Sabiedriskās ēdināšanas tīkli attīstās, taču par peļņu var runāt tikai retais, trešdien raksta Dienas Bizness.
Lai arī konkurence ēdināšanas biznesā ir liela, pieaug dažādas izmaksas, būtiskas izmaiņas piedzīvo tūrisma nozare, kas atved lielu daļu ēdāju, uzņēmēji dzīvo ar apziņu, ka cilvēki vienmēr gribēs ēst, tādēļ sabiedrību regulāri pāršalc ziņa par kāda jauna restorāna atklāšanu, rekonstrukciju, ēdienkartes uzlabošanu. Par jaunumiem gādā arī ēdināšanas uzņēmumu tīkli, piemēram, teju kā ar ažiotāžu Vecrīgā durvis vērusi ASV ātrās ēdināšanas tīkla KFC (Kentucky Fried Chiken) pirmā ēstuve Latvijā, kuras izveidē ieguldīts pusmiljons eiro. Tikpat izmaksāšot arī pirmās turpat līdzās topošās Pizza Hut zīmola kafejnīcas izveide, to plānots atvērt līdz šā gada beigām, ziņo UAB Cibus Restaurants vadītājs un KFC un Pizza Hut franšīzes īpašnieks Baltijā Sigurdurs Arnars Sigurdsons. Šīm ēstuvēm nākamgad varētu sekot vēl kāda.
Lido pagājušo gadu noslēdzis ar 33,2 milj. eiro lielu apgrozījumu, kas ir vairāk nekā gadu iepriekš. Pēdējos gados uzrādītā peļņa, ar ko uzņēmums pēc tiesiskās aizsardzības procesa pabeigšanas pamatoti lepojās, atkal pārvērtusies prāvos zaudējumos. 2014. gads noslēgts ar teju 889 tūkst. eiro lieliem zaudējumiem. Zaudējumi saistīti ar nekustamo īpašumu vērtības samazinājuma atzīšanu 2014. gadā.
Uz aso konkurenci un politiskās situācijas izraisītas tūrisma plūsmas samazināšanos kā iemesliem finanšu rādītāju pasliktināšanos norāda arī SIA Čillija Pizza, kas pārvalda restorānu tīklu Čili pica. Uzņēmums gadu noslēdza ar 466,8 tūkst. eiro lieliem zaudējumiem, kas ir vairāk nekā 11 reizes vairāk nekā gadu iepriekš, un 7,8 milj. eiro lielu apgrozījumu, kas arī ir mazāks nekā 2013. gadā, izriet no Lursoft datiem. Gada pārskatā kompānija sola turpināt attīstību, investējot interjera uzlabošanā, atverot jaunas ēdināšanas vietas. Nopietnas investīcijas ieguldītas arī pērn. 2014. gadā tika slēgtas divas nerentablas zīmola picērijas.
Savukārt gadu mijā skandālā ierautā austrumu restorānu tīkla Gan Bei īpašniecei SIA Lage Ko apgrozījums pērn turpinājis augt, sasniedzot 13,5 milj. eiro, kas ir lielākais uzņēmuma pastāvēšanas vēsturē. Tomēr peļņu nav izdevies saglabāt, ieslīgstot vairāk nekā 220 tūkst. eiro lielos zaudējumos iepretim 238,9 tūkst. eiro lielai peļņai 2013. gadā. Lielākos zaudējumos nekā gadu iepriekš ieslīdzis arī saistītais uzņēmums Lage Ltd., liecina Lursoft dati. Tā pagājušā gada zaudējumi ir vairāk nekā 146 tūkst. eiro, kamēr apgrozījums audzis līdz 590 tūkst. eiro.
Viens no retajiem plaši darbību izvērsušajiem nozares uzņēmumiem, kas strādā ar peļņu, ir SIA Baltic Restuartants Latvia. Tā pērnā gada apgrozījums sasniedzis 9,3 milj. eiro, bet peļņa – 435,8 tūkst. eiro, kas ir mazāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmums ne vien pārvalda ēdnīcas Daily, tas startē konkursos par tiesībām ēdināt bērnudārzniekus, skolēnus, slimnīcu pacientus.
Pēdējos gados pakāpeniski pieaug iedzīvotāju tēriņi par ēšanu ārpus mājas, tomēr tie nav sasnieguši pirmskrīzes rādītājus, liecina statistikas dati. Pērn izdevumi par restorāniem un viesnīcām pieauga par 6,7%, pavisam nedaudz pārsniedzot 14 eiro uz vienu mājsaimniecības locekli mēnesī. Jāņem vērā, ka tas ir vidējais valsts rādītājs Rīgā kafejnīcu, restorānu apmeklējumiem un viesnīcu pakalpojumiem tērē vairāk – ap 22,5 eiro uz vienu mājsaimniecības locekli mēnesī.
Plašāk lasiet rakstā Baro bez peļņas... trešdienas, 2. septembra, laikrakstā Dienas Bizness (12.-13. lpp.)!