietai pretī motocikla markai lepni stāvēja BMW vārds.
Uzvaras gads kļuva par debijas gadu arī sērijveida modelim. Mazā enduro, arī smagākam bezceļam paredzētā G 650 GS Dakar versija zibens ātrumā guva popularitāti, jau debijas sezonas beigās BMW kontā ierakstot vairāk nekā 18 000 saražotu vienību.
Tieši desmit gadus vēlāk – 2008. gadā – pasaulei lukturus uzspīdināja mazā GS ideju mantiniece F sērija. Ar 800 cm3 divcilindru škidrumdzeses rindas motoru jaunpienācējs izveidoja jaunu piedzīvojumu motociklu klasi, sev par labu piedāvājot tādus argumentus kā kompakta un robusta konstrukcija, izcila degvielas ekonomija, viegla vadāmība, 200 mm gājiena piekare smagiem ceļa posmiem un F 650 GS variants braucējiem iesācējiem.
Dāvana jubilejā – absolūti labākā forma
Tikmēr aizejošā gadu tūkstoša izskaņā R 1100 GS kļuva par R 1150 GS, bet 2002. gads vēsturē iegāja ar leģendāro Adventure versiju. Tā ienesa ne tikai dažādus tehniskus papildinājumus, kas bija nepieciešami transkontinentālu un ekstrēmu piedzīvojumu meklētājiem, bet apliecināja, ka BMW kā motoražotājs var piegādāt jebkādu un jebkuru aksesuāru.
Nākamais jūdžakmens GS gaidīja 2004. gadā, kad jaunās paaudzes motocikls kļuva par pārsteigumu pat industrijas labiem pazinējiem. Neskatoties uz rekordliela tilpuma motoru, motocikls bija padarīts labāks ikvienā aspektā – tā svars bija samazināts par 30 kg, uzlabota vadāmība, un līdz 100 ZS palielināta jauda no motora, kurā tagad griezās balansējošā vārpsta. Konceptuāli un praktiski modelis bija sasniedzis tādu briedumu, ka tā panākumi bija vienkārši nenovēršami – trīs gadu laikā lielie enduro atrada vairāk nekā 100 000 īpašnieku.
2007. gadā sekoja kārtējie uzlabojumi, un bija tikai loģiski, ka, gatavojoties jubilejai, GS piedzīvoja nelielu modernizāciju. Tā iekļāva gāzu sadales mehānismu no modeļa HP2 Sport, līdz 110 ZS palielinātu jaudu, kā arī izlīdzinātu griezes momentu ar 120 Nm maksimumu. Protams, GS iespēju kontā ir visas modernākās BMW tehnoloģijas, tostarp integrāla bremžu sistēma ar ABS, elektroniski vadāma daudzrežīmu piekare, saķeres kontrole, riepu spiedienu sensori u. c.
GS un GS Adventure daudzus gadus ir bijuši ne tikai BMW populārākie modeļi, bet arī absolūti bestselleri vairākās valstīs. Nav šaubu, ka, sūtot nezināmā ceļā oriģinālo R 80 G/S, tā idejiskajiem tēviem piemita īsts panākumu instinkts.
Patlaban, kad ir pagājuši jau trīsdesmit gadi un lielo tūristu tirgus audzis ar apskaužamu dinamiku, BMW aizvien var justies kā pionieris bezceļa un ceļa labāko īpašību sintēzē, un tam aizvien ir milzīgs potenciāls noteikt nākotnes tendences. Pateicoties modeļu klāstam un lepnumam par panākumiem trīsdesmit gadu laikā, BMW Motorrad ar pārliecinošu optimismu var lūkoties enduro nākotnē.