Lūkojoties uz datiem, var secināt, ka vismaz Eiropā auto tirgus šogad turpina atveseļoties.
Viena no izteikti cikliskām ekonomikas nozarēm ir autoražošana. Parasti to krasi ietekmē ekonomikas jaudas kritums, kur šo atslābumu var paātrināt, piemēram, politiskā neskaidrība, tirdzniecības barjeras un augstākas procentu likmes. Savukārt, ja ekonomikai iet daudzmaz labi, cilvēki ir gatavi izdarīt nozīmīgus, lielus pirkumus. Viens no šādiem pirkumiem var būt privātā auto iegāde.
Reģistrē vairāk
Maijā jaunu vieglo spēkratu reģistrācija Eiropas Savienībā (ES) gada skatījumā augusi par 18,5% līdz gandrīz 940 tūkst. vienībām, liecina Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) dati. Tādējādi šis Vecā kontinenta tirgus uz izaugsmes takas atradies jau desmito mēnesi pēc kārtas.Savukārt no janvāra līdz maijam (ieskaitot) jaunu auto reģistrācija Eiropas Savienībā, salīdzinot ar 2022. gada pirmajiem pieciem mēnešiem, palielinājusies par 18% līdz 4,4 miljoniem vienību.
Šādiem labiem rādītājiem gan šoreiz tomēr ir iespējams piesieties. Lai arī šis Eiropas tirgus salīdzinoši veiksmīgi atveseļojas, šogad līdz šim joprojām reģistrēts gandrīz par ceturto daļu mazāk jaunu auto, nekā tas bija 2019. gada janvāra-maija (ieskaitot) periodā. Tādējādi līdz pirmspandēmijas līmenim šajā ziņā vēl ir visai daudz, kur augt. Tas arī nozīmē to, ka šā brīža procentuālie pieaugumi daļēji ir tik skaisti tādēļ, ka bāze, ar ko notiek salīdzināšana, ir zema.
Eiropas auto ražotājiem pēdējos gados nācies pārdzīvot pusvadītāju pieejamības krīzi, piegāžu ķēžu uzkāršanos un spēji augošas izejmateriālu un loģistikas izmaksas. Patērētāju omu droši vien ietekmējis arī Krievijas sāktais karš Ukrainā. Rezultātā, piemēram, 2022. gada martā Eiropā jaunu auto reģistrācija salīdzinājumā ar 2019. gada martu bija saplakusi uz pusi.
Visu rakstu lasi 4.jūlija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!
Abonē arī digitāli!