Ogļu pārkraušanas terminālis Baltic Coal Terminal savā pirmajā darbības gadā uz doto brīdi jau pārkrāvis 1.311 miljonus tonnu akmeņogļu.
Pirmā akmeņogļu pārkraušana terminālā notika 2009. gada 10. martā. Pēc pirmās testa partijas apkalpošanas 20 tūkstošu tonnu apjomā termināls pārgāja uz «panamaks» klases kuģu apkalpošanu ar kravas ietilpību, kas pārsniedz 70 tūkst. tonnu.
Miljonā akmeņogļu tonna caur Baltic Coal Terminal piestātnēm tika iekrauta 2009. gada 2. jūlijā kuģī SALDANHA, kurš devās uz Koperu (Slovēnija).
«Patlaban pasaules akmeņogļu tirgū situācija ar cenām ir mazliet uzlabojusies un mēs uzskatām, ka uz rudens pusi akmeņogļu pieprasījums tradicionāli paaugstināsies apkures sezonas priekšvakarā. Tomēr termināla darba panākumi vai neveiksmes Ventspils ostā pašreizējā brīdī ir atkarīgas ne tik daudz no stāvokļa pasaules tirgū, cik daudz no Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tarifiem,» jau ilgstoši aktuālo tarifu jautājumu atgādina a/s Baltic Coal Terminal valdes priekšsēdētājs Iļja Sokolovs.
«Baltic Coal Terminal patlaban strādā ar divām kompānijām, un notiek pārrunas par klientu loka paplašināšanu. Tomēr uz šodienu situācija ar kravu pārvadājumu tarifiem neveicina kravu plūsmas pieaugumu un klientu loka paplašināšanu. Pagaidām mēs nesaskatām lielu tieksmi uz kompromisu no VAS LDz puses, neskatoties uz visām runām par krīzi un nepieciešamību saglabāt pastāvošo kravu plūsmu un jaunu apjomu piesaistīšanu», tā I. Sokolovs.
a/s Baltic Coal Terminal darbības uzsākšana kļuva par viena no vērienīgākajiem investīciju projektiem rezultātu, kurš tika realizēts Ventspils brīvostas teritorijā pēdējo gadu laikā. Kopējais privāto investīciju apjoms tikai pirmās termināla kārtas būvniecībā un tehnoloģisko iekārtu iegādē sastādīja vairāk nekā 78 milj. EUR. Tik vērienīgi privāto investoru ieguldījumi ir izskaidrojami ar to, ka pirmo reizi Baltijas reģiona valstu teritorijā, Ventspils ostā tika palaists ekspluatācijā slēgtā tipa akmeņogļu termināls ar mūsdienīgākajām tehnoloģijām akmeņogļu pārkraušanai. Baltic Coal Terminal būvniecībā tika izmantoti mūsdienīgākie tehniskie risinājumi.
a/s Baltic Coal Terminal tehniskās iespējas ļauj pārkraut līdz 6 milj. tonnu akmeņogļu gadā. Projektā paredzēta arī otrās termināla kārtas izbūve, pēc kuras nodošanas ekspluatācijā kopējā specializētā akmeņogļu termināla jauda sasniegs 10 milj. tonnu gadā.